AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.762

BMW:s Active Sound .Vad tycker ni om det,bra eller dåligt ?

Sida 2 av 2
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
BMW ska ha cred för att de vågar, både satsa utvecklingspengarna och lansera i produktion. Det är ju turbo, och då ska turbolagget vara så litet som möjligt => BMWs konstruktion är perfekt för det ändamålet. Imponerande att de fått till paketeringen med blandningarna mellan kallt och varmt och att skiten inte spontant smälte ner i en hög vid första provkörningen (det vet vi iofs inget om hehe).

Ljudet blir som det blir tyvärr. Man önskar att de också kunde patentera "två integrerade roterande mixrörsklaffar" som sitter i ett andra grenrör efter turboaggregaten och blandar puffarna tillbaka till sedvanligt V8-gurgel i vänster och höger avgasrör. :)
marin,
Skynda dig och patentera din ide med "roterande mixrörsklaffar" hehe.

Personligen accepterar jag gärna en aning ökad förbrukning i utbyte mot ett gott motorljud.

Värre tycker jag att det är med tendensen att magra ut materialet i motorerna. Det mekaniska (o)ljudet ökar från år till år. Kolvarna är exempelvis kortare än någonsin tidigare i jakten mot friktion. Detta ökar kolvljudet (inte minst vid kallstart). Googla BMW "N20 piston slap" och man skall finna. Imponerande? Nope!

Men visst, BMW skall ha cred för att de vågar nytt.

mvh/ Anders
Skulle velat säga att både BMW o Mercedes är bra bilar. Ingen Mercedes rostar numera. Båda bilar har sina typfel. Bmw Har ju rätt stora problem med sina motorer än idag spec diesel, där Mercedes är bättre, Sen har BMW Sportigare lådor än Mercedes osv.

Jag personligen tycker att Mercedes håller bättre i längden än Bmw. Står i butik och säljer reservdelar och Mercedes är en lågfrekvent bil gällande slitage delar som spindelleder v pumpar mm om man jämför mot BMW.

Mercedes m272 samt m273 Motorer har haft problem med balans axeln som är av undermålig kvalitet. Tydligen tillverkningsfel av underleverantörer. Länk till matnyttig info om motor nr mm.

Länk

Håller med föregående, man känner sig lite mer speciell i en Mercedes hur än jag vänder och vrider på det :).

Mercedes NO.1
BMW NO.2

Vart visst i hel fel tråd konstigt nog :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.