|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Själv tycker jag att man skulle kunna koppla ur det via I-drive vredet.Vill hellre höra hur motorn jobbar på riktigt! Enkät Mitt svar är = Nej Vad tycker du Ja eller Nej ///bmwlars | |
|
Äntligen får man tycka lite ;-) Jag tycker att Active Sound låter syntetiskt. Det hörs verkligen att ludet är just syntetiskt - "fake". Active Sound = Nej (så sjunger om det) mvh/ Anders |
|
| Äkta motorljud tack! Active sound nej. | |
| BMW, s sexor ska man lyssna till.... svaret blir rungande DÅLIGT!! | |
|
Jag tycker man har använt det på fel sätt. Jag kan tycka att det kan vara helt okej att kanske förbättra den nya generationen fyrcylindriga motorer. Både diesel och bensin. Speciellt kanske i 1,2,3 och 4-serien. Femman kanske är tjänar mer på att vara så tyst som möjligt, men även här kan man använda högtalarna aktivt för att filtrera bort ljud istället. Men att börja i fel ände som BMW har gjort med M-bilarna tycker jag är fel. Här bör man kunna få fram ljudet naturligt eftersom man trots allt jobbar med sexor och åttor, även om de är försedda med turbo. |
|
|
Uselt är det. Varför får AMG fram ordentliga ljud ur sina turboåttor på naturlig väg men inte BMW? ------- //Lövet |
|
|
På dieslarna är det ju helt klart vettigt och särskilt på fyrorna, även om de andra slamrar på de också när de är kalla. Men på ex 328i behövs det inte. Det borde hur som helst vara möjligt att stänga av enkelt. Som det är nu kan man ju dra ur en sladd i bagageluckan så blir man av med det. |
|
|
andreas_lofgren, BMW har på V8:an valt att reversera flödet i topplocken. Samliga avgasportar hamnar då i mitten och det blir möjligt att blanda avgaserna optimalt. Denna lösning har dock en nackdel - ljudet! Mercedes till skillnad mot BMW en traditionell V8 konstruktion (med välbekant ljud). Lyssna på denna jänkar V8 med special grenrör: Länk Inte så upphetsande direkt. Det enda som skiljer mot en "normal" motor är grenröret... Att det idag går att sälja motorer med kolvslammer (kall motor) från start är för mig en gåta. Kanske säger det en del om konsumenterna, vad vet jag. mvh/ Anders |
|
|
AKN: Tack för tydlig förklaring ------- //Lövet |
|
|
Ursäkta mig, AKN men jag hängde inte riktigt med. Hur reverseras flödet i toppen? Är det pga grenrörets utformning detta sker (" Samliga avgasportar hamnar då i mitten" ? ) hur ser detta ut rent konkret? Mvh |
|
|
Om man strikt ser till ursprungsfrågan här, är det nog bra med Active Sound - anser BMW själva att det låter illa annars, och de borde veta, fyller det ju sin funktion? Sedan kan man tycka att det inte borde behövas, men det är egentligen en annan fråga. Att behöva ta till AS för sexcylindriga motorer och uppåt, särskilt M-bilar med V8, är illa. |
|
|
haramoto, Topplocken är vända tvärsom jämfört med en traditionell V8. Film bortplockad turbo: Länk mvh/ Anders |
|
|
Alltså, ASD gör ju inte jättemycket.. ~90% är ju fortfarande naturligt motorljud, och ASD fyller i resten, främst på WOT verkar det som. Men visst är det trevligare ljud från en frän NA motor.. |
|
|
Problemet är ju inte active sound i sig utan att alla motorer numera har ljudförstörare (turbo). Det finns liksom inget fint motorljud att lyssna på. :( Jag vet inte om det hade varit möjligt även på en turbomotor att göra som BMW gjorde på gamla Z4, dvs sätta en snorkel mellan insuget och kupen för att överföra insugsljudet. Efter turbon borde ju motorn fortfarande låta som en motor? Eller så gör övertrycket att insugsljudet blir fel ändå... |
|
|
Att förstärka ett ljud som redan finns tycker jag är ok (ex M5), men inte att skapa ett nytt ljud (ex 428:a). ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
BMW 335 låter utmärkt trots turbo exempelvis. Och till och med Volvo får vettigt avgasljud (här med lite hjälp av sportavgas förvisso) ------- //Lövet |
|
|
Volvon låter precis så traktoraktig som en 335a på låga varv. Klart att allt är kul på höga varv men utan turbo hade det blivit ännu bättre, speciellt det där brölet vid låga varv. M5 skapar ju också artificiellt ljud. Därmed inte sagt att en 335 låter dåligt, det är bara när man jämför med en 330 jag tycker 330n låter bättre. Framför allt insuget! Det är insugsljudet jag är ute efter. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Det är det här jag menar Länk Låter precis som en stor diesel med jätteturbo och fett avgassystem, tills den kommer över 3000 rpm då sjunger det fint! Länk |
|
|
Om du anser det där är traktorljud vill jag gärna ha en traktor ------- //Lövet |
|
|
AKN: Ok, tackar! Då e vi med på banan igen :) Hade ingen aning om att någon tillverkare kunde tänka sig denna konstruktion. Måste bli lite svettigt där i mitten... Även min m62 låter ju lite mesigt med "vanlig" grenrörsplacering men den kanske har annan tändföljd än tex en chevamotor. Denna låter iofs gott men inte på samma karaktär som cheva. Mvh |
|
|
haramoto, Ja visst är det en udda konstruktion. BMW:s V8 har samma tändföljd (och cylindernumrering) som ex. Fords gamla Y block V8. Med det i åtanke kan jämföra t.ex. här: Länk (om tillverkarna hade numrerat cylindrarna likadant hade det varit enklare). Jag postade i en annan tråd Länk i ett (måhända tafatt) försök att förklara ljudet i BMW:s reverse flow V8. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.