AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.982

Akut hjälp E36 328iA

Sida 1 av 3
Ku
28
Kuman
528i -86
Hej!

Jag behöver nu hjälp då jag kört fast totalt!

Vi börjar med det jag provat/bytt.

Vattenpump
Remmar
Termostat
Motortempgivare
Kupefläkt
Fläktmotstånd
Båda lambdasonderna
Ventilkåpspackningar (inre och yttre)
kollat LMM (går betydligt sämre när jag kopplar ur den)
Sprayat start spray runt hela insuget osv
Bytt till bättre beggad vevhusventilation och gjort rent kanaler (bra flöde till motorn)
Ny glykol
Osv osv.....

Saken är den att bilen startar sjuukt lätt när den är kall. När den börjar närma sig arbetstemp så börjar den gå skit. Går orent och luktar skit när man gasar ur den. Går fett kanske?

Vad fan är fel? Katten som är slut? Eller toppen som läcker?

Motorn är en M52B28. Vatten och olja är sjysst.

Jag var även kopplat loss batteriet och hoppats på att diverse eventuella ska försvinna men det hjälper inte.

Tusenlapparna har sprungit iväg och jag börjar lessna. :/

Tacksam för svar!

Mvh

Ku
28
Kuman
528i -86
Vevaxelgivaren är också bytt ...
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men... Men...

Du listar en lång lista över delar som bytts. Då antar jag att listan över undersökningar, analyser och mätningar är lika lång.

Vilken diagnostik och felsökning (samt resultatet från detta) har du gjort hitintills?
Ku
28
Kuman
528i -86
Jag ser inte sambandet med någon lista? Jag har inte haft några felkoder alls. Tills bilen började gå skit. Samma som nu. Nollade felkoderna (verkstan visste knappt hur man använde datorn så fick göra det själv) och bilen gick fint en dag. Sen samma fel igen. Mao den misständer och går ojämnt direkt när den kommer upp i normal temp.

Varför jag skrev listan är för att slippa alla vanliga svar som en del alltid tror sig veta, "lambda, lmm eller vevaxelgivare"........
Ku
28
Kuman
528i -86
Jag söker alltså tips på vart jag ska leta efter fel. Och hur. De delar jag redan bytt behövs inte kontrolleras. Därav listan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad jag syftar på är att man skall utföra en strukturerad och metodisk felsökning. Tänka efter problemscenariot, när det fungerar, när det inte fungerar. Vilka komponenter kan jag utesluta direkt, vilka kan jag inte utesluta. Vilka har jag utrustning för själv att mäta, vad kan jag inte mäta. Baserat på mätningar och experiment arbetar man sig metodiskt vidare och avfärdar komponent för komponent och ringar in problemet.

Ett exempel, skulle din vevaxelgivare vara felaktig skulle din bil inte startat - dvs du skulle ha en no start condition istället och felsökningen skulle vara en helt annan. Så den hade du inte behövt byta. Troligtvis samma story med lambdasonderna, dessa hade med största sannolikhet inte behövts bytas.

Men vattenpumpen, kupefläkt och liknande utgår jag ifrån var pga av ett annat separat problem.

Är din bil av såpass sen årgång att den är utrustad med OBD-II?

Först och främst, vad är felsymptomet? "Går orent och luktar skit". Ok, behövs nog lite närmare analys här.

Går den orent på alla cylindrar eller är det konsekvent en eller flera som den går dåligt på. Återhämtar den sig någonsin? Kom felet gradvis eller väldigt plötsligt?

Avgasvärderna, vad indikerar dessa? Vad säger CO, HC och det beräknade värdet på lambda?

Fungerar alla spridare när symptomet är närvarande?

Innan du bytte lambdasonder, hur såg dess signaler ut? Vad var det som avgjorde att du bytte lambdasonder? Var det att den inte reagerade på mager/fet ändring? Var den på tok för långsam att reagera (gör så när de börjar bli riktigt gamla)?

Hur ser din signalintegritet ut med avseende på tex lambdasonderna? Hur vet du att lambdasonderna behövde bytas och att tex inte det var fel på kablaget - tex att det skavt hål och ligger och signalkabeln ligger och jordar hela tiden mot jord och skickar helt knasiga värden till styrdatorn.

Går förresten ens systemet IN i closed loop? Om den inte ens går in i closed loop och felet finns där så är ju inte lambdasonderna delaktiga i luft/bränsle-blandningen.

