|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Go kväll! Idag körde vi riktigt grundlig genomgång. Lambda 1felaktig reglering Lambda 2 felaktig reglering Är felkoderna. Dom är helt nya men "nonames" (biltema tyvärr). Vi ska försöka få tag på begagnade Siemens lambdor och se om det hjälper. Kul att lambdorna kostade 1400:- !! |
|
| Med tanke på att en lambda räcker i många år så blir priset inte många kronor om du slår ut det på tiden. | |
| Men jag har köpt 2 st som inte fungerar... om du tycker det är okej så kan du ge mig 1400 för dom så kan du ha dom hängandes på din vägg? :s | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nja, du kan inte avskriva lambdasonderna sådär snabbt. Felkoderna kan mycket väl betyda att man slagit i taket på hur mycket som styrsystemet tillåter att korrigera (de så kallade short term och long term fuel trim parametrarna). Vilket passar in med de problem du märker. Något är fel och styrsystemet försöker desperat att justera mängden bränsle men slår troligtvis i taket (antingen lägre eller övre gräns). Eller så säger styrsystemet att den inte får den signalrespons den förväntar sig från lambdasonderna. Tex om den fetar på så vill den se en motsvarande reaktion på upstream lambdasonden. Exakt vilka felkoder var det? Och vad stod det vad som kunde göra att dessa felkoder sätts, dvs vad är kriterierna för att dessa felkoder ska sättas? Varför ersattes lambdasonderna? Fick du dessa felkoder innan också (dvs innan byte av båda lambdasonderna)? Att två lambdasonder rasar plöstligt är lite osannolikt. De gillar ju inte glykol, men så länge som din topplockspackning inte havererat så bör det inte vara några problem. Jag har inte sett några indikationer eller felbeskrivningar från din sida att det skulle vara några överhettningsproblem eller problem med topplockspackningen så jag utgår ifrån att den är hel och tät. |
| Jag utesluter inte något än så länge. Därför ska vi testa original lambdor (begagnade) först så vi vet om det är dessa som felar. | |
Ja, kan vara bra att få se om det blir skillnad. Men vad var de exakta felkoderna? Jag menar, om samma felkoder kommer upp med de begagnade sensorerna - det behöver ju inte betyda att det är fel på lambdasonderna. Prio ett är ju att läsa in sig på exakt vad som kan sätta denna felkod, dvs vilka kriteriet och under vilka förhållanden sätts dessa felkoder. Dvs vilka värden/parametrar tittar styrdatorn på för att avgöra om desa felkoder ska sättas och vad den anser vara normalt och inte normalt. Men varför byttes båda lambdorna i första hand? Hade du dessa två felkoder innan du bytte till Biltems lambdasonder, eller kom dessa felkoder direkt efter du bytte till Biltemas lambdasonder? |
| Vill inte på nåt sätt vara otrevlig men allt jag vet eller gjort står i tråden. Dina frågor blir svåra att svara på. En kille från GW var här och kollade koderna. Enligt min vän är han väldigt duktig. Mer än att lambdorna inte övht reglerar något alls. Värdena står stilla | |
Ingen fara :-) Alla dessa frågor är kort och gott vad man kallar felsökning, du kan se lite mönstret i mina frågor och hur man försöker arbeta sig framåt vad man ska rikta in sig på och vad man kan vänta med (då man kan utesluta det helt eller att det är högst osannolikt). Felsökning och denna typ av feedback är vad som behövs för att kunna hjälpa dig framåt (vilket ju var startpunkten i hela tråden). Men du har kommit ett bra bit framåt, du har fått hjälp från en duktig person och fått ut två viktiga felkoder. Antingen så står värdena still pga att lambdasonderna verkligen är trasiga (dock ganska osannolikt att båda skulle gå sönder och även att både dina nya Biltema och de som satt innan bytet skulle ha samma felbeteende). Eller så står de still pga att reglervärdena slagit i botten/taket (högst sannolikt). När reglervärdena slår i botten/taket brukar de flesta styrsystem slå av lambdaregleringen och förlita sig på andra värden (och försöker inte använda sig lambdasensorerna förräns felkoderna är raderade). Finns ju ett mätvärde och två reglervärden kopplade till lambdareglering. Vi har mätvärdet som är spänningen från lambdan, sen har vi reglervärderna long term fuel trim och short term fuel trim. Vet inte riktigt vilket eller vilka värden som stod still. Men går motorn fett så behövs inte mycket för att lambdasonden ska slå över till max utslag (typ runt 0.9V) och ligga där konstant. Och har du ovanstående felkoder har styrsystemet garanterat slagit av lambdaregleringen vilket betyder att reglervärdena short term och long term fuel trim inte uppdateras. Så bästa väg framåt är helt enkelt att låta samma kille fortsätta felsöka / lämna in på verkstad och få den felsökt där. |
|
Kuman...Jag missuppfattade din text trodde du skulle köpa ett par för 1400. Det kanske inte är så roligt att lägga ut pengar för detta. Men min dotter kom nyss och skulle tvätta sin bmw (min gamla) och då upptäckte vi att någon dumjävel försökt att slita bort fronten (kofångare ,spoiler) på den i natt. Alltihopa sitter löst och sönderslitet och självrisken hon har ligger på 5000kr , det är inte heller så jävla roligt. Allra minst då grejorna är ca 1.5år gamla bara. |
|
|
