|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Arrddiie |
Hejsan! Jag har fått tag på e32 4 kolvs ok till e28an nu och skulle behöva packningar till de oken, någon som något ställe som säljer till något vettigt pris? Mvh Andreas |
| BMW? | |
|
Bigg Red på e-bay har för ca 400kr för båda. Länk Du ska köpa den för E34 M5 och eller E31 850csi. För den är för ATE ok. Den som listas för både 7 och 8 serie är för Brembo ok för USA modeller. /F1 |
|
Arrddiie |
g0ry: ja till BMW? F1 Power: Jaha okej! Är du säger på att 4 kolvs oken till m5 samt 850csi har lika packningar och samma kolv diameter? Tänkte bara så jag är säker för det är ju inte lika ok.. Mvh Andreas |
| Ja bmw brukar normalt sälja reservdelar till sina bilar, och såna här saker brukar inte vara så fasligt dyrt.. | |
Arrddiie |
Problemet är bara att jag tror de har typ guld i sina reparationssatser då dessa kostar strax över 1500:- per ok! Därav att jag letar andra billigare alternativ. |
|
Repsatsen som BMW säljer till ATE oken som sitter på 850csi och M5 E34 -95 är samma sats/art nr som till E32 750. Kör en art nr sökning på realOEM på repsatsen så ser du vilka fler modeller som den passar för. Det är samma ok fast till 750 så är det graverat BMW istället för///M på sidorna. Jag renoverade själv mina ok i vintras till min 850csi och 3000kr på BMW för två ok var bara att glömma. När du ändå renoverar oken så blästra, lacka och sätt i nya kolvar om de är skadade av gravrost i kromytan. Finns kolvar på Bigg red med till vettiga priser. Trodde först att det ingick kolvar i satsen som BMW säljer, därav priset. Men nej det var bara gummidelarna. Med vänlig hälsning, /F1 |
|
Arrddiie |
Okej det låter perfekt! Aa de är redan blestrade och lackade och kolvarna ser fina ut så är bara packningarna kvar nu:) Ja jo de var inte billiga på BMW med rep sats... Men tack för hjälpen och tack för tipset med Bigg red!, Blir nog att beställa där! Mvh Andreas |
Arrddiie |
Fick hem grejerna nu från bigg red och allt såg jättebra ut tills jag testade passformen på 44mm packningen mot oket, alltså den stora damskyddspacknigen och den ser ut att passa och går på men fäster lix inte, den nästan ramlar av så den är lite lite för stor..? Varför?.någon som vart med om liknande? F1 Power hur gick det för dig när du testade som jag gjorde, passade allt som det ska då? Mvh Andreas |
|
Direkt efter blästring var någon 40 och 44 som inte vill stanna kvar. Men när jag målat oken så satt de klockrent, t.o.m. så att jag fick pressa på med lite kraft. Nu valde jag att måla med pensel så det går att bygga upp lite tjocklek. Det är ju godset som minskat av att blästringen avlägsnat det där ytskicktet som alla nya ok har. Vad har du målat med? Jag körde med Biltemas svarta bromsoksfärg. Den blir jättebra när man strukit tre lager och den torkar snabbt ca 30 min. Men sen tar den ca 10-14dagar för att härda. Man kan påskynda detta i ugnen så man får xylenen att dunsta. Med vänlig hälsning, F1 |
|
Arrddiie |
Okej så det du gjorde var att måla upp cylinderkanterna för att öka dess tjocklek alltså? Mina ok är pulverlackade men jag har Biltemas Bromsfärg hemma som jag skulle kunna bygga upp med! Mvh Andreas |
|
Pulverlack ger en väldigt glatt yta så du bör nog rugga området du ska måla med ett 800 våtslipspapper. Sen låt färgen torka i ca två timmar mellan strykningarna för annars löser nästa påläggning upp det förra. Prova mellan strykningarna att dammskyddet passar bättre. Det kanske räcker mer ett lager. /F1 |
|
Arrddiie |
Okej det ska jag ta och testa i hopp om bättre passform! Mvh Andreas |
|
Hej Andreas hur har du fått till dina tätningar till bromsoken? Med vänlig hälsning, /F1 |
|
Arrddiie |
Jag har tyvärr inte hunnit testa med att bygga upp med färg än för har haft fullt upp tyvärr, men kommer nog göra det strax någon dag! Kan återkomma när jag gjort det! Mvh Andreas |
|
En tanke: Tätningen pressas väl in i låsspåret av själva kolven från insidan och "låser fast" den där!? Så var det i alla fall när jag renoverade mina enkelkolvsok till frambromsarna på E46:an... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tätningarna sitter i spår men själva dammskydden sitter utvändigt monterat på en fläns. Så man kan ta av och på damskyddet utan att ta ur kolven. /F1 |
|
|
Okidoki, då är det en annan konstruktion på de dammskydden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Arrddiie |
Hej igen! Har nu lagt på en massa lager färg runt cylinderkanterna, säkert en 10 lager färg men har dessvärre dålig passform fortfarande.. Några tips på hur jag ska gå tillväga nu? Mvh Andreas |
|
Hej Fråga är det alla 4st av dina 44 mm dammskydd som inte vill sitta kvar eller bara . Har du mätata inerdiametern på damskyddet och ytterdiametern på cylinderringen med skjutmåt, hur mycket diffar dett? För på mina så satt de klockrent och då med tre-fyra lager färg bara. Alternativet är att köpa någon form av loctite gummilim som kan antingenlägga på så insidan av dammskyddet blir tajtare, eller limma fast mot oket. Det senare blir ju trist när man ska ha av det igen i framtiden. /F1 |
|
Arrddiie |
Hej igen! Ursäkta för sent svar.. ja tyvärr är alla 4 lika dåliga... Var väldigt svårt och mäta pga att jag inte fick in skjutmåttet mot cylindern ,men kanske saknas ca 1-1,5mm såg det ut som.. aa jo börjar ju luta åt att göra så då det ligger jäkligt många lager färg på nu och får det inte bra.. något tips på något att använda som lim eller liknande? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.