|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja! För igår fick jag stor problem med bilen. Det kom grymt mycket rök från avgas rören och luktade väldigt mycket bränd när jag körde på motor vägen. Hur som helst jag ringde bilbärgning och vi fick köra bilen till verkstad. Fick samtal idag från verkstad och dem sa att motorn är pajjade, det läcker olja i motorn. MEN ha skulle kolla med en annan snubbe som var expert på BMW motorn och skulle kolla med honom om det fans en annan lösning än skrota bilen.. Då är min fråga. Vad ska jag göra om motorn är helt paj? Skrota? Försöka byta motor? Eller vad finns det för andra alternativ? Jag mår fruktansvärt dålig just nu. Har fått precis en barn och börjar jobba på fredag, och är ute bil =-/ BILEN: BMW 530 kombi diesel automat 2004-2005 modell. åkt runt 23 tusen mil.... Den kostade mig runt 60 tusen när jag köpte den från Blocket för ett år sen. Mvh R | |
| En beg motor kostar väl runt 25-35,000kr plus jobb 10-13" kanske? | |
| oh herre gud :( | |
| Du får en motor till en tredjedel av vad M-Tech skriver. Kolla här, Länk | |
| Spana på bildelsbasen så kanske du kan hitta en motor lite billigare, men många ligger i prisspannet som m-tech skriver. | |
|
Vad är sönder då ?? Om det luktar bränt verkar det ju vara ventilpackning eller något annat som läcker på avgasrör. Kolla upp så inte firman blåser dig och vill köpa bilen för 1500kr (skambud alltså) . En bekant fick fel på sin bil och det skulle vara näst intill omöjlig att laga bara för att verkstaden/reparatören ville ha bilen o tjäna pengar för (han fick skambud). Kompisen kollade runt och det visade sig vara ett ganska simpelt skitfel så han tackade nej till budet och lämnade in på annan verkstad. |
|
|
Alltså om jag ska vara ärlig så la jag spolar vätskan fel på alltinget kylarvätska eller vattenskål... som sagt fucktupp okunnig :-( Jag trodde först att det var det som var orsaken, därför brydde jag inte mig om när det luktade lite bränt, men antar att det har fuckat motorn, om inte det nått annat :( |
|
|
Micro68 när man e så okunnig så är det bara fråga runt... men som sagt väntar på samtal i morgon från verkstad så jag får se om dem tycker motorn är paj eller inte.... Fast jag förstår inte mig på en sak... om motorn är paj, hur fan kan jag starta bilen och köra & växla som vanligt? fast det kommer massa rök och luktar bränt? |
|
|
frågan är fortfarande: vad är det som är paj? |
|
| Här är en annan 530d som fick "lite" strul: Länk | |
|
Vad menar du med detta?? "Alltså om jag ska vara ärlig så la jag spolar vätskan fel på alltinget kylarvätska eller vattenskål... som sagt fucktupp okunnig :-( " |
|
| F-Tar: Han menar väl att han hällde spolarvätska i kylaren? Det blir säkert bra med den låga kokpunkten för alkoholer generellt. ;) | |
| Tillägg: Etylenglykol är också en alkohol, men tvåvärd (2st OH-grupper) och kokar vid betydligt högre temperatur än envärda som används i spolarvätska. | |
| Det är väl ett turbo ras han har kanske. Behöver ju inte vara hela motorn om han nu inte hällt spolarvärtskan i motorn. | |
|
Fick samtal från verkstan och dem sa att motorn är paj, att fixa bilen skulle kosta mig mer och jag borde skrota den.... ELLER så fanns det en annan lossning och det kunde han inte ta via telefon..... vilket betyder bara en sak... och det är att han vill köpa min bil för 1500-2000 kr fixa problemet sedan sälja bilden dyrt......... Men jag ringde runt och frågade några mekaniker jag känner... en av dem gav mig väldigt bra svar... och då sa han... ditt problem kan inte vara motorn... för att om det var motorn så skulle varnings lampan lysa.. vilket inte gör på min bil.. då är det turbon sa han..... fy fan va lättnad det kändes, åtminstone kunde man andas in och andas ut som vanligt. Så nu ska han kolla vad en turbo kostar för min bil sedan göra ett försök. |
|
|
Alltid svårt att ställa en diagnos utifrån det som skrivs i dessa trådar. Problemet är om man börjar byta ut delar i jakten på det som havererat så slutar notan på väldigt stora belopp i regel. Exvis Turbo,packningar,lager osv. Tiden det tar att både åtgärda och felsöka är dessutom en faktor som i detta fallet då TS behöver bil snabbt har stor betydelse. Fel kan vara enkelt,men hur ofta händer det? Som beskrivningen av förloppet är så är risken stor att det rör sej om omfattande skador i motorn ( sorry om jag skrämmer upp Dej NiboRRobiN ) Då är det betydligt billigare,snabbare och säkrare att byta,ersätta den trasiga motorn med en annan begagnad motor. Mitt tips är att höra med fler än en verkstad om felet,men troligen är svaret detsamma. Hoppas verkligen det löser sej för Dej,alltid väldigt kostsamt och tråkigt när detta händer en :( |
|
| Alex84 // Men OM det är fel på motorn, borde inte varnings lampan lysa då? | |
| Eftersom bilen går att köra är det enklaste att åka till en annan verkstad och få ett utlåtande. | |
| Nä jag vågar inte köra bilen längre, saker kan bli bara värre. Och det kommer extrem mycket rök när jag gasar, det stör bilar bakom mig... Inte alls kul | |
| Vad var det jag sa om skambud ?? | |
| Du ska ju definitivt byta verkstad. Många lever/lurar okunniga bilägare. Jag gissar på ett turboras om den ryker vid gas pådrag. Går den jämt och fint på tomgång utan missljud från motorn? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.