|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ok, tack för svar. Har kollat en hel del efter ett alternativ till E70n, det är svårt. Jag gillar verkligen bilen och kan absolut köra nåt år till, men har ägt den i över 3 år och lite sugen på nytt. Eklassen är väldigt fin, tycker nya fronten blev mycket lyckad vs den innan. F11 är ju också ett bra alternativ, men tycker jag får mer på en Eklass för samma peng. Lite nyare, mindre mil, läder etc. Ett måste är 4wd. Mitt problem är att jag åker på jakt några helger varje höst. Varken F11 eller E klassen passar särskilt bra för det. X5an funkar väldigt bra på skogsvägar, även om det inte är någon skogsmulle. Nya X5an är för dyr för mig just nu, Audi går bort - lockar inte alls, GLK gillar jag men väldigt liten, likaså X3an. S Svåra saker - synd att inte BMW har någon Allroad modell. :) Nu är jag inne på att köpa en 240 att köra i skogen med och E klass för att frakta runt familjen. Eller köra X5an ett tag till. Tar gärna emot lite ideer på bra bilar. |
|
| Dock köper jag gärna bensin igen, kör 1500-1600 mil per år och en hel del korta sträckor. Tror också att diesel kommer bli dyrare iom Seca direktivet mm. | |
Verdi |
Nu ser visserligen skogsbilvägar lite olika ut men jag sticker ut hakan och säger att en 4wd personbil kommer klara sig precis lika bra som en X5. Pappa äger lite skog och han har alltid åkt RWD till sina skiften. Året runt, förutom vid tjällossningen. Men då vill man inte åka X5 heller. ;) |
|
Det är mer markfrigången jag är lite rädd för. Även om X5 är en asfalts suv så klarar den ju 21 cm iaf. Men sen kan man fråga sig om det är vettigt att åka runt med just en X5a så. Kanske en 240 är bättre. |
|
|
Har kört faceliftade e-klass ett och ett halvt år nu. Har tidigare haft 5-serie (E61 och F10). Motor och drivlina (automat) känns tråkigare på mercan, förbrukning även lite högre än vad jag hade på båda bmw's. Mercan är säkert nästan lika snabb men känns sävlig. Komfort, detalj/kvalitetskänsla upplevs bättre på mercan, känns mer solid och välbyggd. |
|
|
Ok, intressant, Ska provköra iaf. Kollade idag, otroligt fin nya E klassen. Satt som en kung (189cm), tom så att jag var tvungen att dra fram stolen. Funderar och funderar, inte lätt.. Verkligen inte lätt att överge BMW, det svider rejält Kanske kör ett tag till.... |
|
|
Vinner en hel del på lägre förbrukning mot för E70n, lite mer finesser med LED lampor som man kan åka med helljus hela tiden, mer finesser som aktiv parkering, 7g låda, GPS etc men framförallt ett rejält bagage. Ska in med en dubbelvagn och då känns ju E klass väldigt kompetent. Dessutom kör 3 av grannarna F11... har blivit lite V70 (förlåt svordomen). Även om F11 med M paket är riktigt riktigt bra! Som sagt, synd att det inte finns fler bensin att välja på som gått 1000 mil... |
|
|
Provkört E250cdi. Jättefin bil, dessvärre inte helt imponerad - för mycket vägljud i min smak. Blev väldigt förvånad måste jag säga.. Läser sista Automotorsport som också klagar över buller. Annars väldigt fin bil, lyxig, men kände inte direkt körglädje på samma sätt som BMW. Åkte direkt och provkörde 520d Xdrive och kände större körglädje. |
|
|
Märkligt med bullret, en av de punkter jag tycker mercan är överlägset bäst!? Kan däcken kvalitet och/eller hjulens storlek vara avgörande här kanske? Det jag haft problem med på mercan hittils är knarrande dörrlister och lite visselljud vid framruta i motorvägsfart med motvind (mb service hittar inget läckage). |
|
|
Tänkte att det var onödigt art starta en ny tråd så jag dammar av denna. Jag har noterat att mercedes kör en riktigt bra kampanj på en ny E220. Vet inte om alla handlare har samma kampanj men sett någon som innefattar 4matic, AMG Se edition. Hittade denna, saknar 4 matig men annars bra specad. Länk När kommer nya E klass? |
|
|
Nya E-klass har troligen premiär nu i januari. Länk |
|
Terry N |
Nya E-klass Sedan kommer till handlaren i april. Kombin i September. Jag fick God Jul mejl från MB igår, de skrev bla om nya modeller 2016. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.