|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Finns det en möjlighet att det kan bli bra om man raderar felkoderna och kör en sträcka för att bilen ska kunna ställa in allt och anpassa nya/bytta delar? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Endast om du löst problemet. Felkoder kan som sagt hindra att styrsystemet adapterar. Vissa styrsystem måste man radera felkoder på, vissa kanske ligger och monitorerar värden och kan automatiskt börja adaptera om den ser att det är meningsfullt. Men detta är bara spekulationer och för att veta exakt måste man ha djup kunskap om styrsystem vilket inte så många har. Men det är ändåså bara av akademiskt intresse. Vid byte av misstänkt komponent ska man ju ändåså alltid radera existerande felkoder och noggrannt observera beteendet och eventuellt vilka felkoder som dyker upp igen. Annars vet man ju inte vad som gjorde vad. Så har du bytt en misstänkt komponent ska du radera alla felkoder och försöka reproducera felet och sedan se om samma felkoder dyker upp igen. Men detta fixar ju verkstaden. |
|
bmw-slangen.. du skulle kanske skriva en pedagogisk bok om felsökning och om dess grunder, det i kombination med haynes bilder skrivet på en lätt svenska skulle nog bli succe´ |
|
| Alright! Vi får väl prova köra en släng med datorn ikopplad så kanske det blir bätttre. Den reglerar ju iaf något när den står på tomgång då den går rent till och från. Eller så försöker den kompensera den feta blandningen med lite små försök att gå bra. | |
|
Viktig information för andra! Pratade nyss med Biltema och det är helt okej att reklamera lambdorna! Det räknas som reklamation , ej återköp, och är helt okej och man får cashen tillbaka. Gladkille2014! ;) |
|
| Härligt att du får pengarna tillbaka Kuman.. | |
|
Det känns bra! Handla inte lambda på Biltema. Dom funkar inte till dessa motorer. |
|
@Kuman : Fungerar det nu alltså när ni kör begagnade original lambdasensorer? Eller hur bekräftade du att Biltemas lambdasonder inte fungerar till denna typ av motor/motorstyrsytem? Jag har själv läst blandade kommentarer om icke-original lambdasonder och LMM'er men har faktiskt aldrig provat själv. |
|
Slangen. Bosch och Siemens sitter ju i de olika modellerna beroende på årgång. Jag har ju Siemens då min är M52. Så deras lambda kan funka med M50 mototerna men inte i min då signalerna mäts på olika volt. 0-5V på den ena och 0-12V på den andra. Vilken som var vilken blandade jag ihop nu men det blir hur som helst fel. Måste ha en siemens lambda till min som är komplett med hela sladden och kontakten. Dom är tydligen väldigt känsliga att skarva med. Detta fick jag förklarat för mig av meken. |
|
Ok, då förstår jag. Yepp, det här med syresensorer är en liten djungel och gäller att hålla tungan rätt i mun när man köper - säkrast är ju att bara köpa exakt samma Bosch/Siemens nummer så är man på den säkra sidan (fast det är såklart lite dyrare). Känner inte igen 0-12V på en lambdasensor, det var nog 0-5V (titanium brukar ha detta) och den "vanliga" 0-1V. Men oavsett så verkar det ha blivit fel och ni har rett ut det. Bara som referens och för andra - vilket artikelnummer var det du köpte som var fel? Var det art.nr 52980? |
|
Precis 0-1V är den andra. :) Har inte snålat på något alls förutom just lambdorna. Klart det skulle strula då ;) |
|
:-) Vilken var det du köpte på Biltema, var det art.nr 52980? |
| Stämmer nog bra. Känner igen numret. Titanium 699 st. | |
|
Hej! Idag kom vi fram till att jag haft 2 st fel under denna period. NR 1 : Lambdorna har suttit tvärtom hela tiden. Dvs kontakt 1 i lambda 2 och tvärtom. Förmodligen har dom suttit fel hela tiden och pajat och bilen har gått på grundvärden. Därav hög förburkning osv. Jag har själv inte rört dom, förutom när jag bytte dom. Men då bytte jag dom en åt gången. NR 2 : Vevaxelgivaren är paj igen. Den byttes på verkstad i höstas.Jag återkommer med mer info här då jag anser mig ha en garanti på ett givarbyte som kostade mig lite över 3000:- och bilen rullat ca 300 mil sedan dess. (Var på väg till jobbet så kunde inte byta den själv. Hade aldrig lämnat in den för det priset annars) |
|
Härligt med återkoppling! Nr 1 är en riktig klassiker nu när multipla lambdasonder är mer eller mindre standard (på äldre modeller satt det ju bara en). Det brukar dock mest ställa till problem när man blandar ihop upstream (före katalysator) och downstream (efter katalysator). Är lite osäker på exakt hur det är konfigurerat på just denna modellen, vill dock minnas att där finns bara två upstreams (en för 1-2-3 och en för 4-5-6) så en ihopblandning borde inte ge några katastrofala följder - men är som sagt lite osäker på detta. Så om det bara sitter upstream lambdasensor för vardera bank (1-2-3 och 4-5-6) så borde en felkoppling inte orsakat det problem du har (såvida det inte finns ett fel som bara slår på en cylinderbank och som styrdatorn försöker korrigera). Tråkigt med #2. Men detta måste ju garanterat satt en felkod! Dessutom ger detta ett "no-start" scenario, får inte styrdatorn en acceptabel signal från vevaxelgivaren så kommer den att vägra starta motorn. Jag är dock 99.99% säker på att styrdatorn kräver signal från denna sensor även när motorn väl startat, så skulle det vara ett intermittent fel så borde motorn dö - inte gå illa. Är dock 0.01% osäker på exakt vilka signaler styrdatorn kräver och när. På tex min Volvo 855 så vill dess Motronic 4.4 ha både vevaxel- och kamaxelimpulser för att starta, men när motorn väl är igång så fortsätter motorn gå även om kamaxelimpulsen försvinner. 