AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
21.751

enegine overheated?

Sida 1 av 3
Ar
44
Arisbmw
325-e90
körde min bmw 325i e90 2005 häromdagen och fick signal att bilen blev varm sen efter fick jag genast signal med rött istället att motorn är överhettad, stanna bilen, har kollat upp den hos en vänn med diagnos då visa de elektronisk vattenpump, har inye kört bilen förutom några 3-4 km hem. Var på verkstan idag där en mekaniker säger att hela packningen kan ha rykt och en massa annat.. hur kan jag veta de och hur stor chans finns det vet ej hur jag ska gå tillväga riktigt..??

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, innan en riktigt diagnos har ställts så finns det såklart tusen misstankar om vad som kunnat ha gått sönder. Men det är ju ändåså bara gissningar och spekulationer så det är egentligen inte särskilt intressant. Mer intressant är däremot vilken diagnos kommer att göras och vad nästa steg är baserat på ovanstående nämnda misstankar.

Troligtvis är det bara vattenpumpen som behöver bytas och ingenting annat (sålänge du inte körde med den röda signalen om överhettad motor lysandes).

Verkstaden kan lätt mäta upp om det finns några avgaser i kylsystemet. Om det inte finns några avgaser så är topplockspackningen med allra största sannolikhet hel och fungerar precis som den ska.

Verkstaden ska även lätt kunna läsa ut felkoder och eftersom det verkar peka mot den elektriska vattenpumpen ska de även enkelt kunna bekräfta att det verkligen är vattenpumpen som är sönder (så det inte är relä/säkring/kablage eller annat enklare) och isåfall när man fastställt med 100% säkerhet att vattenpumpen är trasig - det är först då den ska bytas. Eftersom denna komponent är dyr så ska man inte byta den endast pga misstanke.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det har hänt att det varit fel på temperaturgivare som gett denna varning, men eftersom du har felkod på pumpen så skall det självklart kollas upp ordentligt.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej sambons 325 e91 blev sån och det var vatten pumpen
Lätt att byta själv det jobbigaste var att få ner den enorma plasten under bilen med rostiga skruv

Mvh
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Testa lufta systemet där jag trycker start knappen utan att tända bilen sen håller in gaspedalen i 10 sekunder. Systemet började fungera och man hör pumpen och vatten kommer och går men de ska bara ta 12 minuter och systemet slutar ej fast det gått mer än 12 min så antar att vattenpumpen inte är helt korrekt då? Kan de stämma
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Visste faktiskt inte att det fanns en automatiskt avluftningsmekanism. Fast om både vattenpumpen och termostaten är elektroniskt styrda (samt alla alla andra ventiler tex till värmepaketet vilket de är även på mycket äldre bilar) så borde det ju vara möjligt.

Men vad är så kallat exit critera för testet? Hur avgör styrsystemet att det itne längre finns någon luft kvar i systemet? Eller går den på strikt tid, dvs det är alltid 12 minuter oavsett vad? Fast då borde det ju inte blivit som Arisbmw upplevde, dvs att den fortsatte efter 12 minuter.

Vad exakt är det för felkod du hade lagrad?
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Testet var något jag såg på nätet för att se om vattnet går runt och vattenpumpen fungerar sa de på videoklippet. Och vattnet gick runt!!
Har testat att lufta normalt oxå och råkade fylla på lite för mkt kylarvätska som jag sedan tömt av igen via luftskruvshålet( visste inte hur jag skulle få bort annars)..

Har kört bilen och konstigt nog sa har den ej varnat för varm temp. eller överhettad...
Försöker se om oljan blivit vitaktig men ganska svårt med tanke på de är e90 och har ingen stick pinne.
Däremot vid olje locket så finns lit små silvriga bitar verkar de som väldigt små, (aleminium kanske)
Är lite rädd att toppen ryckt?
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Plötsligt nu så blir temepen varm igen antar att vattenpumpen inte är hel med tanke på bilen blev varm just nu igen efter ganska mkt körning
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, antaligen inte någotn automagisk autoavluftningsfunktion.

Men väldigt bra funktion för att göra en sanity check av vattenpumpen.

Verkar ju som att vattenpumpen faktiskt snurrar och att det är cirkulation på vattnet.
Fast frågan är om det tex är någon intermittent fel på vattenpumpen eller att den kanske inte orkar leverera den mängd som behövs. Eller ett intermittent fel på själva styrningen av vattenpumpen, som tex styrsignalskablar och reläer.

Behöver ju faktiskt inte vara vattenpumpen, men det har ju satts en felkod på vattenpumpen tidigare.
Eftersom jag hoppas på att ni raderade felkoderna när ni läste av tidigare så borde ni kunna läsa ut felkoder igen och se om det är exakt samma felkod som dök upp igen.
Exakt vilken eller vilka felkoder fick ni förut?

Här blir det ju intressant hur styrdatorn avgör att det är något fel på vattenpumpen. Jag utgår ifrån att det inte finns någon flödesgivare utan att övervakningen troligtvis sker genom att antingen mäta/övervaka strömförbrukningen eller spänningsfallet.
Sitter tex styrkretsen för vattenpumpen på jordsidan (dvs att styrdatorn jordar kretsen för att dra igång vattenpumpen) så övervakar den lämpligtvis vilken spänning som finns i styrdatorn. Den bör vara nära jordpotential, annars är det ett tecken på att det inte flyter någon ström genom vattenpumpen.
Skulle även vara intressant att se vilken ström som vattenpumpen förbrukar och om man kan se något ovanligt därigenom.

Finns det någon röd tråd när motortemperaturen går upp och varnar (jag HATAR att de tagit bort tempmätaren)?
Kan det inträffa mitt under vanlig 70/90 körning, eller är det alltid i kö/stadskörning?

