|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Vad använder ni för diagnosverktyg? Jag har idag en ELM 327 som jag kopplar till min android telefon och kan se en mängd olika värden, dock funkar inte denna till min BMW E63 M6, vilket diagnosverktyg rekommenderas? vill kunna läsa av felkoder m.m, programeringar hade vart bra att kunna göra också ifall de är möjligt. MVH | |
|
BMW icom med ista Klara alla BMW gammla som nya och du kan felsöka lite djupar än vanliga felkods läsare. Du kan även välja att göra olika tester på specifika moduler. Detta är ett väldigt avancerat system och vänder sig igentligen till BMW verkstäder. Har ett till salu om du skulle vara intresserad så hör av dig. Mvh |
|
|
Eller BMWs senaste *'Rheingold* Ännu bättre! |
|
|
Hej! Hur mycket ska du ha för de? Kan man tex programera in vilket batteri som sitter i? Vad mer kan man calibrera/ ställa in? Mvh |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Finns det någon övergripande sida om diagnosverktyg till BMW på Autopower? Jag får känslan att många fumlar i mörkret här, inklusive mig själv. Jag måste erkänna att jag inte riktigt har koll på vad som betyder vad och när man kan använda vad INPA NCSExpert WinKFP Ediabas BMW Scanner Carsoft K-CAN D-CAN PT-CAN SSS DIS/Progman/TIS BMW ICOM ISTA ISTA/D ISTA/P Rheingold Kanske dags att försöka sätta ihop en liten guide som berättar kort vad ovanstående egentligen är? |
|
Googla!! google är din vän guide över alla bmws prg gör man inte på 15min |
|
@Bianca : Du missförstod fullständigt mitt inlägg. Det var inte jag som i första hand ville ha information. Jag har reflekterat över det ökande antalet inlägg med samma frågeformulering "vilket diagnosprogram behöver jag" och de lär öka lavinartat. Varför inte isåfall ha en översiktsida med vad som finns och grundläggande info, lite som modellguiden. För att fånga upp de enklare frågorna och ge användarna en mjukstart bland alla diagnospogram. Varför skulle någon behöva skriva ihop det på 15 min? Det är ju just det som jag menar - ämnet är komplext och det är inte någon som har all info och kan skriva ihop det på 15 min. Det var ju liksom själva huvudpoängen i mitt inlägg som du missade helt. Efter mycket googlande så finns det helt enkelt ingen övergripande syn på vad som finns tillgängligt därute. Det är spridda skurar och fullt med osäkra uppgifter och motsägelser. Och spritt i många trådar utan någon översiktligt bild. Det blandas program, BMW's egna program och tredjepartsprogram, och protokol om vartannat utan någon särskiljning. Det bästa jag hittad hitintills är denna - men även här finns det luckor Länk |
|
@ Tedor Hej Jag kan tänka mig sälja det för 10000kr Det är ett väldigt avancerat men komplett kit med Icom A B & C. En dator med mjukvaran Ista P och Ista D installerad och klara. Som föregående inlägg även länkat till så kan du gör diagnos läsa radera felkoder och även utföra tester på specifika moduler m.m Ista P Kan du göra allt ifrån koda in nya nycklar,batteri aktivera eftermonterade saker som aux. Och även coda/aktiver saker som BMW har som standard tillval ex infällning av backspeglar m.m Hör av dig om det är något intressant. Mvh Popo |
|
| Självklar kan du även programmera in vilken batteri styrka du ska ha/byt till. | |
| Är det samma kabel man använder till alla dessa diagnosverktyg, dvs. finns det bara ett utförande av exempelvis OBD II-kablar eller är dessa specifika för respektive mjukvara? | |
Nej, beroende på modell (nu pratar jag brett dvs 1987-2014) så kan man dela in det grovt i tre typer av kablar. Mitt förslag var ju att försöka samla just denna typ av enklare info, men intresset var väldigt lågt (googla var egentligen enda feedbacken) så den ideen har jag lagt på hyllan nu och sökt och samlat ihop på egen hand. |
|
