AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
17.483

M3 eller Macan?

Sida 3 av 3
Då det gäller badkläder funderar jag på att enbart köra susp. I kolfiber. Stenhårt på alla möjliga sätt och vis.

Rabatten ja, den tycks som sagt vara lite beroende på bil, relation till PC, och säkert en massa andra faktorer. Jag fick drygt 7%, men då är detta min femte Porsche jag köper. Siffror uppemot 10% har jag aldrig hört någon få på en nybeställning, snarare brukar det ligga runt 4-6 enligt min bedömning, och lite högre om man har god relation. 8% på Cayman låter ju riktigt bra!
Mjuka väskor är hemligheten när man skall åka på semester i en 911.

När det gäller rabatter på 911 är allt över 5-6% bra - de säljer ju helt andra volymer än BMW tex hos vilka man även kan utnyttja ramavtal. Det går inte på Porsche på samma sätt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det var ju någon i en annan tråd som fått 10% på en ny Carrera S. 6-7% är nog mer realistiskt annars.
acey -> Låter ju sanslöst bra! Du vet inte vilken tråd? Försökt och söka, men...
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Tack för er återkoppling. Bra att veta vad andra fått för rabatt. Tror inte jag har råd just nu med 911, men en dag så 😉
xa
55
xact
BMW X5 G05 -19
Kul tråd!

Kan du berätta lite hur du specade din 991? Tycker det är svårt att avgöra vad som är nice eller need to have, ex PDLS eller LED...eller bara standard? Är sjukt sugen på att beställa en också, lutar isf precis som du åt C2.

Har haft 996 och då var 4S nästan ett måste men nu tycker jag modellerna är mycket mer likvärdiga, bortsett från turbo, GT etc.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Finns en länk till 911an i tråden.
Ja, "förr i tiden", shit vad gammalt det låter, var det nästan ett "måste" att välja S-modellerna. Faktum är att mina tidigare Porschar varit just det, men med 991 generation två tycker jag att det förändrats lite. Bas-Carreran är sjukt snabb nu för tiden så prestandamässigt känns den tillräcklig för min del. Att jaga tiondelar är inte riktigt så viktigt längre och med en toppfart nära 300 räcker det nog också :-)

Amerikanska Motortrend har bland annat mätt bas-carreran med manuell låda(!) till 3,9 sec 0-60 Länk vilket säger en del om prestandan.

Så beträffande tillbehören då (som kostar som en normalbil) tänkte jag så här:

Färg: Lava orange hade varit coolt, men hur länge? Miami blue är helt galen och även den har lite "leksaksbil" över sig. Svart har jag haft vilket är en ytterst jobbig färg. Så efter lite övervägande blev det GT-Silver. En klassisk tidlös Porsche-färg som jag tycker är riktigt snygg. Märkligt nog är den ganska bra prissatt på 911an också (på en Panamera kostar bara färgen dryga 40000...)

Interiör: Standard är halvläder. I Porsche-världen betyder det att det är läder på sittytorna fram i bilen och resten är Letherette (typ fuskläder). Nu är dock detta väldigt snyggt gjort så man tänker inte på det så mycket. Dock ville jag ha helläder för bland annat känslans och luktens skull. Dessutom får man läckra sömmar lite överallt (instrumentbräda, dörrar, etc) och hela taket med alla stolpar i Alcantara :-) Färgen valdes ganska snabbt till svart eftersom vi skall ha bilen som en bruksvagn med barn i.

Modellbeteckning: Snyggast blir det med bara "PORSCHE" på aktern. Dessutom centreras typsnittet snyggt när man väljer bort modellnamn.

Parkassist: Bra med pip fram och bak speciellt när man skall parkera trångt inne i stan.

Tonade rutor: Bra för ungarna och eventuell last i baksätet.

PDK: Kanske världens bästa växellåda. Funkar lika bra på bana som i stadstrafik. Faktum är att jag nog inte växlat manuellt på flera år. Har väl börjat bli gubbe kanske?

Sport Chrono: Ger möjlighet att "skräddarsy" dämparnas hårdhet, gasrespons, ljud, växellåda etc. Dessutom får man tidtagarur vilket kan var bra när man klockar tiden till och från dagis. En liten frän ratt på ratten ingår också. Och variabla motorfästen...

Sportavgas: Snygg design (bilen ser ut som en folka eller kanske mer passande en 356a bakifrån). Låter fint också, men är i övrigt ganska onödigt :-)

Hjul: S:ens hjul blir det eftersom de är sjukt fina i verkliga livet.

Till denna anrättning kommer sedan golvmattor, eluppvärmda stolar, farthållare och lite sånt. Bälten i silvergrått för kontrastens skull och som pricken över i Sport+ stolarna (lite mer skålade och med silvergrå baksida).

Jag tycker inte jag gick bananas över extrautrustning, men det blev ändå styvt 187 tusen för bara den. Vill man ta det lite lugnare kan man välja bort lädret, automaten och sportavgas, då skulle man spara nästan 100 tusen. Fast å andra sidan blir det lite av en annan vagn då.

Hursomhelst, populära tillbehör är i alla fall automat, sportavgas, sportstolarna, sportchrono, värme i stolarna och gärna färgkombinationer som är "klassiska", då blir bilen lättsåld när den dagen kommer. Beträffande standardutrustning hos en Porsche får man vara glad om man får kopphållare. Faktum är att man måste köpa till stolsvärme och golvmattor (som exempel), vilket man knappast behöver göra hos något annat märke...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.