|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Börjar bli sugen på att byta in 540n (e39) mot någon av dessa juveler. För er som ägt/kört.. hur stor är skillnaden prestandamässigt, körupplevelse, förbrukning, utrustning m m? I dagläget för man väl lägga runt 60-80k ytterligare för en 550.. värt de extra stålarna? | |
|
Tycker 550 var en trevlig bil men lite törstig. Inte dyrare än en 528 eller 530 att äga tyckte jag. Givetvis är det värt 50-60 extra! Bra tryck i den i prestandan och mullig V8 kan ju aldrig gå fel. :) |
|
|
Försäkringen måste väl varit betydligt dyrare? |
|
| Jag betalar 5 500 kr per år för 550:n.... | |
|
Har precis gått igenom samma process, och kom till slut fram till att jag ville ha lite marginal, så jag avstod LCI och satsade på en mycket fin 545 med bra historik. Jag kan ärligt säga att jag aldrig förstått uttrycket att motoreffekten är "tillräcklig". Nu gör jag det. Visst, mycket vill ha mer, men jag har svårt att se hur 35 hk kan spela någon större roll för en normalentusiast. LCI är viktigt, det tycker jag oxå, och det kom en del trevliga tillbehör på senare årsmodeller, men till slut blev det en avvägning till 545 ans fördel. Nu har jag dessutom utrymme att se över den ordentligt och investera i en del grejjer jag vill ha gjort. Du skall veta att 545 är ganska kalla på marnaden och det finns prutmån. När det gäller driftskostnader så håller jag med tidigare, och försäkringen var ett problem prismässigt tills jag kollade med aktsam, vilka hade en vettig premie. Och så länge inget rasar, så tror jag på en skaplig driftskalkyl. Tillvalsmässigt så uppskattar jag HUD, Logic 7, komfortstolarna, aktiv styrning och aktiv fjädring + sportavstämmt chassie. Det gör att bilen känns lättfotad, på gränsen till sstötig på dålig väg, men när det går undan är den super stabil. Härlig vagn. Lycka till med sökandet. |
|
| Skiljde 2500 per år i försäkring för mig mellan en 530 och 550 samma årsmodell +/- 1 år. | |
|
Hade köpt en 550i LCI men sen så är jag en facelift torsk. :) Förutom en starkare motor så förbrukar den mindre och utöver det så får du en fräschare interiör och exteriör. Tycker att det är värt dom där 50-70tkr extra. I den här PDF ser man exakt vad skillnaderna innebär Pre-LCI mot LCI. Länk |
|
|
Jag hade en PRE LCI 550i och provkörde en 525D LCI av E61 och tycker det var rätt stor skillnad i kvalitetskänsla, så hade jag fått göra om den affären så hade jag definitivt bara kikat på LCI då skillnaden är så stor. På F11 är skillnaden klart mycket mindre så där spelar det inte så stor roll i mina ögon. Se till att du får komfortstolar, xenon, navi pro, bluetooth pro, tacklucka, automat och hifi pro dsp (och drag för de som använder en BMW på det sättet) så har du basutrustningen, sedan finns det ju mycket fin extra utrustning som man lätt vänjer sig vid. Softclose, comfort access, HUD, ventilerade stolar är tillbehör som jag anser klart höjer komforten och ger det där lilla extra. M-paketet har jag börjat välja bort mer och mer faktiskt men det är ju individuellt om man prioriterar mer stötighet men bättre stabilitet i höga farter/kurvor mot komfort generellt på dåliga vägar och liknande. Om jag får generalisera lite så tycker jag att vill man ha en M-bil så köper man en M-bil, annars köper man en vanlig utan M-paket. Det är lite att vilja men inte kunna i mina ögon att köpa t ex en 518, 520, 525 osv och utrusta den med ett M-paket ...*sticker ut hakan lite nu* |
|
|
Zog & More, tack för informativa svar! Fler synpunkter? |
|
|
Annat än den större motorn, vad mer skiljer 550´n från 545´n? |
|
|
Inget egentligen men 550 är ju av senare årsmodell och möjliga utrustningsalternativ tillkom ju efterhand. T ex ersattes vanlig nyckel med startknapp på 06:orna och då kunde man också välja comfort access som är trevligt. Min 08:a har t ex Night vision och Line change warning och det tror jag inte fanns att välja till 545. Jag har haft min 550 i drygt 3 år och är mycket nöjd med bilen. Ingen direkt sparbössa när det kommer till förbrukning men då jag inte kör mycker mer än 1000 mil om året så gör det ingen större skillnad på ekonomin. Helförsäkring inkl div tillägg ligger på ca 7000 kr/år vilket inte är mycket mer än jag betalade för min tidigare 530iAT E39. Hade för ca 10 år sedan en 540iAT E39 och 550'n är betydligt raskare och dessutom något snålare. Den saknar dock kanske lite av den solida känslan som fanns i E39:an men på nästan alla punkter är E61 en bättre bil. ___ //Ulf |
|
| programmer! Jag kör nu också 550 och är extremt nöjd,har bl.a kört porsche v8 innan men jag är mer nöjd med den här bilen.Den har bättre användningsområde i det stora hela. När du justerar klimatanläggningen gör du det både på panelen och i I driven? (stora utökade klimaten) | |
| Ulf: Night Vision kom på pre facelift 550i och filvarning kom på facelift. | |
|
Jcr: jag justerar kliman ytterst sällan men då är det på panelen. Stephan: som jag misstänkte så var tillvalen färre för 545. ___ //Ulf |
|
|
Någon skillnad på iDrive systemet? |
|
| Det verkar så,för på min stora utökade klimat kan jag gå in i I driven och ställa kylningen.Det är en liten fyrkant i mitten med 4 blåa streck bredvid där man skiftar mellan soft,medum,intensive. | |
|
Vad är "comfort access" ? Jcr & Programmer, Vad drar era 550? Sett att officiella siffror anges till 1.03l/mil. |
|
| Då räcker det att du har nyckeln i fickan så när du är ca 1,5m från bilen och rör dörrhantaget så låses bilen upp o likadant kan du bara sätta dej i bilen o trycka på start knappen med nyckeln i fickan,väskan e.tc Jag har mätt ca 0,9 i landsväg o 1,6 stadskörn Jag har låtit i-driven mäta 250mils körning då visar den 1,07 det är med olika sorters körning. | |
|
Provkörde en 550iA -07 för första gången idag. Förvånad over hur klent bottendrag den hade.. under 4000 varv hade man aldrig gissat att en V8 ruvade under huven. Vågar nog t o m sticka ut hakan o påstå att min 540-00 drar betydligt bättre från botten. Dessutom hade jag oxå förväntat mig en mkt tystare kupé än min E39, men fick även där tji. Active steering var väldigt nice, upplever ibland att man får brottas lite med ratten i min. Var mer el mindre inställd på köp, men efter provturen kändes det inte alls aktuellt längre. Får leta vidare.. men efter vad.. en 530/535d kanske? Fler som gjort liknande iaktagelser när jmf 550 med 540? |
|
| Helt rätt bottendraget var sådär men varva den lite så händer det desto mer. | |
|
Bottendraget bättre på 545? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.