Bakgrunden till min fråga är att jag har köpt EDIABAS/INPA med tillhörande kabel. Tyvärr funkar inte installationen av detta och jag har därför försökt med bl.a. Carsoft istället, men där får jag ett felmeddelande om "Bad connection". Därför börjar jag fundera på om kabeln inte passar just denna mjukvara, även om kontakten är densamma. Jag hade också uppskattat en översikt i denna djungel av analysverktyg och är säker på att vi inte är ensamma om detta, i synnerhet som det blir alltmer elektronik i bilarna. |
|
Är det i första hand till din Z3 eller Z4 du tänker använda det? Kabelmässigt bör det inte vara några problem, till dessa bilar är det K-Line som används (primära system på pinne 7 och övriga system på pinne 8). Det var först runt 2007 som D-CAN introducerades (dels på grund av lagkrav i USA). Men vi pratar seriell kommunikation så det sitter ju ett chip som omvandlar mellan serial<=>USB och där behöver du ha korrekta drivare och allt installerat. Oftast är det mjukvaruinstallation/konfiguration som ställer till det än själva kablaget. |
Glömde fråga - hur ser din kabel ut förresten? Är det OBD <=> USB eller är det OBD <=> 9 Port Serial ? |
| Det är OBD II <=> USB | |
|
Jag kan knappt något om diagnosprogram (har bara kört en ELM327 mot andriods gratis-version av Torque och den kan läsa lite men inte så avancerat) men lite källkritik-alert verkar vara på sin plats: Jämför aliasnamn på den som poster med webadress i länkar de rekommenderar och funderar på om någon pratar för egen vinning. Att inte nämna detta tydligt är osnyggt i mina ögon. Jag tycker det luktar lite försök till obetald redaktionell reklam. Men grundfrågan är instressant och hoppas någon kan tipsa och dessutom motivera varför de rekommnderar just sitt val. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
finns lite att välja mellan, här kommer ett litet utdrag från XXXXXXXXX Senaste o bästa:DIAGNOS BMW ICOM A2+B+C,ISID RHEINGOLD/EXPERT MODE ISTA P_svenska/ISTA D_svenska --------------------------------------------- Vanliga BMW ISTA GT1,DIS,PROGMAN ----------------------------------------------------------- Ediabas 7.3.0 + INPA 5.06 with Fxx Support incl SPDaten files -------------------------------------------- Bosch ESI [tronic] 2Q.2014_svenska Autocom 2013.3.3.2 (2014.1) + WoW Wurth ///körs på samma interface_svenska Delphi 2013.3.3.2_svenska ---------------------------------------------- Info prg/nytto prg TecDoc 2Q.2014_svenska Atris Workshopdata 2Q.2014_svenska BMW ETK 06/2014_svenska BMW KSD 06/2014_svenska BMW WDS 12 _svenska BMW WDS 15_svenska Autodata 3.40 (gammalt) --------------------------------------------- Special prg BMW CIC Special Utility BMW CIC Language Coding utility FSC Generator until 2020 maps NBT Generator until 2020 maps FSC Tools v.XXXXXXXX IBAN Generator IBAC Generator BMW Coding Database BMW Coding Tool BMW i-Bac-NF Order Code Service list osv osv |
|
thekinglives |
Länk ovanstående hade jag köpt idag. Använder BMW ICOM clon...funkar bra men är lite långsamt och omständligt om man snabbt vill läsa felkoder eller kolla enklare livedata. Rheingold eller istad, ingen större skillnad. Däremot funkar Ista P mycket snabbare om jag installerar detta virtuellt(vmware) men de som "kan" säger att det är skit så jag kör även en installation direkt på hårddisken. Till äldre BMW tycker jag BMW scanner 1.4.0 är oslagbart....pris och prestanda. |
|
Rheingold o ISTA inget större skillnad?! Visar hur bra påläst du är:) |
|
|
som att jämföra typ en icke facelift och en facelift bmw.. Ingen större skillnad.................... |
|
thekinglives |
Bianca: Man gör så gott man kan. Du får gärna berätta förklara skillnader och fördelar. Att det skiljer i grafiken samt att xp mode tillåter indviduell programering av moduler vet jag, men det är inget som jag upplever som jättespeciellt. Jag har båda versionerna så förklara gärna. Har även Esys, kanske kan du beräta mer om det också? Ps: Facelift eller prefacelift.....exakt, absolut ingen större skillnad, samma skit i en annan förpackning;) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.