AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
25.888

Köpråd e91 - Vilken motor?

Sida 1 av 2
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Hej!

Har en 325D e92 Coupé nu som är en helt fantastisk bil på alla sätt och vis och jag hade gärna behållt den tills det är dags för skroten, men har funderingar på att byta mot en mer praktisk bil och har då börjat kolla på e91.

Min har fungerat klockrent sen jag köpte den 2011 och jag älskar karaktären på motorn tillsammans med automatlådan. Men just 325D e91 finns det inte så hemskt många av tyvärr!

Jag är ute efter en pålitlig bil som är billig i drift. Är väldigt öppen för förslag, allt från diesel till bensin, men helst automat!
Är inte så insatt i bensinmotorerna men dom verkar inte vara så problemfria direkt med allt från bränslepumpar till dåliga kedjesträckare som strular.

Så vad rekommenderar ni? Vad ska man köpa och framförallt vad ska man akta sig för?

Prisklass upp till 220.000:-, men gärna billigare :)
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Rent mekaniskt är 325d en av de mest problemfria motorerna. I princip befriad från typfel.

320d, problem med svänghjul samt kamkedja (det senare rätt ovanligt)
320i, problem med kamkedja
330d, risk för swirl flap (virvelspjäll) problem
-------
//Lövet
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Jo att 325D i princip är utan typfel känner jag till, det var en stor anledning till varför det blev en sån :)

Dom andra motorerna och deras problem har jag hört talas om men vet inte hur pass vanligt det är. Att 320d har problem med huggande koppling vet jag, men hur funkar dom med automatlåda?
N47 har ju problem med kamkedjan men hur är M57 som satt i till tidigt -08?

Hur är 325i och 330i t.ex? Vissa har väl haft problem med spridarna och HPFP om jag inte minns helt fel? Hur är förbrukningen?

16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
325 och 330 är i princip samma motor och delar samma problem. På modeller efter 2008 finns problem med NOX givare och bränslepump. Den förra inte jättedyrt. Det andra ganska dyrt.

Det är dock två helt olika världar 330i vs 320d, du behöver nog bestämma dig lite mer vad du är ute efter. Körglädje eller lägsta möjliga förbrukning? Om du inte är ute efter det senare skulle jag aldrig rekommendera en dieselfyra. En hemsk motortyp med fult ljud och smalt vridmomentsregister.

-------
//Lövet
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Som jag skrev innan så gillar jag karaktären hos 325d som har en 6:a då man får mycket vrid och låg förbrukning. Men jag försöker att ha ett öppet sinne och inte snöa in mig på en speciell motor så jag är öppen för förslag.

Det jag är mest intresserad av är nog 325i eller 330i om det inte blir en till 325d.
Hur pålitliga är 325i/330i om man bortser från NOX och bränslepump, och hur är förbrukningen?

Förbrukningen är självklart viktig men undviker helst dieselfyran.
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Mina två 325 2008 har dragit ungefär 0,9 och då har det inte varit fråga om någon vidare snäll körning. Intressant nog drog båda lika mycket trots att den ena var manuell och den andra automat. Räknar man in att skatten bara är 1400kr blir ekonomin ganska bra.

Jag sålde dock båda bilarna efter att bara ha ägt dem några månader var. Gillade aldrig att man behövde varva så mycket för att få fart på dem. Under 3500rpm finns inte mycket att hämta. Desto mer över det men jag gillar inte att behöva köra så i en vardagsbil.

-------
//Lövet
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Hej

Är inte på något sätt inläst på olika motorproblem hos BMW, men känner inte riktigt igen Lövets beskrivning.

Läser man Tyska biltidningar, nu senaste numret av AutoBild, så är N45 (bensin) och N47 (diesel) motorerna dom som har seriösa problem med kamkedjan, att N46 motorn skulle ha problem med kamkedjan visste jag faktiskt inte. Kollade upp det rätt noga innan jag köpte min bil. Men som sagt, jag har inte järnkoll.

Just N47 är stygg eftersom kedjan sitter bakom motorn.

Calle

Stämmer att det förekommer kamkedjeras men det verkar vara långt ifrån lika vanligt som svänghjulsproblemen - Autopower är faktiskt ett ganska bra stickprov på hur det ser ut på den svenska marknaden med vår dieselkvalitet och klimat samt körcykel. Trots att många på forumet kör N47 i olika versioner verkar det bara vara ett fåtal bilar som drabbas.

Väljer du en automat så slipper du problem med svönghjulet på dieslarna.
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Kollade upp 325i LCI och den ska tydligen bara dra 0.72L/blandat, vilket jag tycker är förvånansvärt lite med tanke på effekten och storleken på motorn, men det stämmer kanske inte alltid. Men tillsammans med väldigt billig skatt och pålitlig motor så verkar den vara ganska billig i drift.

