AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
17.880

Mercedes E-klass = tråkig gubbil?

Sida 1 av 2
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Har börjat få "orena" tankar, trots att jag är toknöjd med 540:n så har jag börjat fundera på bilbyte. Var först inne på Audi S4 from -09, verkar riktigt trevlig och 4wd är ju bra att ha i mina hemtrakter. Efter lite slösurfande på mobile.de så kom jag på mig själv att titta på Mercedes E500 i kombiversion, årsm 2010 dvs näst senaste karossen. V8 är svårt att slita sig från... Tycker även den ser riktigt trevlig ut med en uppsättning fetare fälgar, jag har dock aldrig åkt eller kört en E-klass så jag är nyfiken på hur den känns, fortfarande en bil för pensionärer? Nån som kört en E500?

Sen en annan fråga, vad skulle DU ha köpt för bil från Tyskland för max 250000?

Ett krav är bra att åka med!
E500 är en väldigt trevlig och komfortabel bil. Jag har själv importerat tre st för ett antal år sedan. Tyvärr håller inte Mercedes någon BMW kvalitet och det var rätt mycket problem med två av de bilarna, där jag dock hade turen att fabriksgarantin var kvar och täckte det hela. Så kolla och testa bilarna väldigt noggrant. Det var dels på den ena ett gravt fel i styrningen som det tog nästan en hel sommar att finna felet på och den andra hade luftbälgarna till luftfjädringen slutat fungera på och täcktes av garantin med som jag vill minnas ett par dagar till godo, annars hade det blivit väldigt dyrt. Annars som sagt en härlig motor, mycket bra komfort (luftfjädring mm), goda utrymmen mm. Rätt tidlös kaross tycker jag. Dagens E-klass är mycket fulare tycker jag.

/Anders
Med känsla: Om man jämför W212 mot F10 i DEKRA:s databas gällande felfrekvensen hos bilar som gått 0- 5000 mil och 5000-10 000 mil är W212 mer felfri med råge.

Länk

0 - 5000 mil, bilar utan rapporterade fel
F10: 96,5%
W212: 98,4%

5 - 10 000 mil, bilar utan rapporterade fel
F10: 92,7%
W212: 95,9%

Högre mil finns inte ännu för F10, antagligen för att den är så pass ny. Intressant är dock att procentsatsen för W212 mellan 10- 15 000 mil ligger på 93,6% för W212. Högre än F10 mellan 5-10 000 mil.
Antar att TS menar W212 E500 och inte W211 E500 där sista årsmodellen var 2009.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Anders: OK, hur gick det att sälja dom vidare? Jag vill helst inte sitta med en osäljbar bil sen (gillar att byta bil ofta...)

Zed82: Intressant statistik! Och ja det är W212 jag tänker på

Någon som vet hur motor och växellåda håller ihop på E500? Eller rent allmänt hur Mercas V8:or funkar?

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Har för mig att mercas V8 m273 haft problem med nåt omlänkningsdrev för kamkedjan, men googla på motorkoden, speciellt på internationella forum så hittar du säkert. Har också för mig om jag inte drömt att det kom nån ny V8 2012 eller nåt sånt, men är väldigt osäker.

Mvh Martin
Har för mig att M272 (V6) hade de största problemen med drevet men att även några V8or rapporterats som drabbade. Har även för mig att det gällde upp till ett visst motornummer då detta drev byttes ut. Tror att det skedde i samband med övergången till W212.

Ny motor kom mycket riktigt 2012 men med Biturbo och 408hk.
ferlin: Kombinationen är silkeslen och producerar massor av kraft i en linjär kraftutveckling. Den låter mindre och har säkerligen mindre karaktär än BMWs motsvarighet i x50i men den nog ett snäpp snabbare pga kraftövertaget. Om vi nu snackar 2010-årsmodell då x50i hade 367hk.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
OK, tack för info. Gillar starkt biltypen stor komfortabel "pansarkryssare" där allt känns klippstadigt, 540:n har ju den karaktären och en E-klass lär ju vara snäppet värre. Även om bränslesnål och V8 inte passar så bra ihop så verkar Mercas V8:or rent generellt gå hyfsat snålt, har läst det på ett flertal forum faktiskt.

Tyvärr kan jag inte alls med designen på E60/E61, annars hade ju den varit en given kandidat. Audi S6 med V10:an ligger ju i samma prisklass men jag får känslan av att den är törstig och slö (nåja) så den har jag valt bort.
E-klass näst senaste karossen heter W211 och nuvarande W212.

