AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
17.480

M3 eller Macan?

Sida 1 av 3
Damer och Herrar, svåra beslut i antågande!

Jo, eftersom det snart är dags att byta ut bilflottan så har jag några funderingar jag tänkta dryfta med er kära forumister. Saken är den att jag står i valet och kvalet mellan en Macan S och en M3.

Lite om mig själv. Småbarnsfarsa till två tjejer på 3 resp 6 år. Bägge åker framåtvända då de är ganska stora av sig. Har även en fru som är tämligen intresserad av bilar. Förutom att skilja på färger vet hon vad automatväxlad vs manuell bil är för något. Hon är inte helt varm i kläderna beträffande keramiska bromsar och liknande, men gillar ”att det händer nåt när man gasar”. Hon bemästrar även konsten att fickparkera sönder fälgar trots backkamera och fickparkeringshjälp. Nog om det.

Min tidigare bilflotta har varit rätt brokig men jag tar den från början bara för att ge en hint (några av bilarna hade jag samtidigt):
1. Corvette
2. Peugeot 205 Junior
3. Peugeot 306 XSI
4. Mercedes 500E
5. Bmw Z3 Coupe
6. Porsche Boxster S
7. Bmw 330i
8. Golf
9. Bmw M3 (E46)
10. Porsche Boxster S
11. Porsche Cayenne
12. Bmw M3 (E90)
13. VW Golf kombi
14. Mercedes 350E 4-matic
15. Mini Cooper S
16. Golf R

Just nu har vi en Golf R och MB350E 4-Matic. Bägge skall bytas inom ett år och frugan vill ha en Audi A1. Den andra bilen är det som jag står undrande till nu alltså…

Jag lallade iväg och testkörde Macanen. Enligt all reklam skall den gå som en Boxster på styltor! Detta lät ju kanon, så jag tog mig en rejäl åktur. Och nej, det var så långt från Boxstern man kunde komma… Kanske inte så konstigt, men jag blev lite besviken trots allt. Visst är det en fin bil, men den där riktiga ”o herre jösses vilken bil det är” ville inte riktigt infinna sig.

Så blickarna vände sig lite mot vad BMW har att erbjuda och det verkar som sagt komma en ny M3a nu. E46an var vi jättenöjda med! Sjukt bra ljud, härlig SMG-låda (trots att jag verkar vara bland de få som älskade den) och allmänt bra kvalitet. E90 var också fin, men vi hade den som manuell. Inte alls lika rolig, snabb visst, men sjuuukt törstig också.

Frågan är vad som kan passa oss nu. I kupéerna är de ungefär lika stora 3an och Macanen. Macanen kan lasta lite mer, är fyrhjulsdriven och helt ny o fräsch på marknaden. M3an är snabbare, betydligt mindre suvig och lättare i steget.

Vi skull behöva drag, men det är ingen showstopper. A1 kan utrustas med drag vilket räcker.

Priserna är ungefär så här: Macan S hyggligt rustad 788’ och efter rabatt 749’. M3an (med i princip samma utrustning) 814’ och efter rabatt 730’

Service är svindyr på Porschen, runt 20-25 för tre år medan M3an är gratis. Förmodligen är M3ans försäkring dyrare som kompensation. Värdefall? Ingen aning men M-bilarna jag haft har inte varit sparbössor. Boxstrarna har varit betydlig bättre där. Hur Macan kommer att stå sig kan man nog bara sia om.

Hade varit kul att få er input också trots att detta är ett BMW-forum :-)

/Thomas

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kul val. Kul också att vara fri i sitt tänkande runt vilken typ av bil som skulle kunna funka. Har man väl passerat stadiet med vagnar och liknande så behöver inte barnen begränsa vilken typ av bil man köper (mer än att det kanske underlättar att den de facto har ett vettigt baksäte och KANSKE fyra dörrar).

Jag var faktiskt själv ute och provkörde Macan och blev imponerad av vissa saker (drivlinan, prestandan, finishen / byggkvalitén ) och mindre av andra (ljudet, navigatorn / PCM-systmet, priset). Utrymmet i coupén var också förvånansvärt dåligt (speciellt bak).

Jag tror att Porschen kommer att hålla andrahandsvärdet bättre. Redan nu är det på många ställen över ett års leverantid på en Macan. Suget efter bilen i alla skepnader är enormt.

