AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
80.983

120d som rycker, antisladd blinkar, bmw hittar inget fel

Sida 1 av 3
Visa användare
401
seastream
118d -08
Har en 120d -06 som rätt var det är i tex motorvägsfart kan börja smårycka och antisladd lampan blinkar efter en sund och bilen svarar inte på gas då, bmw hittar inget fel, visar inte några felkoder.
Har även problem med att jag måste resetta däcktryckskontrollen typ varannan månad då den tänds utan anledning..körde idag och den började rycka på tex 2an när man skulle iväg från en korsning, vart bättre när jag fick upp varv, men när det händer på motorväg måste man släppa av på gasen ner till typ 80-90 för att det ska gå att köra.

Nån som har någon ide? Abs givarna känner ju av rullomkrets, varv mm till både antispinn och dtc, men att bilen på rycker?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Har du bytt till konstiga dimensioner på däck?
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Den inbillar sig att hjulen spinner, därav bryter den vilket känns ryckigt. Tills du hittar problemet så kan du ju slå av antispinn/-sladd så slipper du rycken..
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Säkert en ABS krans som svällt och "ätit" på givaren. Lossa sensorerna bak och kolla dom om dom är skavda. Kolla även kransarna genom att lysa i hålen och snurra hjulen.

Rep åtgärd, byta drivaxel + sensor på berört hjul.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
ja, jag är inne på samma spår som övriga men jag trodde det berodde på konstig däckdimensioner men det kan ju så klart vara givaren till slirkontrollen som krånglar. Eller ABS-givaren... eller något dyrt...
Ro
4
Robbis30
120d E87 M-pkt -08
Lustigt, min 120D -08 började göra samma sak igår på väg till jobbet, lampan börjar blinka fast jag ligger på motorvägen och bilen börja rycka och ha sig?
Visa användare
401
seastream
118d -08
Är orginaldimensioner på däcken, resettar kontrollen, men håller bara nån mån, får ta och riva abs givarna och kolla, verkar ju inte vara nåt i nån Box el nåt, för det finns inga felkoder någonstans.. Har jag förstått rätt så finns det ingen separat givare för slirkontrollen, utan den räknar varv på abs givaren, lika som däcktrycken gör. Bmw har ju ganska billiga delar, dtc styrenheten kostade bara 5500+ jobb! men den visar inte något fel på den, får kolla givarna

Cl
49
Clabbe
116i -04
Hej,
Har samma problem med vår 116i-04.
Har införskaffat mig en felkodsläsare med live data som gör att man kan se vad som händer i realtid. Vår lokala bilverkstad (ej Bmw) hittar inga felkoder vilket min heller inte gör. Dock ser jag att datat från ABS givarna kommer in jämt och fint, men tittar jag på ena av dom 2st sensorerna som finns för DSC så kommer det helt plötsligt in hel knäppa kurvor från Rotating Sensorn (YAW) det finns också en för acceleration,
när det kommer in toppar från den trots färd raktfram så stryper den motorn och skickar upp den gula lampan för antisladd. Det verkar bli värre med varmare temperaturer. Den sensorn ska känna av sladdar i samverkan med styrvinkelsensorn som också verkar ge fina värden.
Är rädd att lämnar man in bilen till en BMW verkstad så byter dom nog hela DSC-enheten, undrar hur man kan felsöka rotation-sensorn och vart är den placerad? på 5-serien sitter den under förarstolen men ser inget direkt på 1:an. på vår blir symtomen värre vid vänstersväng.
Kanske är samma problem som Seastream har?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant, borde ju själv ha en sådan sensor - så alltid bra att veta var denna sitter.

När jag kollade i WDS så visade den en lite svårtolkad bild att sensorn sitter under vänstra framstolen (under mattan).

Och tittar man i reparationsinstruktionerna så verkar det faktiskt stämma
Länk
Cl
49
Clabbe
116i -04
Tack för tipset! Ska kolla vilken version av enhet jag har och köpa en beggad via eBay. Det verkar vara samma artikel som delas av flera BMW modeller. Den är nog ganska dyr att köpa ny med tanke på vad begagnat priserna ligger på! Samtidig läste jag att DIS programmet kan kalibrera värdena på sensorerna kanske ska börja med det först när jag tänker efter. Kör några veckor till med DTC in tryckt tills jag får en tid hos någon dom har en "riktig" programvara.
Cl
49
Clabbe
116i -04
Problemet löst, det var dom bakre ABS givarna som tagit i kransen. Nu går bilen som den ska.
Har samma problem med min 320D -08
Hur gjorde du?
Bytte du sensor och drivaxel, eller går det ta loss kuggkransen och göra rent?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den här tråden hade jag glömt bort!

Ett par månader efter denna tråden fick jag exakt samma felsymptom! Och det var exakt samma fel på min E87 120i!

Det är tydligen ganska vanligt.

