|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej igen.. Till alla som är intresserade... jag har översatt lite mer av guiden på www.e34.de se det här... Länk MVH Richard.L |
|
|
mig veterligen ser det ut som ett litet chip som sitter där bak, det kan ju helt enkelt vara så att din bil kräver en sådan OBC för att sparka igång. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
om man nu tittar lite på bilderna Richard-Lundqvist lånat från tyskarna så ser man att med skalet på OBC:n så ser det faktiskt ut som en kabel, och om man tar av skalet ser man att det är ett litet chip.. Det skall bli intressant och se om vi kan lösa detta då det är ett vanligt problem det här med installation av OBC www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
Ja det verkar som om att man måste försöka skaffa en dator med den lilla extra chippet om man vill få det att fungera. Men en annan sak. hur vet man vilken sorts bensintank man har. Alltså om den är utav plast eller av metall??? (förutom att man kan böja sig ner och titta under bilen) För det skall tydligen ha en viss betydelse för vilken färddator man kan ha.. MVH Richard.L |
|
|
Tack för översättningen Rickard! Pusselbitarna börjar på att falla på plats nu. Som jag förstår det så kan man alltså bygga om sin OBC till en version som använder "kodplugg" som man kan kalla det. Denna innehåller alltså bara ett litet EEPROM som håller reda på bilens karaktäristik. Logiskt. Fast det är lite svårt att tyda texten exakt hur dom menar. Man ser iaf att man har filar/sågat upp ett hål bak på OBC'n och hur något sticker ut. Dessutom verkar man kunna köpa lösa kodpluggar för runt €300. Intressant... Någon skrev att man inte bör öppna sin OBC för man får ändå inte ihop den. Stämmer detta? Någon som tänker försöka gå vidare med detta? Vi kan snart starta en egen diskussiongrupp som enbart diskuterar OBC... :-) |
|
|
Hej. Ja en egen diskussionsgrupp låter inte fel, och en egen hemsida men djupt ingårnde beskriviningar (på svenska) och bilder vore ju inte så fel. Jag har skruvat upp min OBC flera gånger, eftersom den ändå inte fungerade i min bil så... men de va inte svårt i alla fall. och den tycks inte ha tagit någon skada. Det står fortfarande PPPP i den. MVH Richard.L |
|
|
Du har ju kommit en bit på detta i och med infon på din hemsida... Ska prata med min favorit BMW-verkmästare idag om problemet. Ett enkelt sätt att ta reda på tankens materiel är väl med en vanlig hederlig magnet? Fast jag tror inte att det är SÅ kritiskt vilken kodplugg man faktiskt använder, förutsatt att den kommer från samma motortyp. €30 kostar den givetvis, inte €300. Du som har öppnat din OBC: ser det ut som om det skulle gå att löda in en hållare/sockel där bilden visar där chippet ska passa? Öppningen på baksidan kanske måste göras för att chippet ska rymmas? 2 b continued... |
|
|
Hej. Jag kan ju skruva upp den igen och fotografera den... De va ett tag sen jag höll på me dedär. får se senare.... MVH Richard.L |
|
|
Hallå... Nu har jag ansträngt mig igen,.. Jag har skruvat upp min OBC och gjort en liten sida om min färddator jämfört mot den tyska med "codierstecker"-chipp. ####################################### ####################################### Länk ####################################### ####################################### Skriv gärna och kommentera... MVH Richard.L |
|
|
Fina bilder, Richard! Nu ser man ju helt uppenbart hur man ska bygga om sin OBC för att kunna ta emot ett kodchip. Kollade med BMW igår och de finns som artikel och kostar 330,-. Enda osäkerheten var om dom verkligen är programmerade eller inte för dom heter bara 'kodkontakt' som artikel. Men det måste dom ju nästan vara? Att det ser annorlunda ut i din OBC jämfört med den som finns på den tyska sidan är inget att oroa sig för, det är nog bara olika versioner som syns. I tabellen framgår också att det funnits minst 6 olika modeller (versioner). Men vad som är konstigare är att artikelnumret på BMW för att köpa en ny OBC till en 520 och en 525 av lite olika årsmodeller är densamma! Kan det ha varit så att den senaste modellen är något av en universialmodell som klarar av alla biltyper, oavsett om instrumenteringen har check-kontroll eller inte? Får jag tid och möjlighet så beställer jag ett kodchip och sätter in detta, men just nu ser det lite tajt ut med tid och sånt. Någon annan får gärna försöka och berätta om resultatet, och jag tror inte att det är SÅ kritiskt vilket chip man väljer faktiskt. Någon som ha kunskaper får gärna rita av PCB'n på kretskortet och läsa av chipet som en fil (alt: pinbeskrivning vilket ben på chipet som går till vilket hål på OBC'ns kontakt), jag har goda kontakter att låta tillverka ett kort och programmera ett chip. |
|
|
