|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Micro / helt rätt fan =P Henrik / Det kommer inga rök om jag inte gasar, bara när jag gasar så kommer det massa rök och luktar bränt. Verkstan säger att det kommer olja från avgasrör |
|
|
Be verkstaden stoppa upp något där solen inte skiner..Ett begagnat oljefilter eller något. |
|
|
Klassiskt bondfångeri,dom märker att kunden är okunnig och likt rovdjur ser ut skadade/sjuka antiloper på savannen klipper dom till.Lägg gärna ut namnet på verkstaden här när du fått lite mer kött på benen. För mig låter det mer som ett turboras. |
|
|
Känner igen detta med verkstad=rovdjur. Som relativt nybliven bilägare och okunnig. Jag flyttade min E46 en kort bit. Kallt ute, kallstart och stopp. Dagen efter, bilen startar ej. Orolig över att nåt stort har gått sönder. Ringer närmsta verkstad. Kommer och försöker starta den, de säger att det är katastrof, de får ta in den o se, kan bli dyrt det här. Kamkedja kan ha hoppat. De får igång den, bytt stiften, till en kostnad av totalt 3600....De vill byta vevhusventilationen också. Som de sa "med 60 % sannolikhet är det vevhusventilationen som är igensatt" Har nu hunnit läsa på lite om M54 och de får således inte göra sitt extrajobb. Senare förstår jag att det är vanligt att E46 med M54 att den är känslig för kallstart och korta sträckor, (typ flytta bilen 10 m) Bilen har sen gått helt problemfritt sen dess, närmare 2 år. Verkstaden där jag hade bilen inne på inspektion 2 år 2013 (auktoriserad stor verkstad) ville efter service byta bromsrör och fjädrar bak. De sa att det inte är några problem alls med vevhusventilationen... Den ena fjädern var hel, den andra hade gått av precis i änden. Bromsrör+fjädrar ville de göra till en kostnad på 10500 kr. Lämnade in den på mindre verkstad, de byter bromsrör för 1800 kr. Går genom besiktning nu i maj 2014 utan anmärkning. Det här forumet och många användare här har starkt bidragit till att jag kunnat spara många tusentals kronor. Så NiboRRobiN, läs allt här! |
|
| Har du hällt spolarvätska i motorn?? Isåfall har nog verkstaden rätt. Bara att byta. | |
| 540Touring,vart skrev han att han hade hällt spolarvätska i motorn? | |
|
"Alltså om jag ska vara ärlig så la jag spolar vätskan fel på alltinget kylarvätska eller vattenskål... som sagt fucktupp okunnig :-(" Vet inte riktigt vad det betyder men det skulle kunna hamnat spolarvätska i oljan. Otydligt |
|
|
En motorlampa talar inte om när det cirkulerar metallspåner i motoroljan exvis ! Om Din Turbo havererat och ingen motorlampa har tänts så förstår Du säkert vad jag menar. Visst finns det skojare inom bilmekar branschen,men ibland kan det vara smartast att byta hela motorn istället för att bli lurad av Roy & Rogers finmekaniska verkstad som först säger att "det nog bara är..." För att sedan hela tiden fylla på med nya grejor som också måste bytas ut. Vitsen är att lura kunden att ge dom bilen och sen skruvar dom isär den så kunden inte kan hämta bilen pga detta. Och om kunden ändå säger stopp så åker man på att betala ett arbete som inte fixat bilen alls !! Rasar en Turbo så är det sällan bara turbon som är paj. Möjligen om man direkt stannar motorn när turbon rasat att övriga delar klarar sej. Men körs motorn en stund efteråt så brukar andra saker ta stryk med,så som lager,kolvar etc. Inget enkelt och självklart val direkt? |
|
|
Ryker de blått eller vitt? Om de ska ryka så måste de ske vid förbränning eller i en varm turbo.. Så ryker de från första sekund eller måste bilen bli varmkörd först? Antingen så är de topplockspackning eller så tidigare sagt deffekt turbo. Är ju rätt lätt att utesluta topplockspackningen, be dom provtrycka motorn. Kolla tändstift osv.. Be dom gå in med kamera i tändstiftshålen istället för att riva vilket är kostsamt.. |
|
| @ gOry ,Antar att du menar spridarhålen? Tändstift på en Diesel, njae?! Eller vart de en öl för mycke så här på småtimmarna :) | |
| Alex84,ursäkta mig men jag anser nog att du pratar gojja.Jag har renoverat ett antal diesel turbos genom åren,och inte en enda gång har ett turbohaveri resulterat i ett motorras.Självklart kan det hända,men att skriva som du gör är fel.Dom microskopiska metallspån som ev. kommer ut i oljan plockas upp i oljefilter. | |
| Mr. P, ja precis. Lite trött efter ha satt ihop en kunds bil, haft ner motorbalk och oljetråget för att laga sprickor, Smällde ihop allt igår kväll efter jobbet. | |
|
.... Förlåt om jag inte har hunnit svara er här.... Men jag läser all inlägg som skrivs här..... Nu har jag flyttat bilen till en annan verkstad.... En snubbe som verkar väldigt kunnig och trevlig.... Har lagat en av mina närmaste väns bil... Då bytte han turbo åt honom också... Som kostade 6 tusen... Hur som helst... Han blev riktig sur på verkstaden som Som försökte lura mig... Han sa den kan inte vara motorn... Om är motorn också varför ska du sälja bilen? Finns motor som kostar 5 tusen också... Allt går och fixa inga problem... Han håller på med bilen just nu.... Fick samtal för 10 min sen... Han sa den... Är 90% turbon... Men jag måste kolla varför olja läcker från avgas rör.... Så känns riktigt bra nu... Jag återkommer om slut resultat. |
|
| Vid turboras läcker olja ut genom turbohuset sen vidare till avgas och insug. | |
|
Stämmer, nu är det helt klart att det är turbon som är trasig.... han skulle kolla upp en bra billig turbo runt 2-3 tusen..... hela arbetet lär kosta mig 5-6-7 tusen kronor. Bättre än skrota bilen =) återkommer... |
|
| Du kan ju gärna meddela din förra verkstad det också. Även om jag tror dom redan visste om det. | |
| Jag vet inte vad verkstaden heter faktiskt. Men det ligger i veddesta. | |
| Bilen full kar klockren efter turbo byte, känns så jävla härligt! | |
|
Grattis! //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.