Vilka felkoder hade du? Var det standard OBD-II felkoder ni läste av eller klarade utrustningen av även BMW's interna koder. Man läser alltid av felkoderna, skriver ned dem och sedan resettar och ser vad som dyker upp igen (för att få så fräsch info som möjligt).
Så vad vad det för felkoder som dök upp igen?
Hittade du något användbart ur freeze datan kopplat till dessa felkoder?

Märker du att det är en och samma cylinder som fjantar när motorn går upp i temperatur så är det inte helt omöjligt att det är tändspolen som är problemet. Vissa problem uppstår bara vid hög temperatur, just tändspolar är kända för detta. Men det finns även fall då spridarna fungerar fint med lågt fint motstånd när de är kalla men när de blir varma kan den rusa upp i motstånd på över 1000 ohm och då blir det ju helt fel insprutning.

Som du ser, finns en hel del att kolla upp :-)
Slangen: Du pratar i termer långt över vad den genomsnittlige forum-medlemen kan ta till sig och/eller förstå korrekt. Lägg undan den här lite högdragna attityden o uttryck dig i lekmanna-termer, och/eller kom med konkreta förslag på var/hur han kan få hjälp. Skall tillägga att jag håller med om det du skriver, men seriöst, knappt en som jobbar som bilmekaniker gör så korrekta felsökningar som du beskriver...
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Främsta syftet med den något massiva infosprutan var att belysa och förhoppningsvis övertyga en del i hur mycket värde, information och hjälp man faktiskt kan få genom att metodiskt felsöka (i de fall det är möjligt) och läsa på sig om systemet.

Det första man ska göra innan man börjar ens felsöka är att läsa in sig så mycket man kan om hur systemet fungerar. Det gäller all form av felsökning, inte bara bilmotorer.

Inte glassigt och glammigt att sitta där och läsa grundläggande saker och försöka förstå hur det fungerar när man egentligen vill ut och meka och fixa problemet - men det är det som behöver göras.

Nu har trådskaparen bytt massor av komponenter redan och själv läst av felkoder så jag utgår ifrån att trådskaparen har grundläggande kunskaper och lite mer om motorer.
Fast trådskaparen frågade efter lämpliga nästa steg men ville inte ha de "vanliga" svaren om att byta denna eller denna komponent.
Men för att ge bra tips om lämpliga nästa steg är det högst lämpligt att ha mer information om problemet.
Vad jag blev förvånad över var avsaknaden av all form av information kring problemet. Vi vet egentligen bara att den går och luktar illa när den blir varm.

Jag själv misstänker tex en trasig tändspole. Men för att ge ett sådant tips och inte skicka ut trådskaparen på onödiga felsökningar och mekanden så behövs information. Om tex det bara är en cylinder som går dåligt så skulle jag definitivt skickat ut trådskaparen och bett honom switcha tändspolar mellan två cylindrar. Fast om alla cylindrar går dåligt så hade jag inte haft gott samvete att skicka ut trådskaparen och be honom stå där och meka och swappa tändspolar mellan cylindrar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu när jag fått utlopp för min allergi mot slumpmässiga byten av komponenter (det är en sak att vi hemmamekare får chansa ibland och byta men jag tycker det blir vanligt även bland auktoriserade verkstäder att slentrianmässigt bara byta delar och det gör mig förbannad).

Tillbaka till verkligheten, listan jag gjorde vara bara ett exempel på möjligheter inom området diagnostik/felsökning som man kan göra innan man byter komponenter.

Steg 1 : Först ska man läsa ut vilka felkoder som finns lagrade (de som ligger där nu bör vara riktigt färska och tillförlitliga då felkoderna nollades ju nyligen och felet uppträdde kort därefter).

Steg 2 : Försök identifiera om det är samma cylinder/cylindrar hela tiden som misständer / inte bidrar med någon kraft.
Ett någorlunda säkert test är att ha motorn igång med felet närvarande, koppla sedan ur en tändspole i taget och lyssna om varvtalet och ljudet ändras något.
Om det inte ändras tyder det på att just den cylindern inte bidrar med någon kraft. Eller om själva misständningen / illaluktandet försvinner och den bara "går på 5 cylindrar" så tyder det på att just den cylindern är med och orsakar själva misständningen.
Ta en titt på tändstiften. Är alla likadana? Eller är det någon cylinder som är svartsotig eller ser helt blöt ut eller helt kritvir?
Lyssna på spridarna när felet är närvarande att de låter likadant, de ska ha ett distinkt klickande. Har du stetoskop så är det klart det bästa. Annars får en skruvmejsel med spetsen mot spridaren och handtaget mot örat duga.

Steg 3 : Riktningen man tar beror vad man kommer fram till i de tidigare stegen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Kuman
Har du hunnit läsa ut exakt vilka felkoder det är som dyker upp?
Har du hunnit undersöka om den går dåligt på alla cylindrar eller om det är någon enstaka som alltid strular?