Hej igen. Men du "bkv22", vad har det lilla chippet för artikellnummer och vart kan man köpa det? och om du kan få hela det lilla kortet gjort, kan jag få köpa det av dig???. Kan inte du ringa mig?? 070 82 65 780. Om jag bara vet "vad" jag ska köpa så kan jag göra det idag, och sen kan jag fotografera det och göra en ny hemsida om det... kanske. MVH Richard.L |
|
|
Du har ju hela artikelnummerlistan länst ner på din egen hemsida :-D Länk Jag åkte till BMW och slog på dessa nummer och vi fick träff nästan direkt, med pris och allt (alla verkar inte finnas, kanske beroende på vilka modeller som sålts i Sverige). Säljs m a o som vilken reservdel som helst. Och som sagt: vilket chip man tar tror jag spelar mindre roll. Tänk dock på att det som säljs faktiskt är en slags "plugg" så man måste öppna den och plocka ut kortet och sätta fast det med hjälp av nåon slags sockel som man löder fast på en 8-poliga raden som syns tydligt på dina bilder. Fick man låna en plugg med chip så att man kunde rita av den (kan inte vara för avancerad) eller mäta var pinnarna till EEPROM'et tar vägen och dessutom läsa av data från PROM'et och programmera ett själv så kunde man i princip starta masstilverkning av dem. Inte helt rumsrent, dock. Det kostar ju å andra sidan bara runt 300,- och det får det kanske vara värt om nu detta är vad som behövs för att det slutligen skall funka. Fast med tanke på att jag gav 500,- för OBC'n så är det ju ganska mycket ändå. Men det kostar att ligga på topp! Christer heter jag förresten. |
|
|
Men... Christer... jag e trög hjälp mig. Man borde ju bara ha själva artikellnummret till själva EEPROM:en de där som står på min sida är väll ändå för hela OBC:er...?? Men säg att jag åker till en BMW verkstad idag. va ska jag säga? -hej jag vill ha ett EEPROM chip till min färddator...?? dom lär ju inte fatta ett smack. plus att dom lär väll inte ha EEPROM:en där på verkstan, är inte dethär gammla grejer från 90-talet?? Men alltså... vilka artikellnummer slog ni på?? MVH Richard.L |
|
|
Hallå... Jag har ringt BMWservice, verkstad, support, reservdels-tjossan. och "ingen" hadde en aning om vad jag snackade om... jag säger bara "vart" ringde du???? MVH Richard.L |
|
|
Hej igen. Nu e de fixat.. har beställt en Kodplugg... om de nu blev rätt... den fanns bara i tyskland så att det kommer väll ta ca en vecka innan jag får den.. Men missa inte den spännande fortsättningen... nästa vecka.. MVH Richard.L |
|
|
Du hade tydligen inte samma tur med din BMW-verkstad - ligger kanske i Fjollträsk? "Min" verkstad ställde sig direkt i givakt och nickade igenkännande när jag började rabbla 65 81 ....osv. Tog ett par slagningar så hade dom hittat rätt pryl. Fast det är ju ingen artikel som säljs i volymer direkt :-D Ser fram mot fortsättningen! Under tiden kanske du ska klura ut hur sockeln ska se ut som du fäster pluggen/kortet i, om man utgår från att det är ett vanligt 0.8-1.0 mm PCB och det är en vanlig card-edge kontakt så bör man kunna ta det från .... något som har samma typ (kommer inte på något just nu). I nödfall går det säkert att löda kortet direkt - i vinkel alltså. Ser fram mot nästa steg! Mvh Christer |
|
|
Hej. Jag är kanske inte så speciellt kunnig på kretskortsteknik, men vet som tur är en person som kanske skulle kunna hjälpa mig om det skulle bli för komplicerat. Men vad är det som jag har beställt igentligen? en kontakt??? jag hade ju bara två alternativ att välja på enligt den tyska "Codierstecker"-listan. jag har ju den gammla motorn M20. Så då fanns bara följande artikellnummer i lager, (i tyskland)... 520i M20 Limo: Plastic tank 65 81 1 389 527 355:- skulle de visst gå på. Jaja.. jag får väll återkomma när jag har fått vad det nu är som ja har beställt.. sen kan man ju diskutera hur man bör gå tillväga med inmonteringen... MVH Richard.L |
|
|
Nemas problemas. Att det heter "kontakt" beror nog på att den fungerar och ser ut som en sådan, på boxar med fabriksmonterad kodplugg så ser det nog ut som man sätter fast en slags kontakt. Det är nog heller inget rocket-science projekt att öppna och löda fast denna, det handlar ju om ren ett-till-ett lödning, alltså kontakttungor som löds mot dito lödpunkter på kortet, visserligen i vinkel men ändå. Sedan måste du nog göra en springa längst bak på kåpan så att den ryms men det är ju heller inget märkvärdigt jobb. Väntar med spänning... /Christer |
|
|
Hej igen. Nu har jag fått mitt "codierstecker"-chipp.. Skall se om jag kan löda fast det idag. Eller rättare sagt så löder man fast 8 st pinnar som blir en kontakt som man sedan sticker in "codierstecker"-chippet i.. Se bilder här... ################################## Länk ################################## MVH Richard.L |
|
|
Hej Rickard, Det ser ju inte alltför avancerat ut. Ev så kan du ta en vinklad "pinrad" från något elektroniskt och göra en snabbkontakt så du bara kan styra på hela chipet. Fast det är ju å andra sidan inget som ska tas loss så lödning funkar nog lika bra. Följer detta med spänning! /Christer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.