Skulle även vara intressant att koppla in livedata och logga vattentemperatur och lite andra parametrar för att se hur det rör sig.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Det räcker du sätter på tändningen så ska VP gå eftersom den är elektronisk.
Och då tittar du i expansion burken om det kommer en vatten stråle från den lilla slangen

Mvh
Ar
44
Arisbmw
325-e90
jag minns ej exakta felkoden förutom att det stod vattenpump, och idag körde jag lite 70/90 väg, stadskörning och tomgång sen börja den varna och då stängde jag av direkt!!!

Ja men de verkar som pumpen går igång för de kommer en stråle därifrån, men däremot vet jag inte vad felet kan vara för enligt felsökning så visar diagnosen elektronisk vattenpump. Konstigt nog!!!

Är inte så duktig direkt på de mekaniska sidan men ska nog lämna in den hos mekanikern nästa vecka eftersom jag har tid då, men tänkte bara kolla lite med er som är mer kunniga vad som kan har hänt så de inte blir för dyra noter hos verkstan med tanke på han börja prata om toppen cylindrar och de ena å andra som kan ha gått(hoppas ej) haha😁
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det kan ju finnas flera felkoder som är relaterat till vattenpumpen, så det är ytterst viktigt att notera den exakta felkoden.

Nu när det har hänt igen, fick du samma felkod igen?
Men för att kolla detta så måste du ha raderat alla felkoder när ni läste av sist. Fast om du inte är säker på vilken felkod det var förut så kommer ju du inte kunna säga med säkerhet om det är samma som dykt upp igen,

Rekommenderar att du lämnar in den på verkstad för felsökning. Utan lite djupare felsökning och mer info om felkoder och deras repeterbarhet så kan vi bara spekulera vad som kan vara fel och inte vara fel.

Är du osäker på din verkstad - byt.

Att topplockspackningen kan ha gått sönder är väl worst-case scenariot och jag tror inte att så är fallet här - men går såklart inte att utesluta.

Men som jag skrev i mitt första inlägg så kan verkstaden enkelt kunna utesluta topplockspackningen genom att mäta avgaser i kylarsystemet - man får svart på vitt om den är trasig eller inte.
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Min vattenpump pajjade i vintras. Kollade upp med bmwhat appen och den sa waterpump shutdown typ.

När jag startade luftningsprogrammet så gick min trasiga vattenpump. Men de var efter man kört ca 20min som min la av och de började blåsa kallt i kupén.

Sen kunde man starta om bilen och köra 20min till. Men efter nån dag så la pumpen av helt och bilen gick varm direkt.

På en vanlig bakhjulsdriven är de lätt att komma åt pumpen, men på en x-drive är fördelningslådan ivägen ganska mycket.
Pe
77
Pelvan
Bmw 525IXa Touring 2006 M-sport
Audi Allroad B8
Bmw 2002 1973 med dubbla dellortos för välljud.
Fick exakt samma problem som dig med min 325 -06a 100 mil efter ha köpt bilen. Det är vattenpumpen som är problemet. Ingen svår sak att byta om man är hyfsat van med verktygslådan. Ett tecken på att allt inte är som det ska är att fläkten pulserar till mycket höga varv även när motorn är kall. Sitter elektrisk vattenpump på dessa och söker du på engelska/amerikanska forum finns det massor att läsa om detta vanliga fel.
Bara att byta o se glad ut.. Pump 4500kr ca för orginal och 3kkr för pirat hos schmiedmann. Byt samtidigt elektriska termostaten samtidigt för ca 700kr och du är good to go.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Arisbmw : Hann du få in bilen på verkstaden? Har de hunnit ta sig en titt på den ännu?
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Lite samma hände mig ikväll, blir intressant att se vad verkstaden säger.
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Har bilen i verkstad för tillfället tog mig lite tid att lämna in med tanke på jag arbetar mycket och har extra bil ändå. Han kollar nu ifall inte reläer eller något är fel sa han annars så blir det vattenpump byte mer än så sa han ej men han lär väl ringa nästa vecka och ge mig svar tror jag och fixa den.. men han tyckte de var konstigt att den gått bara efter 16 000 mil sa han oxå...
thompa The pilot va sa de till dig??
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Har bilen på verkstad för byte av pump och termostat. Koderna indikerade bara pump men tyckte att de skulle byta termostat också när de ändå hade nere den. Termostaten sitter skruvad på pumpen så det innebär ju inget merjobb.

Verkar inte allt för ovanligt.
Ca
13
Calleponken
330i E90 -06
Hej,
Ny här på forumet men varit inne och läst en hel del.

Lämnade in min 330i på verkstad (BMW Förendade bil, Malmö) förra lördagen för samma problem som ni beskriver här, den gula lampan tänds och straxt efter den röda om att motorn är överhettad.

Verkstaden menade på att det va en luftbubbla i systemet och de hade luftat och bytt kylvätska och att allt skulle vara OK efter det, då de kört bilen 1,5 mil och haft den på tomgång i ~40min utan att problemet uppstått.

Jag åkte ner för att hämta bilen i fredags och kom ca 1 mil från verkstaden då samma sak hände igen. Fick bilen bärgad på nytt tillbaka till verkstaden.

De kan inte utläsa några felkoder utan föreslår att byta kylpumpen och termostaten, till ett vad jag tycker är ett hutlöst pris.
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Vad begär förenade bil för pris inklusive delar och jobb?
Ar
44
Arisbmw
325-e90
Orginal vattenpump ligger ju på va 4800kr hos BMW i Malmö
Sen termostaten ca 800 kr.. Och en skruvats som kosta ca 70kr men vad ville de ha för jobbet ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.