AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.856

Nu 545 ägare!

Sida 1 av 3
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Vänner,

efter att ha letat efter den perfekta 545-550 alltför länge har jag nu äntligen gjort slag i saken och inhandlat en 545 -04. Har skrivit i flera trådar och fått mängder med tips, men tillslut var det dags att bestämma sig. Kan konstatera att jag väntade för länge, för känslan i denna bil är fantastisk. Den har "226 Sportliche Fahrwerksabstimmung" vilket jag tycker ger bilen en perfekt balans av stötighet och väghållning. M paket är i mitt tycke för stötigt och normal fjädring för slapp för en prestanda bil, så detta känns helt rätt.

Tillval pratas det mycket om, och det är alltid något som fattas tycks det. Den nu aktuella bilen hade det mesta utom drag i listan men efter kontroll med säljaren så visade det sig att någon hade lämnat den till Molins för montering av original avtagbart drag för en kostnad av 14 lappar. Klockrent.

I övrigt kan nämnas head-up, logic 7, aktivstyrning, aktivfjädring, adaptiva ljus, rattvärme, aktivfarthållare samt det ubersexiga tillvalet värme i baksätet. Bilen har dessutom en historia. Den var testvagn åt AMS när de testade 545 i mars 2004. Kul med lite historia: Länk

I tillvalslistan finns dessutom noterat "S902A Sonderkontrolle Pressefahrzeuge" vilket jag antar är en extra kontroll från fabrik för att säkerställa att det inte är ett måndagsex.

En ytterligare intressant sak är att det finns en notering om skyddade uppgifter i tillvalslistan: Under "Individualausstattung" står det "Kein Zugriff - Geschuetzte Fahrzeugdaten" vilket endast lämnas till ägaren, och eftersom att ägarbytet inte skett ännu så vet jag inte vad det kan vara, men BMW har lovat att återkomma när ägarbytet är klart. Har aldrig sett detta tidigare på alla bilar jag har kollat.

Nackdelar? Den har gått långt, den har fula fälgar (sökning på blocket har inletts) och den är liiite orolig på tomgången. Detta till trots känns den frisk. Motorn är spänstig, inget skrammel, skinnet i nyskick (förarsätet är använt), hel och fin inredning och den orientblåa lacken (317) är förvånandsvärt oskadad. Fronten behöver troligen lackas om, men det får man se som slitdelar.

Vad som slutligen fick mig att slå till var en kombination av alla parametrar och naturligtvis priset. Att köpa, äga och underhålla en lyxbil är alldrig billigt, men jag tror att jag har hittat ett upplägg som är vettigt. Kommer dessutom att behålla 525 an då den knappast inbringar något stort belopp vid försäljning.

Ville bara skriva av mig lite, och nu är man äntligen BMW ägare på riktigt. Man vet inte vad man missar om man inte kört en vagn som denna.

Kanske skall byta sign till FredrikE60?
Jo
64
Jojonaas
E61 530d -08
Hej!

Vilket trevligt köp du verkar ha gjort. Själv kom jag över en likadan för en vecka sen ca! Gått 10600, svensksåld, komfortstolar, kyla i framstolarna, värme i baksätet, aktiva krängningshämmare och aktiv styrning. Så gott som fullsmetad verkar den vara. Dessutom glaslucka och lackad i Mystic blå metallic!

Riktiga trevliga bilar. Kan bara instämma med allt du skrivit! =)
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Jag såg den. Otroligt trevligt med aktiva stolarna, och det låga miltalet. Men hur var det, saknade den dragkrok? Var det den i Malmö?

Vi får hålla igång den här tråden med uppdateringar om våra nyförvärv. Har börjat med att ta bort 545 markeringen, hoppas att få ha den ifred.

