|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja! Jag har en 320d EDE -10 som har de där 16'' specialfälgarna som på denna bilden Länk . De är snygga men jag vill ha lite större. Dessa skulle jag flytta över till mina vinterdäck i så fall. Men jag är inget proffs alls på det här med däck och fälgar och vilka som passar. När jag var inne på BMWs hemsida där man kan titta på fälgar står det "gäller ej för 320d EDE" på i princip alla fälgar förutom dessa. Jag har kollat med transportstyrelsen och det är inget problem att dra på ett par större fälgar, inget förändras (till skillnad från vad BMW sa). Chassit är sänkt 15mm på EDE i jämförelse med den vanliga. Jag tänker mig storlek 17 eller 18 tum, men vad ska man ta för några för att det inte ska bli att det tar emot vid fullastad bil osv? Jag kan påpeka att jag ska använda mina nuvarande denna säsongen, men jag hade tänkt att kolla runt på blocket och då är det kanske bra att veta vad man ska leta efter. tack på förhand! | |
| En bekant har samma tankar och har köpt 17" som han kanske redan monterat. Jag ska kolla. Men saken är att bilen är typad med endast 16" för att få ner förbrukningen. I teorin bör den inte gå igenom bilprovningen med större hjul då utsläppen ökar med däckbredden. Den har säkerligen inte CoC cert för annat än 16". Sedan hur det är i praktiken vet jag inte. Om man köper en ny 1-serie så är väl vägskatten beroende på om den säljs ny med 16, 17 eller 18" hjul. | |
|
Det vore snällt om du kunde kolla det :) detta skrev transportstyrelsen: "Nej, om man byter däckdimension både på bredd höjd osv så påverkas inte skatteklassen. Ert fordon skattas baseras på uppgifter om koldioxidutsläpp vid blandad körning som vi fick från tillverkaren vid registrering. Det ändras aldrig. Utsläppet ska vara 114 g/km vid blandad körning. Man får byta däckdimension på en bil utan att behöva registreringsbesikta så länge man uppfyller hastighetsmärkningen på däcket, högsta bärighet i vikt, däcket inte tar i kanter eller sticker utanför fordonet och att inte rullomkretsen förändras. Dock bör man följa rekommendationerna i instruktionsboken gällande däckdimension då vägegenskaperna bör vara bäst med dessa däck." Så det borde vara okej. Och besiktningen kan man ju göra med vinterdäcken ;) bilen är väl inte så olik resterande 3-serie i konstruktionen. |
|
|
Ja, visst det är okej att byta då. BMW har den klassningen de har pga att den som tidigare debattör säger är typad endast med 16", för på just den modellen fick de trixa och tjoa ganska hårt för att få ner förbrukningen under 120 gram/km. Det innebär ju att BMW kanske inte kan garantera att förbrukningen är den samma med andra fälgar, men det spelar ju ingen roll, eftersom Transportstyrelsen inte bryr sig. Dessutom är det ju omöjligt för den enskilde besiktningsmannen att se/veta någon skillnad. Om han inte är 320d EDE E90-fan förstås. |
|
| ...never underestimate the BESIKTNINGSMAN!... | |
|
Haha hoppas ingen tar illa upp men besiktningsmän. Jag besiktigade min en vecka efter att jag köpte den. Besiktningskvinnan var både rasistisk (hon visste inte att jag var invandrare) och dissande mot min "miljöbil". Men i alla fall lite får det kosta det gör inget. De ljuger om förbrukning redan som det är. Vad ska man köra på för däck då? Tänker dimensioner. Större än 17-18 tumsfälgar blir det inte. Såg en som hade 19" här på forumet och det såg lite för tight ut alltså. Jag vill kunna lasta den full. |
|
|
hjulen blir ju inet större automatiskt bara för att fälgen är större. Möjligen är väl 19 tummare generellt bredare än 17 och 18-tums dito men det är inte nödvändigt. /Jonas |
|
| Okej. Ja som sagt är jag inget proffs på detta med däck. Nu när jag tänker efter blir ju profilen lägre vid större däck väl? Så jag förstår vad du menar. Men däcken blir ju bredare. Nu har jag 205/55/R16. Kollade nu på bythjul att det blir 225/45/R17 ifall jag tar 17-tum. Hjulet är lika "högt" men bredare bara då? | |