Det var ju lite akut enligt rubriken.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
jag håller faktiskt med bmw-slangen. För att man ska få så bra hjälp som möjligt så kanske man bör beskriva sitt fel mer omfattande. Det räcker inte, att skriva ned en lång j..la lista med saker som är utbytta som har absolut ingen koppling med varandra och säga att det luktar skit från avgaser, det kanske ligger en död råtta i.
Man får helt enkelt det man ger, så är det.
Och jag syftar också på att det kan vara någon/några tändspole som kan vara värt att kolla.
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Ändå väl skrivet bmw-slangen, det måste ändå finnas någon logik till varför man tar och byter en del.

Men ja, lite uppfäöjning vore väl bra på detta akuta problem som då gissningsvis är löst nu? Vad var problemet, tändspole? Skulle vara min gissning med och detta felsöker man ju genom att skifta plats på dom och se om misständningen flyttat på sig men ja det beror ju på om det vara samma cylinder som misstände.

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Mycket välskrivet inlägg bmw-slangen , man ska som du skrev göra en metodisk felsökning annars ser man ju aldrig vad som är felet.
Felet med många ny exade bilmekaniker är att dom kan inget om felet /hjälpen inte står i datorn.
Testade ett par ny exade bilmekar (grannungar) och bad dom kolla på en volvo 142:a och ställa in tändning och brytare.
Det första dom frågade om var (var sitter obd uttaget ?) Berättade för dom att datan inte var uppfunnen när bilen var ny och dom visste inte alls hur man ställde in ett par brytare och än mindre hur man kunde felsöka då det inte fungerade med dator.
Ku
28
Kuman
528i -86
Hej!

Tacksam för svaren!

Anledningen till bytta delar är att jag vill ha nytt och fräscht! Och i samband med misständningarna så köper jag nya delar och provar mig fram och googlar liknande fel istället för att lämna in bilen.

Igår bytte jag även kamaxelgivaren. Fortfarande samma fel.

Jag startar bilen kall = går som en dröm
Bilen kommer upp i arbetstemp = går som skit
Jag låter bilen svalna till strax under arbetstemp = den går fint igen
Bilen blir varm igen = går skit

Felkoder har jag inte läst av då jag inte har så mycket tid till verkstadsbesök tyvärr.

Nu plockade jag bort sportluftfiltret och bilen gick ännu sämre utan filter.
Ska sätta dit original luftburk. Kanske LMM som är trasig iaf?!

Provade väldigt lätt att blåsa i LMM och då dog bilen direkt. Alltså en väldigt klen blåsning. Däremot när jag håller handen för lite grann så går den bättre.

Kan man mäta en LMM eller måste man byta till en annan för att se om den är hel?

Jag är van att meka hemma så jag är lång ifrån grön . Men nu har fantasin tagit slut :/
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Finns det ingen i närheten som kan hjälpa dig med felkodsläsning privat ?
Om bilen går sämre vid rätt temp låter det som om det vore någon tempgivare till bränslet som spökar.
Det är nog svårt att mäta på en lmm då dom är inkapslade , kanske går om du kan mäta i kontakten.
Men för att kunna mäta måste du veta vad det ska vara för värden när den är hel.
Ku
28
Kuman
528i -86
Idag kom en vänlig själ förbi med en LMM och OBD läsare med laptop. Utan svar på vad som är fel. I morgon kommer han med BMWs egna dator så vi kan läsa lite mer djupgående. Skumt är det iaf. Inga felkoder alls på vanliga verkstadsprogrammet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är bilen utrustad med OBD-II kompatibelt uttag?
Isåfall börja titta på livedata och parametrar som spänningen från lambdasensorn, long-term och short-term fuel trim för att få eventuella ledtrådar hur styrsystemet beter sig. Även signal från LMM bör gå att få ut från livedata.

Om jag läst in mig rätt så har du M52-motorn med Siemens MS41.1 styrsystemet - stämmer det?
Isåfall tror jag du har full fungerande OBD-II kompatibelt uttag.

Kan vara enkla saker som tempgivare och LMM som ger ifrån sig knasiga signaler och lurar systemet. Inte alltid detta ger felkod.
Fast om tempgivaren är helt död kommer styrdatorn att förstå detta och sätta en felkod.
Om du har tillgång till livedata så kan du direkt se vilken temperatur som rapporteras in till styrsystemet (har själv använt och tittat på detta nu senast på en Volvo 855 -96).

