AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
80.987

120d som rycker, antisladd blinkar, bmw hittar inget fel

Sida 2 av 3
Cl
49
Clabbe
116i -04
Jag rapporterar också. Jag böt båda sidorna bak när jag ändå höll på.
Gav 650:- för båda givarna inkl frakt från Polen. Känns som om dom pajar igen inom nått år så är det bara att byta en gång till. Det tar ett tag innan man kommer upp i kostnaden för 2 nya drivaxlar om man hittar givare så billigt. Och lätt är det att byta också.
Br
22
Bryll
320d F31 -14
320d E46 -03
328i E46 -98
Det finns eftermarknads ABS kransar att köpa hos BDS

Bytte både krans och ABS givare för en bekant där antispinnen gick in lite sporadiskt.
Drivknuten rostar och kransen sväller så den börjar "tugga" på sensorn.
Knackade loss den gamla kransen och använde en slagghacka för att ta bort rosten på drivknuten, sen tog jag den gamla kransen som "dorn" när den nya knackades på plats.

Skillnaden mellan den gamla och nya ringens diameter var strax över 2mm
Så har även jag råkat ut för detta fenomen med min 120iA - 04.

Igår när jag körde bilen på motorväg (i kraftigt regn) i jämn fart så gick plötsligt DSC in och började bromsa bilen. Jag deaktiverade DSC och körde vidare till närmaste avfart, provade sedan att starta om bilen varpå ABS lampa, DSC lampa lyser gult samt att symbol för bromssystem lyser rött. Sporadiskt så har även punkteringsvarning lyst gult i någon sekund för att sedan slockna.

Idag startade jag bilen igen och tog en provtur (när det var torrt o´ch fint väder ute) varav alla lampor slocknade för att sedan tändas igen efter någon kilometer.

Då jag genom jobbet har tillgång till en universal felkodsavläsare så kunde jag få fram följande felkoder:

5DC5 - Wheel-speed sensor: increment gear, rear right.
5DC1 - Wheel-speed sensor: plausibility, rear right.

Endel tycks ha haft problem med styrenheter och dylikt men detta verkar tyda mer på abs sensor + abs kransar?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag skulle gissa på precis det som du är inne på Gregermeister.

Har du tur så kan en enkel visuell inspektion avgöra om så är fallet eller inte, tar bara 1 minut.
En audiell inspektion kan också stärka dessa misstankar (på min 120i kunde man höra att abs-sensorn skrapade emot abs-kransen).
Annars kan en grafning av höger bak vs vänster bak abs-sensor-signaler oftast omgående bekräfta misstankarna.
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Hej
Ska det sitta en kugg krans på drivaxeln ?
Jag trodde att det var magneter i hjullaret som sensorn läser av.
Har en 320 d 2006 och enl real oem har 120d och 320 d samma Drivaxel
Länk

Köpte beg Drivaxel då knuten blivit dålig.
Drivaxeln jag köpte hade ingen kuggkrans....
Verkstaden har nu monterat den men inte fått ABS att fungera.
Dom säger att absgivaren måste bytas men jag tycker det låter osannolikt att den går sönder precis då den är på verkstaden.
Det kanske är en saknad kuggkrans som är problemet... ?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Finns olika lösningar.

De vanligaste är en krans på drivaxeln eller en krans integrerat i hjullgraget. Fast vad jag kan se så har dina drivaxlar normalt sett en abs-krans monterad (men måste erkänna att jag har svårt att se vilka modeller som använder vad).
Länk

Vad som gäller för din bil vet din verkstad (då de är kunniga inom BMW).

@reddanger : Vilket VIN-nummer hade bilen som drivaxeln kom ifrån?
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Hmm
Köpte den på bildelsbasen och sparade inte vin nr..
Men jag vet att det var från en 318 d 2009
Min är en 320 d 06 med vin KY06780
Då jag kollade realoem tyckte jag att det var samma Drivaxel..
Men så kanske det inte var...
Men man kan ju tycka att bilmeken skulle ha sett den skillnaden om han nu jämförde drivaxlarna...
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Gick nyss in på bildelsbasen och Drivaxel där till 320 d 2006 verkar inte ha nån krans
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt art.nr. som realoem har, skall det vara en abs-krans på axeln (gör en googling på art.nr. och välj visa bilder) - även lösningen med abs-sensorn (backade i realoem som du länkade till och valde den reservdelsgruppen) tyder på en abs-krans:
Länk

Att lita på skrotfirmors uppgifter är nog en stor chansning...

Men är du fortfarande osäker - lossa hjulet på andra sidan och kika på hur det ser ut.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Inser att jag skickade fel länk, sorry
På mitt vin nr KY06780 så är det här rätt länk till realoem
Länk
Och då jag gogglade på bilder på det art nr så syns ingen krans
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kommer att ihåg att det inte fullt logiskt vilka modeller som hade vilka drivaxlar.