Med det sagt, så behöver man kliva upp i en Macan Turbo för den ska kännas så pass rolig att den överhuvudtaget ska kunna jämföras med en M3.

Är du i en position där du inte behöver Macans lastutrymme hade jag valt en M3. En M-bil är alltid en M-bil, och som en körmaskin så har inte Macanen en chans. Macanen kommer säkert kännas som en skönare val när det börjar vankas tråkigt väder i november, men dubbdäck och m-diff gör väl att framkomligheten inte behöver vara så dålig trots allt.

Be frugan köpa en Q3 istället så har ni en fin familje/vintersläde för tråkmånaderna och M3:an under all övrig tid :)
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Mycket rolig berättelse Tomas! ;);)

Jag och tjejen garvade gott citatet: hon är duktig på att fickparkera sönder fälgar ;););)

Macan är en Audi Q fast lite mer raffinerad i sitt utförande och roligare motorer mm..

Men att välja mellan en M3 och en Suv är lite som att välja mellan Kefir och mjölk, båda rinner , likväl som att båda bilarna rullar, men har inte så mycket mer likheter förutom priset.

Om jag skulle sitta i samma sits skulle jag nog funderat med hjärnan och valt macan till familjen, och köpt en rolig beg. Prestandabil för ca 200.000:- typ möjligen.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag förstår hur du tänker, haft samma tankar om X5 som inte passar mig alls.

Ja, det vore ju märkligt om M3:an inte var mindre SUVig än en SUV :)
Som jag förstår det så är nya M3:an lite mer vettig som vardagsbil än utgående modell. Något bättre utrymmen samt bättre vardagsprestanda samt lägre förbrukning.
Ett alternativ som ligger något emellan kanske vore en 335DXdrive.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Med den familjesituationen hade jag normalt förordat Macahan i det här fallet, men om du redan varit och provkört den och känt dig mindre än hänförd; låter det ej så bra..
Så jag är benägen att säga M3 här - om beg.bilsköp ej är aktuellt? (Då finns ju både M5 F10, CLS63 AMG, Panamera mm att tillgå för de här pengarna

Men du som ägt både Cayenne och M3 är ju själv i bästa positionen att avgöra så klart!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Fast då kan man lika gärna köpa en Macan (eller ännu hellre). Med reservation för att jag inte har kört nya M3:an, så är det just känslan i en M-bil som gör att den är helt ojämförbar med en vanlig seriebil. Till och och med en M550d är inte i närheten av en M5. Prestandan, ljudet och utseendet gör att M-bilarna är speciella på ett sätt som gör att man kanske kan stå ut med ett extra stopp på macken och en något högre kostnad. Jag skulle säga att skillnaden mellan en M3 och 335d är större än skillnaden mellan en 320d och 335d.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
acey: efter att ha läst ams test av M550D på bana där bl a Golf GTI går snabbare så är den nog inte särskilt jämförbar med en M3 nä :)
Vad gäller M3 mot 335D har du alldeles rätt. Frågan är väl om man prioriterar kul bakom ratten, då finns det nog ingen BMW modell som är i närheten av M3.
Efter att ha läst din trevliga trådstart tycker jag det låter som att du redan gjort ett val - trots att jag är Porsche-fan så tycker jag du skall välja nya M3:an och som acey föreslår välja en Q3 till frugan istället för A1. Eftersom du redan nu inte känner dig nöjd med Macanen kommer du ångra dig varje gång du ser en ny M3...

Dock tror jag Porschens dyrare service lär kompenseras av dess höga andrahandsvärde de första 2-3 åren - Sveriges kvot är väl redan fulltecknad sedan länge och beställer man idag får man väl sin bil först om 1-1,5 år?

Lycka till med ditt val och gläd dig att det oavsett inte lär bli din sista bil du köper :)
Kära vänner!

Nu har beslut tagits! Det föll på en Macan till slut.

Varför? Jo, min kära hustru kontrade med "har den dragkrok" när jag försökte berätta hur förträffligt det är med en bil som har kardan i kolfiber. Vidare berättade jag om vilket fint bagage en M3a har, men det sköts snabbt i sank när hon lyckats ta reda på att en Macan lastar 1500 liter med fällda säten. Spiken i kistan blev när hon ville "kunna åka mjukt och fint". Du menar så att du kan köra i 50 över farthinder, sa jag? Slutdiskuterat sa hon och antydde att det var luftfjädring som behövdes...