|
Nästan. Du kan ju räkna själv annars, 45-profil betyder att däckets höjd är 45% av dess bredd. Om du ändå ska byta, hade jag gått på minst 19". |
|
|
Minst 19"? Jag vet inte min storasyster lånar bilen ibland och har en förkärlek för trottoarkanter ;) Jag får spekulera i det. Jag vill köpa begagnade original-bmw (plånboken styr) så ska hålla utkik på blocket. Så jag får se vad som finns. Jag har inte riktigt någon style som jag fastnat för. |
|
|
njae... med 19 tum blir bilen klart stötigare, det skulle jag inte rekommendera. men 225/45/17 eller 225/40/18 är helt ok på din bil. Observera dock att i stort sett alla 18 tums fälgar (om vi kollar orginal fälgar) har bredare fälg bak än fram. Typiska dimension på e90 är 225/40/18 fram på en 7 tum bred fälg och 255/35/18 bak på en 8,5 tums dito. Så breda bakdäck finns det ingen vits med utan det är endast en utseendefråga, iaf. på en 320d. (Även vissa 17-tums fälgar är bredare bak) /Jonas |
|
|
det ska vara: "Typiska dimension på e90 är 225/40/18 fram på en 8 tum bred fälg" |
|
|
Varför lägga pengar och möda på att byta från 16 till 17 tum?? Helt oförståeligt för mig, men alla är vi olika. Och ska man ha däck som når över trottoarkanter blir det ballong oavsett.. |
|
|
Ja det har du fan rätt i! Nej 17 utesluter vi. Sorry för alla frågor men hur blir det med et-mått och sånt? Samma som jag har går bra eller finns det risk att det tar i skärmen? Detta chassi är sänkt 15mm i jämförelse med det vanliga om det nu spelar någon roll. |
|
|
Jag har i princip det omvända "problemet"; åker F31 328i med 17"-hjul men skulle helst vilja gå ned till 16". Tyvärr är bilen typad med minst 17", i mitt fall har det eventuellt också med bromsskivornas dimension att göra vilket gör att 17" är minsta tillåtna dimension. Körde själv 320d EDE tidigare och är lite sugen att byta tillbaka till den fälgmodell som sitter standard på EDE-modellen och som går att välja till de mindre motoralternativen. /J.I |
|
| Jag kör också miljöbil 316d 2010 men åker just nu med H&R sänkningssats och 20" hjul. Det är lagom ;) | |
|
@jacky ickx, varför vill du gå ner en dimension? :) men hos mig borde det ju inte påverka något? Bythjul säger att de har 100% passningsgaranti och där kunde jag välja upp till 19". @nikeman, det var inte dåligt! Det lär se riktigt snyggt ut. Har du tagit bort modellbeteckningen? ;) får jag fråga hur bränsleförbrukningen har förändrats med 4 tum större fälgar? |
|
|
Vill främst gå ned i hjuldimension av komfortskäl...har generellt försökt hålla mig till max 16" på de bilar jag haft genom åren. Sen bidrar ju BMW:s standardmonterade RFT-däck inte heller direkt positivt till komforten. Det här med feta hjul med lågprofildäck kan jag tycka fyller sin funktion på en sportbil, men inte på en bil man åker runt i till vardags. /J.I |
|
|
Ja men det har jag också tänkt på. Jag kör ändå mellan 2000-2500 mil om året och därför satte jag egentligen en gräns på 17-18 från början eftersom det inte är så kul att åka med 20" såvida det inte är att man gör det ibland. Sen har vi ju ekonomin också. Det blir ju en högre förbrukning som man känner av när man är student ;). |
|
|
"eftersom det inte är så kul att åka med 20"...fel - det är just mera KUL att åka med lågprofildäck, då du kan ha mera kul bakom ratten. En viss försämring av komfort tillkommer dock, men man skall inte överdriva den skillnaden heller... |
|
| Ja men självklart blir det ju en roligare körning. Men mycket stötigare och det är ju inte så kul. Åker inte ensam ofta och jag njuter kanske av körningen medan de andra klagar på komforten. Jag vet själv hur kul det är för mig att åka med min kompis i en audi tt med 20". | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.