Jag slog in en E90 320d -06 (har aldrig Touring i mina tankar så det blir alltid Coupe/Sedan) och de har drivaxlarna 33 21 7 547 075/076
Länk

Dessa har ABS-ringar.

Men slår man in en E91 320d -06 så har de plötsligt drivaxlarna 33 21 7 561 783/784
Länk

Dessa verkar inte ha ABS-ringar.

Dessa E91 320d -06 drivaxlar (33 21 7 561 783/784) sitter bara på en enda 1-serie modell nämligen automatväxlade 123d!
Länk

Insåg sen att det även skiljer på storleken på hjullager, navfläns och även mutter. Tex har E90 320d -06 en M24 mutter medans E91 320d -06 har en M27 mutter. Så det är inte så konstigt att det är olika drivaxlar (och i samband med det så kanske de även gjorde om abs-ringarna).
E90 320d -06 hjullager, navfläns, mutter : Länk
E91 320d -06 hjullager, navfläns, mutter : Länk

Men jag tror att faktiskt du ändåså lyckats beställa rätt, reddanger :-)

Mekanikern borde ju annars ha märkt skillnad på en M24 och en M27 mutter. För att inte tala om att skillnaden i splinesen när man försöker matcha en för liten/stor drivaxel igenom navflänsen. :-)

Lovade ju även att rapportera status på den lösning som min verkstad gjorde hösten 2014 - den har fungerat helt felfritt hitintills.
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
@bmw-slangen @johan b
Tack för att ni engagerat er i frågan och att det verkar som jag beställt rätt :-)

Då kvarstår ju frågan varför abs-givaren slutade fungera samtidigt som Drivaxel och hjullager byttes ?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Finns ju massor av möjliga förklaringar men de två mest sannolika är
- fel typ av hjullager monterades (antingen ingen abs-krans alls eller fel typ av abs-krans)
- hjullagret monterades åt fel håll (man måste vända hjullagret rätt vid monteringen)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det kan vara så enkelt att de råkade komma åt givaren lite för hårt med ett verktyg och/eller har använt glidhammare som har "vibrerat sönder" den...

Mvh
Johan B

re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Ok nu är det bekräftat att 320 d 2006 inte har nån kuggkrans utan det är en magnet i hjullagret som skapar impulsen. Och att det är bara 123 automat blan 1 serien som har den drivaxeln.
Verkstans teori om absgivare problemet är att den slitits pga att hjullagret var riktigt kasst (nu bytt till nytt och BMW Orginal) och nött på givaren, vet inte om jag är helt övertygad...men det visar sig imorgon.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Be verkstaden mäta hur pulserna ser ut med osciloskop.

Mvh
Johan B

För återkoppling så kan jag nu meddela att min 120iA är ågärdad.

Det var mycket riktigt ABS kransarna som svällt och nött på abs sensorerna.
Mekanikern demonstrerade att han kunde lägga de nya kransarna inuti de gamla, de hade alltså svällt upp kraftigt.

Innan det åtgärdades så fick jag ett ytterligare symptom vilket var att motorlampan i den större displayen tändes och ströp motoreffekten, detta för att den hade problem att känna av hastigheten då det också går genom abs sensorn. Min bil har automatlåda så det kanske är därför det skedde?

Total kostnad för nya kransar, abs sensorer bägge sidor bak samt arbete blev 7000kr.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tummen upp för återkopplingen!

Ja, uppsvällda ABS-kransar verkar vara ett tokvanligt problem, så inte överraskande att det var detta problem du hade.

Motorlampan kanske hade tänts även på en manuell, men det kunde lika gärna varit pga automatlådan (fast då hade jag tyckt att en varningslampa för växellådan också skulle tänts då det var den som i första hand hade problem att hantera situationen och effektstrypningen är endast en motåtgärd).

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Har haft samma symtom på min 325:a. Först sporadiska ryckningar, sedan flipperspel med varningar för ABS, antispinn och däckstryck. Höger bak visade felkodsavläsning.

Demonterade givaren som var sliten i plasten av svälld ABS-ring. Men inget som var genomslitet. Cirka en cm på ringen var blankslipad. Och det var väldigt rostigt på ringen i övrigt.

Jag skrapade bort rosten i spåren och uppe på diametern. Monterade samma givare igen med 0,5 mm shimsning och sedan fungerade allt igen. Kostnad 0kr:)

Blir spännande att se om det är en hållbar åtgärd eller om det kommer tillbaks inom kort.

**BMW-ägare i 36 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Uppföljning kring den reparation (med shims) som gjordes höger bak på min E87 120i för ungefär 2 år sedan : den har fungerat felfritt utan några som helst problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.