|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
skall köra min e32 i vinter då jag har den som bruks bil. Men hur går dom i snö och slask har en känsla av att den måste vara bra i vinter väglaget.Men jag vet inte och skall man lysna på alla volvo ägare så enligt dom så går det inte att köra en BMW på vintern ,Men som sagt jag hadde inga stödhjul på min cyckel heller. Det finns bilar och det finns BMW. Mvh Björn | |
|
Har du bara bra däck så är det inga problem. Jeppe |
|
|
Körde min första vintern utan prob. Körde dock på dubbfria men i kombination med automatlådan så gick det bra. Tyngden i kombination med lådan gör att den tar sig fram väldigt bra och håller sig bra på vägen. Kom bara ihåg att det inte är en lekbil som tex E28'an , utan den är rätt jobbig att fara runt o sladda med :-) MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Som Jesperado skriver med bra däck utmärkt vinterbil, lyckades kör bort i princip alla dubbar i bakdäcken på min 735a medan framdäcken hade kvar sina dubbar då blev det lite besvärligare men det var bara att skifta mellan fram och bak sen vart det bra igen. MVH Stephan |
|
PETER.O |
Hej ,med bra däck så är det inga problem använder själv lite smalare dubbdäck än det skall vara (195:or) funkar utmärkt. Mvh Peter |
Shogo |
på vilket sätt underlättar automatlåda på vintern ? känns lite farligt om den får för sig o växla tex mitt i en kurva eller liknande.. |
|
Låter Bra att man hör positiva saker att den sliter dubb på bak däken är nog rätt logiskt med tanke på tyngden+kraften heheh Skall bli kul att prova,,, Det finns bilar och det finns BMW. Mvh Björn |
|
| Jag har kört en hel vinter med min 730. Jag har 215/60 15 däck på plåtfälg och det går alldeles utmärkt. Det känns väldigt tryggt. | |
|
Jag har s.k. "allround" däck av märket kontinental till min 740. Och sådana däck dissade ni tydligen tidigare här i forumet, så jag hoppas verkligen att ni har fel :) Annars kan jag nopg tänka mig att en bil som denna som väger 2 ton och har antispinn/stabilisator eller vad ni vill kalla det går relativt safe i vinter. Jag kör mkt på E4:an mellan Sthlm-Uppsala men även en hel del i trakterna kring Falun, Dalarna. Det är väl antagligen främst däruppe som det skulle kunna bli problem med vägunderlag. |
|
|
jag körde min 750 första vintern med 225/60/15 dubbfriadäck o det va inte så kul antispinlampan blinkade mest hela tiden =) sen så blev inte motorn varm förens jag va framme vid jobbet typ =) så nu har jag en volvo 740 som vinterbil funkar klockrent + att man får ner sin bensinförbrukning under vintern så man har råd o köra mer under sommaren =) det är min uppfattning i alla fall =) |
|
| Jag är ännu osäker på hur jag skall göra till vintern med min bil, men det lutar att den kommer stå i vinteride. Orsaken är det förbannade vägsaltet. Jag är livrädd för att få en massa rost på bilen. Men å andra sidan, E32:ans rostskydd är kanske tillräckligt bra att rosten inte hinner sätta tänderna i bilen på många år? Tidigare ägare har kört med den på vintern sedan den importerades -98, och den ser fortfarande ut som ny undertill, så jag vet inte. Jag behöver lite tips och råd här, vad tykcer ni? | |
|
Jag tycker att du ska använda bilen även på vintern. Bilen är ju till för att användas! Utnyttja din BMW så länge du kan...när den senare packar ihop är det bara att köpa en ny, :) Allvarligt, jag tror inte saltet är ett så stort problem om du bara håller efter med tvättar under vintertid. Någon annan med erfarenheter kring "allround"-däcken vintertid? /R |
|
|
OK, jag har diffbroms 25% samt bra dubbdäck men har aldrig haft svårigheter med bilen.Har 3 vinkelböjar och stigning 60 meter på c:a 400 m. Alltid kommit hem trots dålig plogning Kom dock ihåg att 1900 kg är ganska mycket att bromsa in om det skall gå snabbt. ABS i all ära, men dock. Bosse J. 4 vintrar med 32 Bosse J. 327-41 2800 CSA-69 325iX-92 (hittills enda 3-serien) 525 -92 |
|
|
Jag tycker man utan att skämmas kan köra en 750 året om, det är ju ändå en bruksbil. Till Ralle7: "allrounddäck" må vara bra, men är ju inte lagliga vid vinterväglag 1 December till 31 Mars. Jeppe |
|
|
Hmm är inte allrounddäck lagliga 1 dec-31 mars det var mer än jag visste //pilotto |
|
|
Mina allround-däck står det M+S på och då är de godkända som vinterdäck....trodde jag i alla fall. Någon som vet vågot om det? /R |
|
|
Svaret ang. allround-däck kommer här: För att betraktas som vinterdäck måste dubbade eller odubbade däck uppfylla två krav. Dels att däcken är särskilt framtagna för vinterkörning, dels att däcken är märkta på något av följande sätt: M + S M.S. M & S M – S MS Mud and Snow. Eftersom det inte framgår på däcken att de är särskilt framtagna för vinterkörning har Däckbranschens Informationsråd och STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Listorna är dock inte fullständiga. Om dina däck inte finns med på listorna kan du få informationen från din däckhandlare. Mao behöver inte ett däck med M+S vara godkänt...om det inte uppfyller Vägverkets normer ang. däck speciellt framtagna för vinterbruk. /R |
|
|
Helt rätt Ralle7, vilket innebär att det är vinterdäck, inte allrounddäck. Jeppe |
|
| Jesperado:...Vilken är din definition av "allrounddäck" då om nu detta är definitionen på vinterdäck? | |
|
Definitionen allrounddäck tror jag är påhittad av däckhandlarna för att sälja däck. Antingen är ett däck vinterdäck eller inte. Definitionen på vinterdäck skrev du ju själv lite tidigare, detta är alltså den enda typen av däck som är lagliga vid vinterväglag mellan 1 December och 31 Mars. Vissa däck är märkta med texten allrounddäck, dessa brukar vara en sorts kompromiss mellan vinterdäck och sommardäck. Däckhandlare hävdar gärna att de är bra både på sommar och vinter, jag personligen anser tvärtom att de inte är bra varken på sommaren eller vintern. Jeppe |
|
|
Okidoke, då har vi rätt ut detta. Upptäckte precis att mina däck har M+S men är inte med på den där listan, så....antingen är de inte inspecade bara eller också är de inte godkända. /Rallegol |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.