Glaslucka, har det oxå. Trevligt tillbehör!
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
klistra på 520d, och dra lite vid ett rödljus :)

har själv haft 645Ci, och kan intyga att V8:an är härlig. Även den hade lite orolig tomgång - i mitt fal (tror jag) att det berodde på generatorn (lichtmaschine :) ) som var dålig och behövde bytas (12000 mil). Tomgången blev bättre efter det - kanske var det laddningen som var lite konstig, och medföljande ojämn last på motorn vid tomgång.

gasa på !
Ho
23
Hootski
545i -05
Trevligt att höra Fredrik!
Själv har jag också en Manuell 545i. Komfortstolarna är najs. Jag saknar aktiv styrning, det verkar vara behagligt. Även rattvärme är något man måste ha i sin nästa bil :)
Har inte haft några större problem förutom lite vibrationer som berodde på dåligt balanserade sommarhjul.
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Ja, mycket vill ha mer när det gäller tillval, ingen har allt! Min är dock automat. Nästa gång vill jag gärna ha de ventilerade stolarna, dubbelglas och original toning. Plus en del annat krafs...
Hej m62 ägare, ni är inte oroliga för vattenröret som verkar vara ett oundvikligt och kostsam reparation? Sen har vi ju de variabla lyftarna som spökade på en del tidiga modeller? Har någon av er råkat ut för dessa fel? Hur löste sog det sig för er?
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Vattenröret: det är klart att det inte är kul, men min har gått så pass långt så att om röret vore dåligt så hade det gett sig vid det här laget redan.

Samma sak med lyftarna; det borde varit utrett vid det här laget. Sedan är det svårt att kalla vattenröret typfel då det finns relativt få dokumenterade fall på forumet.

Alla bilar får problem någon gång och jag hoppas bara att det inte händer. Det är som jag skrev i det första inlägget, men inte sade rent ut att om priset är rätt så är jag beredd att chansa lite.
Ja det är klart, priset kontra risken är ju en högst relevant faktor i sammanhanget! By the way skrev fel, N62 heter motorn....
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Grattis! Jag hade en nästan fullsmetad E60 545iAM som bästa kompis i fyra år, saknar den fortfarande ibland :) Hoppas ni kommer trivas ihop!
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Tack. So far so good. Hoppas att det skall bli så problemfritt som möjligt. Det som är positivt är att systemen ombord inte verkar vara så problemtyngda. Man hör nästan aldrig om falerande aktiv styrning tex, vilket är bra.

Tomgången är som sagt ett liiiitet orosmoment. Tips mottages tacksamt. Tycker oxå att den bluddrar lite i uppstartsögonblicket, eller är det bara jag som inbillar mig? Jag är fortfarande i paranoid-fasen, det blir bättre sedan när man kommit in i det-där-är-normalt fasen.
Re
21
Recess
535d E61 -09
Grattis och kul att du delade med dig!
pe
554
perf
320xd e91 -09
Gragtis till en underbar bil!
Har ägt min i ca ett och ett halvt år och kommer att ha den kvar i många år framöver.
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Har märkt en sak och det är när man stannar, lägger i P stänger motorn och bromsen så rör sig bilen något och det gnisslar till innan lådan liksom 'låser' bilen i parkerat läge. Det där gnisslet känns inte premium.
Jo
64
Jojonaas
E61 530d -08
Ja precis min bil saknar dragkrok. Det var den i Malmö. Upptäckt lite stenskott och så sedan jag köpte den så nu ska det fräschas upp. På listan står ny lack på huv, front och sidokjolar.

Har även uppgraderat till andra xenonlampor och fick byta en ballast till halvljuset. Men det är en otroligt trevlig bil. Går riktigt bra för sin vikt tycker jag!

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
gnissel vad parkering brukar vara P-broms-systemet. gäller nog inte bara bimmers, utan alla märken.
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Så, åkte till besiktningen idag för att se om allt stod rätt till, och vips, en felkod. Sekundärluften för bank 1 otillräcklig. Jaha. Vad gör man nu? Tar upp det med säljaren? Lämnar till verkstad?

Jag hade inte räknat med problemfritt ägande, och det är skönt att ha pappren på bordet, för det såg väldigt bra ut annars, det var ju just det här då och den oroliga tomgången.

** FUNDERAR **
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Köpte du den på firma?
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Nej, jag köpte den privat.
pe
554
perf
320xd e91 -09
Apropå orolig tomgång så kan det vara att ventilerna till vebhusventilationen som är lite trötta. Kostar inte många kronor på BMW och är busenkla att byta.
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
@perf: Är det de sk. membranen du pratar om? Har sett att folk gör det själva oxå, men kanske bäst att lämna bort?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.