|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Har nyss köpt min drömbil en 335 DA från 2010, problemet är att min fru inte kan sitta i sportstolar pga ichias, finns det någon som vill byta mot standardstolar tyg eller skinn spelar ingen roll, mina är finaste lädret ljusbruna Mvh | |
| Tänk på när du byter att du är noga med att du byter från en annan LCI och ej stolar från den gamla E90. Den gamla har ej aktiva nackstöd och du kommer få airbag-fel om du kopplar in dem. | |
|
Jo det tänkte jag nog, problemet är väl att hitta säten det måste ju bytas i hela bilen annars ser det inte klokt ut, vet du om det är en kostsam operation? |
|
|
Jag har en 320da -11 (tillverkad nov 2010) med standardstolar och kan tänka mig ett byte. Stolarna passar rakt av i din bil. Jag har skickat ett meddelande på Autopower via "power post" med mitt telefonnummer. |
|
|
Tråkigt problem, sportstolarna gör mycket för körkänslan enligt mig och dessutom sänker du andrahandsvärdet. Är du säker på att ett byte till standardstolar hjälper, har din fru testat att sitta i dem? Många kommer säkert att vilja byta upp sig till sportstolar i läder, men hade jag varit i din sits ;) så hade jag behållt stolarna och köpt ett par extra standardstolar. Tror du tjänar på det den dagen du skall sälja bilen, särskilt som det är en 335D. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
HenrikJ Var finns Powerposten, är ny på forumet |
|
|
I menyn till vänster. "Min PowerPost " Länk: Länk Du behöver vara inloggad för att kunna se den. |
|
Verdi |
STOPP!!!!! Jag har "falsk ischias". Dvs det gör ont när det trycker på utsidan av min högra skinka och ibland domnar jag bort. Det blev så här när jag hade min Audi A4 -04 med sportstolar. Hade stora problem och jag trodde det var sportstolarnas fel. Vilket det också kanske var. Så jag köpte en E90 med std-stolarna. Men vet du vad? De fungerade inte bra alls så efter 2 månader av dålig sittkomfort bytte jag till en E90 med sportstolar och det var MYCKET bättre. Då kunde jag tilta stolen bakåt och få mer stöd under benen så inte hela trycket kom på skinkan och nerven. Grejen med std-stolarna är att de INTE är så platta som de ser ut. När man sitter på dem så sjunker man ner och det bildas ett tryck mot nerven trots allt. Jag har fortfarande lite problem i min F31 men det är under kontroll. |
|
tack för info Verdi, tidigare hade vi V70 som har världens bästa stolar enl. mitt tycke där var det inga problem |
|
Verdi |
Tänkte just skriva det. När jag har en dålig dag så önskar jag nästan att jag hade en V70 eller liknande. Bara för att få sitta utan smärta. Komfortstolarna i 5-serien borde kanske också fungera även om jag tror Volvos stolar är ännu bättre för såna som mig. :) Fast oftast går det bra, med endast ett litet obehag. Sen finns det faktiskt bot. Har läst att en redig "rumpmassage" ska hjälpa. :) Huvudsaken är iaf att du inte förstör bilen genom att byta stolar. Hon kan inte sitta på en liten kudde eller liknande så att hon kommer upp en bit? |
|
Till Verdi Har bara haft bilen 2 veckor så vi har inte testat alla möjligheter ännu men det har varit ganska deprimerande, vi skall prova med kuddar |
|
|
Det finns faktiskt de som sitter betydligt bättre i standardstolarna. Jag hade låtit frugan testa båda stolarna ordentligt och själv välja det som passar bäst för henne. |
|
|
Gugge51: Att byta gör du själv på någon timme. Inget svårt alls, särskilt inte när du inte behöver skarva kablar osv. Det du gör när/om du byter stolar är följande: Lossa minuskabeln på batteriet - vänta minst 20 min tills alls reström försvunnit. Då får du ej airbagfel. Under tiden du väntar lossar du de fyra bultarna stolarna sitter fast med. Torx 50 har jag för mig samt lossar bältet från stolen. Sitter en plastbit som man med våld får bända bort. Lossa torxen 50 från stolen och bältet blir loss. När 20 minuter gått välter du bak stolarna och drar den svarta delen på den gula kopplingsdosan utåt. Då lossar stolens dosa från bilens dito. Lyft ut stolen ur bilen. Tänk på att lägga ut mattor eller filtar som skyddar dörrar och interiör. Lyft in nya stolen och koppla in stolen. Plug and play Skruva fast. Enda krixet är att skenorna åker lite bananas så man får lyfta på spaken som sköter längdjusteringen och med andra handen ta en polygrip och dra bak skenan så den komer över hålet och sedan skruva fast. Koppla in batteriet igen och du ska vara klar att köra |
|
| Tack för all hjälp | |
| Glöm inte att du nog får byta dörrsidorna också om du inte hittar en klädsel i samma färg. | |
|
Jag har exakt samma problem som trådskaparen, min sambo kan inte sitta i sportstolarna, även vi ska skaffs oss en komfort stol, mitt tips är att du köper en komfortstol, lägg undan din sportstol den dagen du säljer bilen.Sportstolar är ett måste för att sälja vidare, om inte det höjer värdet så blir det framförallt mer lättsåld. Byta bort sportstolarna är en dålig affär. Min sambo är nöjd om det är en komfort stol på höger sida, tyvärr tror jag ej hon kommer gilla kuddar etc på sportstolarna,. Hon har redan bestämt sig för att dem är dåliga.... |
|
|
Vad kostade komortstolen |
|
Verdi |
Det finns inga komfortstolar till 3-serien. |
| med komfort menar dom nog i detta fall standardstolen... | |
|
Det tror jag också |
|
|
Håller med Majid, behåll stolarna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.