AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.010

Vinter körning hur går e32 då

Sida 2 av 2
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Är det ett så kallat allrounddäck så är det med största sannolikhet inte godkänt, tyvärr...

Jeppe
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Allvädersdäck är också ett bergrepp som kommer upp när man pratar. Min syn är att man inte ska sätta dessa på BMW eller snabba bilar överhuvudtaget. I och med att det är "vinterdäck" så är det en mjukare gummiblandning vid tillverkningen. Detta innebär att vid sommarväglag kränger bilen mer än vad man kanske vill. Dessutom så har däcken en tendes att torka i sommarvärmen så att när väl vintern kommer så har man ett hårdare och slitnare däck än vad man egentligen borde ha för den säsongen. Dessutom så är maxhastigheten på sådana däck 150km/h och det är inget bra om man vill köra fort(som man ska med en BMW).

Man övningskör ända tills man skaffar BMW, sen kör man bil.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
För att återgå till ämnet, hur skulle en E32 gå med 17" vinterdäck? Jag hade tänkt med 225/45-17 eller 235/45-17, helst utan dubb. Jag fick med 205/60-15 dubb på Hartge alu-fälg när jag köpte bilen, men den ser ju inte direkt så sexig ut med dessa balongdäck. Skall man ändå köral ite försiktigt på vintern skall man ju göra det med stil!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag kör med vanliga plåtfälgar och dubbfria 225/55-16 däck. Funkar kanon. Hade 15" vinterhjul tidigare men sen jag bytte bromsar passade de inte längre.

Jeppe
Roligt att det diskuteras friskt om vinter däck tror att jag har fått svar på mina funderingar. BMW'n skall rulla i vinter heheh

Det finns bilar och det finns BMW.
Mvh Björn
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
17" går bra att köra på , men de kostar ju en slant. Ta inte för breda bara då du kan få problem med framkomligheten.
Dr Glimmer: Du som bor i sundsvall borde fundera på om du ska köra i vinter. Körde min där i 4mån och pendlade bra mycket efter E4'an norrut. Trots minst 1 tvätt i veckan började det krypa lite i skärmkanterna bak. De slänger ju ut så kopiösa mängder med salt här uppe :-(

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
pi
88
pilotto
730i-88
528i-79
Alla däck med M+S är godkända på vintern

//pilotto
No
54
Novis
740IA -93
Har kört min 740 med 215/60-16 förra vintern med allrounddäck och det har inte varit några problem. Omkörningar går bra fastän antispinlampan blinkar då bilen går väldigt stadigt framåt med inga (oftast) tendenser att sladda åt sidorna.
Mina dörrar fryser fast på vintern (740 E38). Vid ett tillfälle så lyckades jag få upp passagerardörren, men det gick inte att stänga den sedan, den studsade bara upp igen. Jag fick ta min flickväns stumpbyxor och knyta fast i dörren och hålla i när jag körde. Det kändes som förr i tiden när jag körde taunus. När jag var framme gick det att stänga dörren igen

Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Pilotto....jag hänvisar till tidigare inlägg i den här frågan:
M+S däck KAN vara EJ godkända som vinterdäck. Läs på vägverkets hemsida ang. regler för vinterdäck.

Men visst, däckfabrikanten har ju skrivit M+S på däcket och kan således användas på vintern, även om det inte uppfyller Svea Rikes lag....dessutom är ju inte chansen så stor att "pappa blå" extrakollar dina M+S-däck.

/R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jaså, det var inte färdigdiskuterat ändå?
Att ett däck är märkt M+S är alltså INGEN garanti att det är godkänt som vinterdäck i Sverige. Som exempel kan nämnas att alla terrängdäck som tillverkas i USA märks M+S men är inte godkända för vinterbruk i Sverige. Kravet är att däcket är speciellt framtaget för vinterbruk, vilket de flesta "allrounddäck" alltså inte är.

Jag klipper in Vägverkets definitoin på vinterdäck igen här:

Vad är vinterdäck?
För att betraktas som vinterdäck måste dubbade eller odubbade däck uppfylla två krav. Dels att däcken är särskilt framtagna för vinterkörning, dels att däcken är märkta på något av följande sätt:

M + S
M.S.
M & S
M – S
MS
Mud and Snow.
Eftersom det inte framgår på däcken att de är särskilt framtagna för vinterkörning har Däckbranschens Informationsråd och STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) tagit fram listor över tillåtna vinterdäck.

Listorna är dock inte fullständiga. Om dina däck inte finns med på listorna kan du få informationen från din däckhandlare.

Vägverkets föreskrifter om bilar (VVFS 1994:5)

Ganska klart va? (precis som det var förra gången)
Märkningen M+S utgör alltså bara ett av två krav för att däcket ska vara godkänt som vinterdäck!

Jeppe
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Japp Jeppe...korrekt!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jepp. Hoppas nu bara "pilotto" är med också...

Jeppe
Att kommunen kastar ut salt här i sundsvalls kommun är en fråga som jag tycker att miljönämden borde ta upp.För det kan inte vara bra att salta i stället för att ploga. plogningen är under all kretik har aldrig kört i en stad där det är så dåligt plogat.
Så det har nog slagit mig David att man inte skall köra på grund utav det.

Det finns bilar och det finns BMW.
Mvh Björn
pi
88
pilotto
730i-88
528i-79
Jopp det är jag såg inte att det var två sidor tyvärr så jag svarade på det längst ner på sida ett SORRY
=)

//pilotto
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det var väl lika fel för det?

Jeppe
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Tycker det är lika illa här uppe i k-fors , eller rättare sagt i hela ådalen.... Vet inte varför de saltar så mycket , tycker det borde få motsatt effekt , då alla kör som om det vore sommarväglag. Nä min den får stå i dvala den. Sen är det ju så mycket roligare att åka E28 på vintern oxå :-)

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
På tal om salt, någon som vet om de har annat salt i Tyskland? Eller använder man bara mindre salt? För visst har man vintrar även i Tyskland. Hur kan bilarna hålla sig fina i den tyska vintern men rosta så fort de får känna på en svensk vinter? Är det bara så att Tyskarna är med noga med sina bilar, tvättar oftare etc.?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.