Har skrivit om detta i en annan tråd.
EDIT : Här är den Länk

Men kort och gott så börjar ABS-ringen rosta (fjantigt dåligt med skydd - där hade gnuggat händerna och sparat 10 öre - något som vi ägare får bekosta efter det att garantin gått ut). Den sväller och börja ta i ABS-sensorn. Min verkstad visade mig sensorn och den ska vara helt rak men min var konkav efter att ABS-ringen gnagt på den.

BMW skulle nog vilja demontera hela drivaxeln och byta ABS-ringen, eller skulle inte förvåna mig om den inte är en lös del och man måste byta hela drivaxeln.

Men min verkstad bytte ABS-sensorn och shimsade ut den en liiiten bit - inte för mycket för då blir det risk för dålig signal - men tillräckligt för att nuvarande ABS-ring inte skulle ta i den nya ABS-sensorn. Om man bara monterar dit en ny ABS-sensor så kommer ju den också att tuggas sönder inom kort.
CR
428
CRF_Niklas
Helt rätt den finns inte som lös del från BMW. Ser firmor på ex Blocket som säljer lösa ringar men vet inte hur dom skall monteras. Din verkstad har ju i princip bara skjutit problemet framåt då ringer antagligen fortsätter svälla och i värsta fall så börjar den fela igen vid ett ögonblick då du verkligen behöver ABS/antisladd ex vid ett olyckstillfälle när bilen reglerar. Tillfällig lösning det dom gjort hoppas jag
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det är en lösning som inte håller för alltid (allt gjordes såklart efter vi diskuterat igenom problemet).

Men det finns ingen riktig lösning. Den "riktiga" lösningen är lika dålig den. De nya drivaxlarna är lika dåliga som de gamla så problemet dyker upp efter 5 år igen.

Du kan inte byta båda drivaxlar vart femte år - det håller liksom inte :-)

Denna lösning möjliggör att du kan "hoppa över" ett drivaxelbyte och bara behöver byta drivaxlar typ vart 8-10:e år istället.

Allvarligt? Vet du vad sannolikheten är att ABS-sensorn slutar fungera EXAKT i det ögonblick som det behövs vid ett olyckstillfälle (med det initiala tillståndet att det fungerar innan)? Räkna på det, snälla du.

Däremot ska man boka tid på en verkstad (och få det åtgärdat - vilket sätt man än väljer) såfort man märker av några problem. Signalerna övervakas kontinuerligt och det behövs inte mycket till glitch innan du får en indikation på att någon signal inte kommer fram som den ska - dessa system har inte en hög toleranströskel.
Cl
49
Clabbe
116i -04
Man såg tydligt vart givaren tagit i, typ på 3-4 kuggar.
jag smärglade på det stället och la på lite rostskyddsolja montera dom nya givarna och kontrollera att dom inte tog i längre. Får se om lösningen håller i längden.
som ovanstående skrev krävs byte av hela drivknuten annars...
köpte Bosch givare på Ebay som inte var så dyra så jag känner att det var värt ett försök.
CR
428
CRF_Niklas
Nä inte stora ods på det :-) det har du helt rätt i ;-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men jag håller med dig CRF_Niklas, man skjuter upp problemet.

Fast här fick jag iallafall ett alternativ (vilket jag som lite meknörd gillar - alla kanske inte vill höra alternativ och ta beslut utan vill helst bara ha tillbaka bilen fixad).

Hade däremot BMW sagt att nu har vi kastat de där billiga Kina-drivaxlarna och gjort en likadan drivaxel som satt på din stabila E34 535i - då hade jag minsann köpt nya drivaxlar istället! :-)

OT : Ok, får backa upp mitt uttalande om sannolikhet - här kommer min beräkning...

Första eventet är att sensorn ska lägga av någon gång under en 5-års period, när man kör. Säg vi kör 1 tim / dag, det blir totalt 109 500 sekunder.

Andra eventet är att tillbud sker och ABS-sensorn behövs under 1 sekund. Tillbud kan bara ske när man kör, dvs under ovanstående 109 500 sekunder.

Dessa events är statistiskt oberonde.

Dessa två events måste inträffa samtidigt. Sannolikheten för detta blir således 109 500 ^2 dvs i runda slängar 1 på 12 miljarder. Det är större risk att jag sätter en hallonbåt i halsen och kvävs :-)
CR
428
CRF_Niklas
Imponerande :-)
CR
428
CRF_Niklas
Gjorde en sån "fusk" lagning på kompisens 120d när han fick problem för nästan ett år sedan. Den gick bra i ca 1 månad sedan märkte han att den började tjuvreglera när han svängde skarpt så det blev belastning på hjullagret. Vi kunde inte känna några glapp i hjullagret så han beställde en begagnad drivaxel från bilskroten och sedan dess så funkar bilen bra. Har för mig vi sprayade den "nygamla" kransen med nått rostskyddande innan montering.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag kommer naturligtvis rapportera hur länge det håller! Men jag siktar på 5000-10000 mil.

Men har den ena sidan fått problem så kan man lugnt ta en kopp kaffe och vänta på att andra sidan ska få samma problem - för det kommer garanterat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.