AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
21.754

enegine overheated?

Sida 2 av 3
Ca
13
Calleponken
330i E90 -06
@Arisbmw, de begärde 11k för bytet av vattenpump.
dvs att de vill ha nästa 6k för ett relativt enkelt jobb.

Men jag har en del argument som ex. att de sade (och skrivit i arbetsorder) att de kört bilen 1.5mil utan att kunna påvisa felet, vilket är ren lögn, då trippmätaren fortfarande stod på de 1.2mil jag kört innan motorn överhettade första gången.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
De kan ju ha nollat trippen, eller att den blivit nollad om de haft bort batteriet innan de provkörde bilen.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Fick hem vår 335i touring efter bytet av vattenpump och termostat. Inkl felsökning osv. gav jag 9100kr hos vår lokala BMW-handlare.
Ca
13
Calleponken
330i E90 -06
BMW i Växjö ville ha 8060:-
Problemet är bara hur jag ska ta den från Malmö till Växjö
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nackhåren reser sig lite, 8-10 papp för en rent ut sagt sketen vattenpump.

Jag bryr mig inte om att den är elektriskt, kostar den 6 gånger mer så bör den ha fördelar som motsvarar denna kostnadsökning. Och det har den inte.

För Calleponken är det ju lite värre, bytet är ju bara ett förslag. Finns inget som säger att det löser problemet. Tänk om det egentligen är något enklare (eller värre som tex topplockspackning), då har 10 papp åkt i sjön.

Till försvar så är det såklart svårare att felsöka om man inte kan reproducera problemet.

Angående om den provkörts eller så är det ju bara att man skriver upp / tar en bild med mobilen vad odometern står på när man lämnar - så har man löst det problemet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lite kuriosa, hittade denna tydliga och välgjorda guide angående byte av elektrisk vattenpump / termostathus
Länk
Ca
13
Calleponken
330i E90 -06
Känner mig väldigt uppgiven.
Som läget är nu så kommer det att kosta mig 10680:- för byte av kylvattenpump samt termostaten. Plus att jag får bekosta lånebilen fr.o.m. måndag tills imorgon när jag kan hämta bilen... Då de offererade jobbet till mig i måndags. Men fortfarande inte säkert på att det är det som är felet.

Servade bilen för 3v sedan för ca 5500:- på BMW i Växjö, så det känns extra surt.

@bmw-slangen: Jag nollade trippmätaren när jag tankade fullt bilen kvällen innan första gången den överhettade. Och tack för en bra film.
Pi
96
PinnenX
325i-05
Hände mig också häromåret. Hämtade bilen från Förenade Bil i Malmö efter en enkel service, typ byte av nåt microfilter. Hann inte köra mer än ett par kilometer innan den röda varningslampan för överhettning tändes. Blev bärgning tillbaka till Förenade Bil o 10 000 kr fattigare för byte av vattenpump. Kan tillägga att bilen bara gått 10 500 mil när det hände
Ca
13
Calleponken
330i E90 -06
Min har gått 17300 mil
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Fick bilen idag enligt verkstad var det bara någon kabel som var kopplad till pumpen som var problemet har ej hunnit köra mycket med bilen men hoppas på att felet är borta med tanke på de hade testat bilen redan osv!
Ca
13
Calleponken
330i E90 -06
Fortfarande ingen bil, tydligen är vattenpumpen restad från bmw i tyskland.
Har ringt dem varannan dag för uppdateringar, men inget nytt.
Vad ska man tolerera i väntetid?

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vet hur det känns.

Jag fick vänta i nästan två månader på ett oljetråg för en N42/N46-motor (det var dock inklusive en felleverans från BMW där de skickade fel oljetråg en gång).

Där stod bilen på verkstaden...
Ca
13
Calleponken
330i E90 -06
Vad krävs för att kunna häva kontraktet med BMW?
Och istället be AutoExperten hämta den och reparera bilen istället?

De kan ju inte med gott samvete hålla mig billös hur länge som helst?
eller?
Ca
13
Calleponken
330i E90 -06
Pratade precis med Förenade bil igen....
Preliminärt så anländer pumpen till Tyskland den 17:e, så om jag har tur den 22:e i Malmö. Detta innebär ytterligare 3v till...

Detta kan inte vara rimligt?!
Hur är mina chanser att häva kontraktet med Förenade bil och lämna in bilen på en annan verkstad?

Har begärt in offerter från 2 andra verkstäder i Malmö samt en i Karlskrona som jag har väldigt stort förtroende för. Samt begärt pris vad det skulle kosta att bärga bilen till resp. verkstad, för nu är mitt tålamod gentemot BMW/Förenade bil slut.
Ca
13
Calleponken
330i E90 -06
@falsterbo; Det har jag svårt att tro.
Det bemötandet jag fått från Förenade bil har inte varit angenämt. De viker inte en millimeter från vad som står skrivet. De kan inget göra och "jag får vackert vänta, de kan ju inte hjälpa att komponenterna är restade".
Jag vart ju tvungen att skriva på offerten för att de skulle ta sig an arbetet, så dessvärre tror jag att det kan vara svårt att komma ur detta.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Calleponken : Har du fått tillbaka din bil? Löste byte av vattenpump/termostat problemet?