Okej! :/ Vad är det för modell? Har ett komplett m-paket till e36 i glasfiber. ;) |
|
|
Slangen.. lambda värdena var typ 4.xxx och 3.8xx ca... iingn reaktion alls på värdena. Felkoderna kommer inte upp innan lambdan kopplas in när motorn blivit varm. Bara när de aktiveras. |
|
|
Dottern åker E39 men tack ändå..ska nu bara klura ut vad det är för folk som åker likadana i våra hemma trakter , har mina aningar då hon blev påhoppad för en vecka sedan av en lite äldre som var som fan o tittade på hennes bil o grejade. Har du kopplat kablarna rätt på biltema lambdorna så det inte är en sådan skitsak. |
|
Ok. Kan ju inte vara lambdasondens spänning då den bara ligger inom typ 0.1-0.9 volt (0.1 betyder magert och 0.9 betyder fett). Så gissar på att det är fuel trim parametrarna (mäts oftast i %), Lite märkligt att de stannar på de värdena. Kanske enklare att förstå om man har program och parametrar framför sig. Iallafall så har du ju en duktig kille och en verkstad som felsöker så de bör hitta det inom kort, eller iallafall kunna ringa in problemet. Dock nyfiken på vad ni hittar - så håll oss uppdaterade i tråden! |
|
Vad händer om man gör en adaption ? Tänkte om den läser in dom nya värdena om den har kvar dom gamla nu och mäter efter dom. |
|
|
Mico : den gick lika innan bytet och kablarna var samma färger som original. Kollade upp innan hur dom skulle kopplas också. :/ Hur menar du adaption? Vart bor du då? Synd man ska behöva bli av med grejer. Slangen : det stämmer säkert som du säger! Inte volten utan bränslevärden. Vi provade nolla dom men det kom upp igen , samma värden. Den indikerar bara på lambda och inget annat. Dock ska jag kolla stiften så dom inte blivit dåliga också. Kan ju ha fettat/sotat ner dom. |
|
@Micro68 : Hängde inte riktigt med där. Styrdatorn har alltid en grundmapp med hur bränsleinsprutningen ska se ut vid varje tänkbart scenario. Sen har man fuel trim parametrar utöver detta som dels ska kompensera för förändringar i system under lång tid men även styra bränsleblandningen under kortare tidshorisont (och växla mellan fet och mager blandning så katalysatorn kan göra ett effektivt jobb). Adaptering av dessa reglervärden går snabbt och har inga problem att börja sin adaptering i vilket läge som helst. Styrdatorn gör inte en enda adaption, utan den övervakar kontinuerligt de båda lambdasonderna och hur de reagerar när styrdatorn ändrar sin mängd av bränsle. Mängden luft kan vi inte göra så mycket åt. Vad styrdatorn gör är att den med hög precision styr mängden bränsle som sprutas in i varje cylinder. |
|
När Lmm gick sönder för mig så körde vi en adaptions i Inpa efter montering av ny för att nollställa värdena , det tog ca 3-5 mil för att köra in värdena på den nya Lmm. Tänkte om man var tvungen att (nollställa) och lära in på nytt även med Lambdan. Är inte så hemma på insprut och avgas grejor tyvärr.. Det ska tydligen gå att köra adaption på en massa grejor i Inpa Kuman - Dottern bor i Vadstena (Östergötland) |
|
Ok, då förstår jag. Låter logiskt att Inpa ger möjligheten att säga till styrdatorn att "nu har vi fipplat och bytt lite saker så börja om från scratch för alla dina reglervärden" istället för att låta den upptäcka själv att det verkar fungera att reglera. Blir ju lite mer kontrollerat på så sätt, dvs man startar adapteringen från exakt samma ställe varje gång och kan följa hur den adapterar mot den nya komponenten - på så sätt är det enklare att jämföra hur den adapterar mot olika ändringar man gör. Vissa komponenter måste dessutom initieras. På lite äldre styrsystem så kopplar man bara bort batteriet ett tag :-) Fast på mer moderna styrsystem så är jag faktiskt osäker på hur mycket som verkligen lagras i flyktiga minnen numera (dvs vars innehåll försvinner när man bryter strömmen). |
|
Det var en före detta Bmw mekaniker som sa till mig att göra detta för att dom gamla värdena skulle försvinna och den skulle lära in nya värden. Troligtvis så blir det inte lika tidskrävande felsökning för en riktig mekaniker om man gör detta och dom har också full koll på hur dom nya grejorna fungerar. Fast som sagt min var av årsmodell -02 och det kanske inte fungerar med äldre styrsystem. |
|
På många typer av felkoder spärras själva adaptionsmekanismen (styrsystemet tycker allt är så FUBAR att det inte är någon mening att ens försöka adaptera) och förblir spärrat ända tills felkoden raderas. Kanske är mer detta som mekanikern försökte förklara, dvs han raderar felkoderna (eller kanske overridar systemet och säger till att det ska adaptera trots det finns felkoder) så att adapteringen går igång. Om adapteringen av tex long term fuel trim börjar på -10% eller 0% spelar ingen roll. Fast är ju ingen nackdel om man börjar från ett känt grundtillstånd, så kan man nollställa så är det bara fördelar (men inget krav). Man har ju inte ett värde för fuel trim parametrarna, utan man har en mapp av dessa också (tex för olika kombinationer av varvtal, last osv). Så har man kört länge med helt uppåt väggarna felaktiga värden så är det ju lite snabbare att nollställa alla värden och sen får man ju köra varierat ett bra tag innan man kört och adapterat vid alla olika kombinationer. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.