|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är på väg att skiljas från min kära 335:a på grund av att vi skaffar vårt andra barn. Hittar en bil av större modell på VW Din Bil som är i stort sett ny, 2 år gammal med 3000 mil på mätaren. Efter en längre förhandling om priset kommer vi äntligen överens, allt är klart och och redo att skriva på. De ska serva bilen och jag ber om en lista på det som är gjort på bilen i samband med det då jag har glömt att göra det innan. Jag vet inte varför jag missade det i det här fallet, men som tur var kom jag på det i sista stund. Lo and behold, bilen är krockad i fronten och reparerad för 45k. Kosmetiskt säger säljaren, trots att motorhuv är bytt, grill bytt, strålkastare bytt, plast bytt, omlackering. Till säljarens försvar ser inte bilderna så allvarliga ut och i försäkringsbolagets utlåtande står det att den är påbackad. Hur hade ni reagerat? Säljaren tycker inte att man ska informera om sådana "kosmetiska" händelser. | |
|
Avstå eller pruta ner priset mer. Ska du sälja vidare den bilen till en firma senare eller en privat person som är kunnig (petig) så kommer du förlora. Lyssna aldrig på vad en säljare säger, de ultbildas för att ljuga så bra som möjligt. |
|
|
Finns ingen skyldighet i Sverige att informera om olyckor så länge bilen är fackmannamässigt lagad. Man kan tycka vad man vill om det men så är lagen. Men känns det inte bra, hoppa över bilen. Finns hundratals bilar till salu. Inget säger dock att de kommer vara okrockade. ------- //Lövet |
|
|
Nu är ju bilen ganska ny och låga mil så utan reparation och omlack borde den ha varit fin ändå men annars ser jag en sådan reparation som värdehöjande. Min 535a fick en touch fram strax innan mitt köp men då vid 18000mil och jag såg skadorna. "Tyvärr" skadades inte strålkastarna men den är lagad på BMW, flera nya delar i fronten som kylare, diverse stag osv. och inte ett stenskott i fronten! Jag hade inte backat, kolla bara så det inte är ngn färgskillnad för DET uppskattas inte. |
|
|
Andreas, jag är väl medveten om hur lagen ser ut, man tycker bara att rent moraliskt borde en seriös säljare på en auktoriserad större bilfirma som representerar ett märke inte mörka att den varit krockad sedan tidigare. På frågan varför de inte sagt något drämde de till med klassikern "du frågade inte". Det finns en följetong kring det här dessutom, jag fick låna hem bilen över helgen för att syna den extra noga vilket var en fin gest, bara det att det visade sig att bilen drog lite åt höger. Min tidigare provkörning så märkte jag också av det, men avfärdade det med att däcken var stora och spårade säkert. Jag släppte ner min gard helt enkelt... När jag då påtalade det berättade säljaren att verkstaden noterat att en hjulinställning behövdes men att de inte "hann" göra det. Jag ville ju ha bilen så snabbt menade de på. De hade alltså tänkt att leverera en bil till mig som drog till höger. Min erfarenhet av auktoriserade BMW-handlare har i alla fall varit bra mycket bättre än så här :) |
|
|
Min erfarenhet av ÅF ligger precis på den nivå du beskriver. ------- //Lövet |
|
|
Nja, jag tror det lite halvt är du som överreagerar faktiskt. Jag har aldrig varit med om att säljaren fyller på med en info-disclaimer om tidigare ägare, historik med mera, särskilt inte på BMW. Visst hade jag föredragit att bli informerad om det, men så länge den är fackmässigt reparerad så gör det mig inte så mycket, särskilt inte om det är en så speciellt unik entusiastbil som en VW Passat variant, eller vad det nu är du tittat på. Hade jag tittat på en entusiastbil kanske jag hade varit lite mer intresserad av historiken. Men det är som sagt, upp till dig att undersöka. 45.000 kr får man för övrigt inte speciellt mycket reparation för hos en auktoriserad verkstad. Man kanske får ny frontspoiler, motorhuv och kylare plus jobbet. |
|
|
Min uppfattning: Köp en annan bil. Eftersom bilen drar snett finns risken att "ramen" är sned. Jag har sett bilar där justeringsmöjligheten i framvagnen är dragen i botten och bilen ändå sliter däcken fel. Skickar iväg en nästan ny bil en helg för testköringen medveten om att bilen drar snett? Då är det bättre att säga det. Varför chansa? E |
|
| Köp inte bilen om du inte är helt nöjd eller tvivlar. Att du skriver om det här tyder på något av detta. | |
|
Alexander, det är en fullsmetad Touareg jag är ute efter, inte entusiastbil men ändock... Jag håller med er andra, jag letar vidare. |
|
Terry N |
Länk är det den? har en arbetskompis som är lite intresserad, då kan jag isf avskriva honom den... |
| Nej det är inte den, jag har luftfjädring och area view på min måste-lista. Men begär serviceutdraget bara :) | |
|
VW Touareg... Skämtar du eller??? Köpa en VW för dom pengarna? Kan jag inte fatta. Kan ju köpa en X5:a för dom pengarna. Och det är mils skillnad på dom kan jag lova. Du blir bara besviken på den tunna VW kvalitén. Köp nåt redigt istället. |
|
|
Craile: Det måste vara du som skämtar, samma pengar? Nog för att X5 har en klass bättre finish än Touareg, men säljs som Bussiness Edition för 399900:-, då får man 3,0 V6 TDI. Att jämföra med motsvarande X5 för 568700:-, den med en 2-liters fyra. Med en bra utrustningsnivå skiljer det väl sisådär 250000:-. Men du kanske menar att trådskaparen för samma pengar som den 2 år och 3000 mil gamla Touaregen får en 4-5 år gammal X5 som gått 12-15000 mil..? MVH Christofer |
|
|
Craile 1+ Ingen Touareg med jag åker med 2013 passat på jobbet med extra allt komforten väghållningen kommer inte närheten av min 2003 525 går knppt höra vad folk säger i bilen efter 100km/h X5 alla gånger |
|
|
Komfortmässigt finns igen som helst likhet mellan en vanlig Passat och en Touareg... MVH Christofer |
|
|
Du har säkert rätt, Men det är bara en VW |
|
|
Nu gillar jag inte Passat av många andra skäl, men är de verkligen så bullriga? AutoMotorSport testade den och sa; "VW lagt manken till för att isolera kupén från ovälkomna ljudkällor.Vi kan konstatera att arbetet är väl utfört och ljudmätaren visar imponerande låga dB-nivåer. Till den höga komforten hör också den nya akustikvindrutan som filtrerar bort oljud. |
|
|
BMW är alltid bäst. Jämt. ------- //Lövet |
|
| Såklart. BMW X5 är förstås en bättre produkt, men den är ju rimligen dyrare också? Sett till mil/år/utrustning. Men att nya Passat, som hyllats i motorpressen för sin komfort, är så bullrig att det inte ens går att föra ett samtal i motorvägsfart är förvånande. | |
|
Passaten har hyfsad komfort. Men går inte alls jämföra med en 5-Serie. Och sen så kan man ju undra om man vill åka i en bil som typ alla har. Den är ju inte direkt kul. Och ni länkade till en begagnad Touareg för 402.000vilket du får en begagnad X5 för. Motorn har du inte lika mycket glädje av i VW då den är framhjulsdriven. Får mer kör känsla med en mindre motor o bakhjulsdrift. Även om det r 4x4 så driver bara bak när det behövs då det sitter en trist haldex koppling på VW. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.