Det finns ett svenskt Mercedesforum www.mbsca.com/forum iofs inte lika välbesökt som Autopower men bättre än inget.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Tack henke lexus, ska kika där. Apropå forum, just aktiviteten och kunskapen här är en stark anledning till att fortsätta köra BMW, finns inget bilmärke som har något liknande!
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Oavsett modell jag bytt ifrån så har jag faktiskt alltid blivit mer nöjd när jag bytt

BMW --- > Mercedes

Med det sagt inget ont om BMW då jag själv äger en drös av dom och både min Far, Mor och sambo åker just BMW. Men jag har faktiskt alltid varit mer nöjd med mina Benzar!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Blir själv sugen på en E-klass då och då, men så googlar man lite och hittar läsning om dålig kvalitet, rost m.m på moderna mercor.

Stämmer det verkligen eller jämför man bara med äldre "skottsäkra" mercor? Om man istället jämför W211 2003-2009 med E60 t ex?
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Åker Mercedes som pendlarbil sedan ett par år tillbaka och trivs mycket bra. Som motorvägskryssare tycker jag att den är snäppet bättre än BMW.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ja det ÄR något speciellt med de större Mercorna, svårt att beskriva det men det höjer ens livsmoral på något sätt - man känner sig liksom mera värdig när man färdas stjärnbeprydd bil :)
Är man dock av den obotligt rastlösa typen och vill ha konstant "dynamisk körning", är kanske BMW det bättre valet. Jag - som normalt sett har tung gasfot - blir iaf härligt avslappnad av att glida fram med min CLS. Att det i sin tur skulle förknippas med gubbighet, tja...det är nog endast omoget anser jag!
Skulle velat säga att både BMW o Mercedes är bra bilar. Ingen Mercedes rostar numera. Båda bilar har sina typfel. Bmw Har ju rätt stora problem med sina motorer än idag spec diesel, där Mercedes är bättre, Sen har BMW Sportigare lådor än Mercedes osv.

Jag personligen tycker att Mercedes håller bättre i längden än Bmw. Står i butik och säljer reservdelar och Mercedes är en lågfrekvent bil gällande slitage delar som spindelleder v pumpar mm om man jämför mot BMW.

Mercedes m272 samt m273 Motorer har haft problem med balans axeln som är av undermålig kvalitet. Tydligen tillverkningsfel av underleverantörer. Länk till matnyttig info om motor nr mm.

Länk

Håller med föregående, man känner sig lite mer speciell i en Mercedes hur än jag vänder och vrider på det :).

Mercedes NO.1
BMW NO.2
35
Göteborg
Volvo XC40 P8
Jag kan hålla med de två föregående talarna, särskilt nu när BMW inte ens kan matcha Mercedes E-klass FleetEdition tjänstebils erbjudande där man bl.a. får med adaptiva LED ljus, navigator, komfortstolar och automatisk fick parkering för 313.000 kr.

Länk

BMW:s 5-serie tjänstebils erbjudande är riktigt dåligt jämfört mot Mercedes E-klass, jag ska snart byta min F11 och nu verkar det bli Mercedes som man ska köra i tre år.
Någon som äger sista Faceliftade E klassen? Kollar lite på en 250 med 7G låda etc. Verkar vara en mycket kompetent bil, eller vad säger panelen?

Har en 220 CDI. Jättenöjd. Härlig komfort, utrymmen samt hög säkerhetsstandard. Tror även 9G lådan kommit nu också.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Denna tråd hade jag glömt bort :) Jag är iaf nu helt inne på en S4 Avant B8 (2009-), har kommit fram till att det är en perfekt bil för mig, lagom stor, 4 wd, inte tokdyr att äga, bra att åka med + att motorn verkar rätt problemfri. S-tronicen kan tydligen spöka så jag siktar i första hand på en manuell. Förhoppningsvis tillåter ekonomin ett byte till sommaren.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Iggeman - Faceliftade E-klassen är egentligen mer än bara faceliftad, det är nästan en ny serie - de lade trots allt 1 miljard EUR på utveckling av denna modell - bara för att den sålde för dåligt.

Dels var designen inte riktigt vad köpkretsen (äldre herrar med god årsinkomst, trots allt) ville ha och dels var man efter på flera områden jämfört med Audi och BMW. Den nya, faceliftade är en mycket kompetent bil; är du sugen på en sådan kan du inte gå fel om du köper en ny eller lätt begagnad E-klass.

----
BMW CS/SC #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.