|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Gick det att ha större fälgar till 320d ede än de 16tums..tänker på att 18tums hade varit okey. Hur mycket hade energiförbrukning gått upp torde ni o säga? | |
| Jag vet inte. Har inte testat än. Enligt bmw är det inga som helst problem, men ja förbrukningen borde ju gå upp. | |
|
Nån som testat? ja men hur mycket.. :) |
|
|
Större originalfälgar eller premiumfälgar är för ögat en njutning. 16" vs 18"/19" innebär 1dl högre förbrukning per mil och halva livslängden i antal mil på däck samt 50% högre däckskostnad per däck. Begagnat köper man sommardäck på vintern och tvärtom vinterdäck på sommaren. Billigare då... Håller man sig iaf till originalsatser kan man hitta de beggade med mer än hälften av mönsterdjupet kvar till 1/3 av nypris på ap Powerbörsen, Blocket eller Ebay.de Erfarenhet vilka däcksmärken som ger mest mil kan man nyttja sökfunktionen på forumet och respektive däcksmärke här på forumet. Lycka till! Asken |
|
|
Vikten på fälgarna påverkar ju i så fall förbrukningen så kolla efter lite lättare 17-18" om du vill vara på den säkra sidan. BMW har dock inte tillverkat så många lätta fälgar så du får i så fall kolla eftermarknadshjul. Men jag har själv bytt mellan 7-8 olika uppsättningar 18-19" (vikt mellan 9-15kg/hjul) fälgar på min 335 och har aldrig märkt nån skillnad på soppaförbrukningen. |
|
|
Ett undantag Länk dom är lätta och kommer sitta perfekt på din e90 om du byter däcken till orginal 225/40 + 255/35 |
|
| @asken, halva livslängden? Är det verkligen så pass? Jag kör runt 2500mil årligen och det blir inte så ekonomiskt för mig. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Angående ede fälgarna de passar väl på alla andra 320 177 & 184 hk? Tänkte för vinterdäck till frugans E92 |
|
Det låter ologiskt med halva livslängden på bredare däck, allt annat lika. Möjligtvis borde livslängden vara längre då ett bredare däck bär mindre vikt och accelerations- och retardationskrafter än ett smalare däck!? Vad skulle det bero på? Sen är det nog så i praktiken att de med bredare däck har en mer aktiv körstil och därför tar däcken slut snabbare! |
|
| Fast allt annat är vanligen inte lika på bredare däck med lägre profil. Sådana däck görs med sportig körning i åtanke och då väljer man oftast en gummiblandning som är mer optimerad för grepp än för livslängd. | |
|
Ja, och jag kan inte tänka mig att bredden i sig gör att de slits snabbare. Möjligtvis ökar risk för snedslitning. Men vill man bara posera och glida med sina breda däck är det nog ingen fara. Har man för smala däck på en effektstark bil blir det mer spinn och därför mer slitage! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.