Men vet du inte fortfarande om den går dåligt på en cylinder eller om det är samtliga?
Just den kunskapen kan vara helt avgörande för hur du felsöker. Om du ser att den går dåligt på en och samma cylinder så kan du omedelbart sluta med all felsökning på LMM, temperatursensorer, syresensorer, gasspjäll, luftfilter och allt möjligt.

M52 med Siemens MS 41.4 mäter luftmassan med hjälp av en hot film (dvs den värmer upp en yta och känner av hur mycket ström den måste skicka ut för att bibehålla uppvärmningen - ju mer luft som sugs in desto mer kyls ytan av och ju mer ström måste skickas ut).
Finns inget direkt och enkelt sätt att mäta upp att den ger korrekta värden. Skulle den ge helt orimliga värden kommer styrdatorn att reagera på detta och lämna felkoder. Även om signalen skulle försvinna helt så ger även detta felkoder.
Enklast är att observera eller loggar mätdata från livedata ur OBD-II uttaget för att se om man kan se konstiga beteenden.
Ku
28
Kuman
528i -86
Slangen :
Bilen har OBD1. Vi kopplade upp den med riktiga prylar igår. Men idag ska vi prova BMWs egna dator. Då kan vi läsa av mer data.

Vi provade dra ur spole efter spole men ingen verkar direkt gå illa. Bytte även LMM och båda låg på ca 0.65-0.67v. Motortempgivaren är ny.

Det stämmer med m52 motorn att den har MS41.
I kväll hoppas jag på ett slut. Blir kompmätning , lambda mätning och lite annat.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, OBD-I följdes ju inte lika strikt av alla vill jag minnas så där kan andrahandsverktyg vara lite problematiska - nog bättre som ni gör att köra mot BMW's egna program.

Ok, verkar vara ett bränsle/luft-blandningsproblem (eller gemensamt tändningsproblem) mer än ett problem med enstaka cylinder. Alla tändstiften borde isåfall se lika illa ut. Baserat på din beskrivning borde tändstiften inte se helt fräscha ut.

Angående motortempgivare så finns en liten chans att signalintegriteten inte är intakt (sensorn är hel men att kablaget är skadat, dåligt jordat, glapp i kontaktet, ärgade kontakter som orsakar spänningsfall, trasiga drivare i styrdatorn osv) som gör att styrdatorn får felaktig info trots hel motortempgivare.
Fast detta ser ni ju direkt i BMW's program - bara att kolla på vilken motortemperatur som ni ser i programmet så vet ni direkt om den delen fungerar eller inte.

Du har inte heller beskrivit om felet uppkommit under en längre tid eller över en natt. Om felet uppkom plötsligt (och detta tillsammans med en bekräftad informationen om att alla cylindrar går lika illa) så är det högst osannolikt att komptrycket skulle vara dåligt på alla cylindrar.

Hur menar du att båda låg på 0.65-0.67 volt? Strömmen som krävs för att värma upp den tunna filmen omvandlas ju till en spänning som styrdatorn kan använda sig av. Är det denna spänning som du refererar till? Eller mätte du direkt över pin2-pin4? Var det vid tomgångsvarvtal som ni fick 0.65-0.67 volt?

Går motorn lika dåligt på tomgång och högre varvtal som tex 3000 varv/min?
Ku
28
Kuman
528i -86
Den går fint, sen dåligt, sen ställer den om och går bra igen, sen såligt., sen omställning igen. Den går bättre nu än förut iaf. Förut gick den konstans dåligt.

Problemen började när kylargaveln sprack. Den hade suttit sen 96 när bilen tillverkades. Bilen dog i samband med det då vatten sprutade överallt. Körde inte bilen en meter efter det. Sen har det varit såhär. Till en början mindre fel. Sen blev misständningarna värre.

Dålig jord någonstans kanske? Det är svårt att chansa men vi får leta idag med multimeter osv.

Ja samma värde på LMM på tomgång. Utan LMM var spänningen 0.1v. Kollade realtid då alltså.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Som utbildad felsökare måste jag ge BMW-Slangen en tummen upp för hans logik !!.
LMM ger inga direkta felkoder om den är dålig bara sekundära däremot om den kopplas ur eller är helt paj avbrott mm så sätter den egen felkod.
Notera att NOname LMM mycket sällan fungerar på större motor utan ger samma fel som en dålig, har jag konstaterat vid test och stämmer med de verkstadsreferenser jag har också.
Luktar den illa så kan den ju bero på misständningar, felaktiga tändspolar, men detta reggas också i minnet vilken cylinder. Kör man livedata så ser man ju vilken vilka cylindrar som inte fungerar OK.
Lycka till.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.