Verkar som att det får bli en 325/330i, om det inte blir en 325d igen :)

Förbrukningen med dieselfyran är såklart lockande, men har man åkt dieselsexa i några år så tror jag att det blir svårt att vänja sig vid fyran.

Xa
47
Xash
325D E91 -10
Hej
Har precis inhandlat en 325d lci e91. Kan säga att körglädjen är på topp. Känner som du tidigare sa, att jag vill ha den tills dett är dags för skroten.
Tidigare har jag haft en a4 2.0tdi och driftkostnaden på den var betydligt högre än på bmw'n.
Kan inte säga så mycket mer än att den är väldigt praktisk för min familj, samtidigt finns sportkännslan kvar. Helt ok bil för att bara glida omkring i staden.
Mvh saaa
Haft 335d 2010 LCI och efter den en 325i LCI. Skulle ta en bensinare alla dagar i veckan. Den förbrukar lite lite mer men merkostnaden är värd motorljudet och den silkeslena gången. 325i är alldeles lagom men hade jag köpt en E9X idag så hade jag nog kollat på 330i. 325i saknar lite push men det går att lösa för ca 10 000 kr (byt till 330i insug och mjukvara då det är samma motor).

Min 325i E91 2010 låg runt 0.8l/10 km blandat. Går att få ner en bit om man är försiktig med gasen.
Wo
70
Wowbagger
BMW 325i Touring - 06
Honda VFR750 F -88
Kör just nu en hyrbil, en330dA av senaste modell. Jag kör normalt en 325 e91 bensiinare och automat. Jag tycker att dieselns motor är helt grym, Det finns kraft så det räcker minsann. Den låter också störtskönt när man trampar på. Förbrukningen liggger på ca 38 mpg.

Men, jag tycker att den gamla e90 har klart bättre känsla i styrningen, Inte för att F20 skulle var dålig på något sätt men E90 är i särklass, tycker jag. Lite trögare men med mer känsla.

Har fö aldrig haft några motorprpoblem med min 325i, den bara tuggar på när den väl har fått upp varvet,

Jag tror att en större motor är mer pålitlig eftersom den för det mesta inte behöver anstränga sig särsklit mycket. Om man har otur kanske det kostar lite mer att laga en sådan, Sen tycker jatg att man inte ska bry sig ett skvatt om bensin/dieselförbruknings-siffrorna. Värdeminskningen äter rejält per mil.Sen har körsättet också stor betydelse för förbrukngingen. Har man en stor motor så KAN man förbruka mer. ( Och ha mner skoj också).

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
320d är roliga de med, på sitt sätt. Chippa?

Provkör de du kommer åt - så blir ditt val mindre kvalfullt.
320d med 184hk och 380Nm räcker till och blir över vid de flesta tillfällen. 184hk-motorn ska dessutom vara försonad från eventuella problem med kedjan.

Jag kan även rekommendera 325i eller 330i om du vill ha något lite roligare. Kollegan körde sin 325i Touring -10 på endast 0,75 och min E92 325i (3-litersmotorn) drar ca 0,8. Har f.ö. haft tre bilar med 3l bensinsexan som sitter i 325i-330i utan några som helst problem.

Som sagt – provkör! Det är ju du som ska ha bilen.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
2.0d är inte en speciellt rolig motor, den drar iofs lite bränsle och passar smidigt ihop med automatlåda men har inga mäktighetspoäng som 3.0d har. Du kommer att sakna vridet och morret om du köper en 2.0d.
Nu skiljer det iofs bara 20Nm och 13hk mellan en 320d 184hk och 325d 197hk, men visst någon sexa är det inte.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Jo det är liten skillnad i siffror men upplevelsen är större.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Vill slå ett slag för 330d. N57 är en helt underbar motor, bland BMWs bästa sexor enligt vissa. Länk

Problemet med "swirl flaps" är bortbyggt efter en viss årsmodell, minns inte riktigt vilken men 2011:or och framåt borde vara okej.

Wilhelm Svenselius
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Köper man en 2,0d är de inte för att de är roligt, utan de är för att man prioriterar det ekonomiska.
Det är som sagt inte den roligaste motorn, och den låter inte mest tillfredsställande i motorprogramet. Men den fungerar perfekt i bruksbilen som rullar många mil. Den är extremt bränslesnål som ingen bensinmotor klarar av att matcha. Sen att skatten är nästintill obefintlig är bara en bonus.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är ju lite menlöst att jämföra max moment och effekt. En 330d har ett mycket bredare register än en 320d även om den inte ligger långt ifrån i maxvärde.
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Passa även på att testa en 335i om du får chansen! Jag älskar min bil och vill inte kliva ur. För min del så kör vi inte så långt per år och upplevelsen är värd varje krona!

Har du vägarna förbi Halmstad så hojta till så får du köra, växer ju inte på träd direkt, iaf inte E91 335i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.