Eller säg inte du fortfarande sitter och får vänta på delar lika länge som jag fick (två månader)!?!
Ca
13
Calleponken
330i E90 -06
@bmw-slangen: Den står kvar där.
De räknar med att preliminärt få fram pumpen till tyskland den 17:e
Men detta är bara preliminärt och sedan ska ju delarna skickas till sverige.

Så bilen står kvar i Malmö. Har ringt dem ett par gånger men de kan inget göra, och inget snack om kompensation eller liknande...
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
O fy... Om det är till någon hjälp så lider jag med dig.

Själv gick jag och köpte en Volvo 850 Kombi (mer som en ren protest) när jag gick och väntade på min.
Men för mig var det en lite mer komplicerad affär med en mysig blandning av bilförmedlare, BMW Växjö, konsumentrådgivare, ARN, verkstäder, reparationer och bilköp...
Ca
13
Calleponken
330i E90 -06
@bmw-slangen: Hur gick det för dig då?
Jag har mailat med KO och försöker få lite rätsida på vad jag som konsument har för rättigheter och vilka krav jag kan ställa på en märkesverkstad.
Det är en djungel....
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, det är en liten djungel. Men när jag pratade med Malmös konsumentrådgivare fick jag en bra och tydlig bild vad jag kan göra och inte kan göra.

Något som är intressant att veta är att bilförsäljare som är anslutna till MRF är tvungna att följa ett beslut från ARN. Men det betyder inte automatiskt att en bilförsäljare inte är seriös bara för att de inte är anslutna till MRF.

I mitt så hade bilförsäljaren följt alla beslut som hade tagits upp av ARN (tror det var tre-fyra anmälningar på ca 5 år). Det var egentligen inte bilförsäljaren jag hade problem med, tvärtom. Däremot kom jag inte bra överens med verkstaden som bilförsäljaren anlitade.

För det hela handlade om fel som fanns på bilen vid köpet. Eftersom ingen varudeklaration hade skrivits så motsvarade inte bilens köpesumma bilens skick (hade dessa fel däremot stått i en varudeklarationen hade jag inte kunnat göra någonting).
Naturligtvis ville jag ha dessa fel åtgärdade, alternativt reducerad prissumma.

Därefter uppkom en lång diskussion om vilken verkstad som bilen skulle undersökas och eventuellt även bli åtgärdad på. Bilförsäljaren har rätt att välja egen verkstad för att åtgärda eventuella fel. Men om det finns anledning till att bedöma att det är oskäligt för köparen att lämna in det på denna verkstad kan han välja en annan. Om det är skäligt eller inte att bo i Malmö och köra upp till Växjö för inspektion och reparation är en gråzon, efter att ha läst en del ARN-anmälningar så valde jag att köra upp bilen till Växjö eftersom vi hamnat i ett dödläge (dels så var det osäkert om ARN skulle döma till min fördel, och skulle de göra det fanns det ingen garanti att bilförsäljaren skulle följa detta beslut).

Efter en inspektion på verkstad var det klart för bilförsäljaren att det fanns fel på bilen. Därefter började kommunikationsproblemen med verkstaden och samtidigt med detta dök även problemet att BMW inte kunde få fram ett oljetråg på över två månader. Här fanns heller ingen som gjort fel; BMW tog ju bara emot en order och försökte leverera, verkstaden har bara som uppdrag att laga en bil och bilförsäljaren uppfyller alla krav som en bilförsäljare ska göra. Det blev ett vakuum som ingen ville fylla och det var uppenbart att det inte fanns någon lag eller rätt att använda sig av (jag provade faktiskt en runda med försäkringsbolaget men jag visste att de inte skulle ta i detta - och de har heller ingen anledning att göra det enligt avtalen).

Kommunikationen mot bilförsäljaren fungerade fint och när väl felen var synliga var det inga diskussioner, utan de skulle åtgärdas. Det stora problemet var kommunikationen mot verkstaden, både jag och bilförsäljaren hade stora problem att få någon respons och missuppfattningarna var flera. Till slut drog jag mig ur då jag och verkstaden inte kom överens och jag lät all kommunikation gå via bilförsäljaren.

Nu gick alla och väntade på oljetråget, allt annat var klart - det var vad verkstaden kommunicerade till bilförsäljaren och sedan till mig. Jag kom då överens med bilförsäljaren att hämta bilen och komma upp senare för byte av oljetråg (när det väl kom från BMW). Bilförsäljaren hämtade bilen från verkstaden. Jag hämtade den från bilförsäljaren. 20 mil senare kommer det en stor mängd oljerök från motorutrymmet. Då är hela högra sidan av motorutrymmet helt nersölad med olja.
Efter några samtal berättar verkstaden att "Nej, den motorn skruvade jag inte ihop - klart det läcker olja." samt "Det där oljetråget skulle jag inte kört en meter med, kan ju gå sönder närsomhelst". Trots detta släpper han iväg bilen till bilförsäljaren utan att meddela dessa "småsaker". Bilförsäljaren verkade inte helt nöjd med utvecklingen. Bilen hämtades omedelbart på släp - det var ingen diskussion där (varken från min eller bilförsäljarens sida - sånt får inte hända).

Till slut kunde jag hämta ut bilen och jag kör den till vardags numera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.