3000 SEK för att byta den givaren låter precis som du säger otroligt märkligt, då måste felsökning på runt 1500 SEK varit med i detta jobb. Skulle gissa på 1000 SEK för material, 1500 SEK för felsökning och 500 SEK för själva bytet. Den sitter väl längst fram ovanför vibrationsdämparen (ganska snarlikt min E34 535i) - eller hur? Borde således inte vara ett särskilt stort jobb att byta. @Kuman : Hur var priset på 3000 SEK uppdelat egentligen? @Kuman : Viket byggdatum (mån/år) har din 328i? Troligtvis finns det fler problem - dessa två ovanstående borde inte ensamma ge de felsymptom du har berättat om. Men det är ett par steg i rätt riktning! |
|
Nu går bilen jättefint! Men vi märkte att den bara helt plötsligt dog. Sen kom felkoden upp på vevaxelgivaren. Och bilen startade inte och visade att vevaxelgivaren inte registrerade något varvtal. Rätt vad det är så startar den fint igen. Samma symptom nu som när den gick sönder förra gången. Dock är det nog ingen originalgivare då det inte står något alls på den som på dom andra. I övrigt går alltså bilen fint och utan felkoder. :) |
|
|
Slangen... det ger väldigt katastrofala följder. =p Den försöker ju kompensera upp den cylinderbank som gått snålt och dra ner på den som gått fett, vilket medför att den går ännu fetare på den som redan går fett då den är instoppad i fel grenrör. När vi tog loss lambdorna så var den ena helt sotig och den andra som ny. Värdena från förut var tvungna att adapteras in så den gick ju bättre och bättre. Man märkte att den ställde in sig till det bättre hela tiden men den vart aldrig okej. Men idag ska vi prova hitta en ny givare och prova den istället. Har även beställt en ny original VDO givare från Tyskland. 400:- billigare där. :) |
|
|
Slangen... det ger väldigt katastrofala följder. =p Den försöker ju kompensera upp den cylinderbank som gått snålt och dra ner på den som gått fett, vilket medför att den går ännu fetare på den som redan går fett då den är instoppad i fel grenrör. När vi tog loss lambdorna så var den ena helt sotig och den andra som ny. Värdena från förut var tvungna att adapteras in så den gick ju bättre och bättre. Man märkte att den ställde in sig till det bättre hela tiden men den vart aldrig okej. Men idag ska vi prova hitta en ny givare och prova den istället. Har även beställt en ny original VDO givare från Tyskland. 400:- billigare där. :) |
|
Skönt att höra! Jag antar att "den bara plötsligt dog" var ett nytt fel som dök upp under felsökningens gång. Och då matchar fel på vevaxelgivaren det symptomet du besrkiver alldeles utmärkt (speciellt när ni nu får felkod på den också). Stämmer, den sensorn används för att indikera varvtal också. För den ursprungliga felbeskringen i tråden var ju "När den börjar närma sig arbetstemp så börjar den gå skit. går orent och luktar skit när man gasar ur den." samt att det inte fanns några felkoder. Angående katastrofala följder, så täckte jag faktiskt in det som du skriver. Såhär skrev jag. "så borde en felkoppling inte orsakat det problem du har (såvida det inte finns ett fel som bara slår på en cylinderbank och som styrdatorn försöker korrigera)". Men du har rätt, det räcker ju med att styrdatorn behöver göra en liten justering på en cylinderbank (helt normalt med en väl inkörd motor), den fetar tex på, får ingen reaktion, fetar på mer, ingen reaktion osv... Men all bakgrundsinfo om problemet i tråden hitintills har ju varit att alla cylindrar går lika illa. I mina tidigare frågor så var ju ett av analysstegen att just försöka identifiera om några cylindrar betedde sig annorlunda än andra. Stiften på de cylindrar med helt sotig lambdasensor borde ju tex se lite annorlunda än de övriga stiften. Och skulle man tittat på live-data så hade man ju sett direkt att något var mysko och att det skiljde sig mellan lambdasensorn för bank 0 och bank 1. Att sedan hitta att de är felkopplade är inte helt uppenbart, även den mest erfarna felsökaren kan bli vilseledd rejält och jaga fel saker. Nu verkar ni ju ha kommit en bra bit. Märkligt att sådan vevaxelgivare ger upp efter bara 300 mil. Får hoppas problemen försvinner med den nya sensorn! Annars finns ju en minimal risk att kablaget är skadat. Det är ju inte helt omöjligt att det faktiskt finns ett mindre fel som gör att en cylinderbank går lite sämre än den andra. Men nu när ni förhoppningsvis fixat både problemet med vevaxelgivare och felkopplade lambdasensor har man en sportlig chans att fokusera på det och inte bli vilseledd av andra fel. Följer med spänning hur det går! |
| Den har faktiskt varit riktigt svårstartad och även dött förut när vi felsökt på det som visade sig vara lambda felet. Ett fel som funnits där ett tag mao. Den höll inte länge den givaren. :/ | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.