Men men, jag är strålande nöjd i alla fall!

/Thomas :-)
Grattis, när får du bilen och vilken modell av Macan blev det?

/Anders
Visa användare
3.753
Sani
Och finns inte Macan med kardan i kolfiber..? Du ska ju också bli nöjd ;)
Ja, leveranstiden är snudd på oskälig... Nånstans i april nästa år får vi den. Eller snarare hämtar den i Leipzig.

Det blev en Macan S, bensinvarianten med tre liters sexan. Jag har tröttnat lite på att åka diesel faktiskt. Då det gäller kolfiber kan man få det lite överallt! Bland annat på dörrarnas utsida!

/Thomas
Visa användare
3.753
Sani
Så, om man får fråga, hur blev fördelningen bil vs utrustning då..? 650000 kr bil + 250000 utr? :)
Ja, inte så dumt gissat! Bil 600 och utrustning 200 cirka... I runda slängar blev det 800 totti med (liten) rabatt... Det är inga 10% som man kan gråta till sig hos BMW när solen skiner.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Grattis Thomas! Man ska inte underskatta fruarnas påverkan när det gäller bilköp... :) Klart det ska vara SUUUUUUUV!
Visa användare
3.753
Sani
...eller som Porsches marknadsnissar själv säger: "No efforts were spared until our engineers achieved their overriding development objective: the first sports car among compact SUVs". :)

Grattis!

Halloj och hej igen kära forumister!

Nu har det gått ett par år sedan vi diskuterade Macan och M3. Hur har det gått då, tänker ni? Jo, Macanen fanns i stallet i endast ca 1,5 år...

Varför så kort tid? Jo, jag är ju ingen SUV-kille. Hur jag än gärna vill så förmår jag inte mig att sitta högt och njuta. Jag visste egentligen detta innan också, men drogs med i snacket om Macanen (och hustruns väldigt övertygande åsikter om bagage och annat). En smått häpndsväckande sak är att hon inte lyckades parkera sönder Macanen i alla fall! Å andra sidan kompenserade hon det med "dörruppslaget från helvetet" på A3an vilket gjorde att vänster bakdörr behövde bytas. Nog om det. Macanen var aldrig en riktig Porsche för mig, snarare en väldigt fin bil utan det där riktiga ha-begäret.

Alltså kära vänner står jag i begrepp att byta bil igen. Den här gången har en brokig skara bilar dykt upp. Håll i er nu!

1. Mercedes E350 hybrid
2. Panamera Hybrid
3. Carrera
4. Alfa Romeo Giuuulllil Quaddroooro (den snabba jäkeln alltså)

Trots att jag är ekonomiskt lobotomerad så vet jag i alla fall att tre av ovan nämnda vagnar har Titanic-klass på andrahandsvärdet, så vi skiter i ekonomin i fortsatta diskussioner.

1. Merca har vi haft förr och varit sjukt imponerade av. Snacka om komfortvagn! Dessutom sjukligt stor vilket kan vara bra med två ungar på 5 och 8 år. Då jag är egen funkar även förmånsvärdet rätt bra (trots att vi inte skulle snacka ekonomi. Förmodligen är det den utsökta IPAn med Centennial som förgiftat sinnet denna kväll).

2. Det bästa av alla världar, eller en hopplös kompromiss? Så lika en 911/Boxster/Gayman man kan komma, men med möjlighet att knöla in svärmor i aktern. Ser väldigt lovande ut på bilder, men leveranstiden ligger långt, långt bort...

3. Tro det eller ej, men det går att sitta hyfsat i den med hela familjen! Problemet är väl när man skall resa bort på riktigt. Tantens sminkväska tillsammans med ungarnas (små) leksaker får plats, men själv lär jag få utnyttja alla fyra sidorna på kallingarna. Å andra sidan har vi inget umgänge i alla fall som småbarnsföräldrar så det är väl skit samma. Bilen är i alla fall lite av en dröm och en "riktig" Porsche. Dessutom kanske man skall passa på nu, för snart är äldsta dottern för stor och då funkar det inte förrän om ytterligare 10 år typ.

4. Vem vill inte ha ringens snabbaste vagn! Dessutom snygg som få, cool, ovanlig... Problemet är väl att instrumentbrädan kommer att blinka som en julgran titt som tätt (och det har jag fasiken inte tid med)

Har ni några andra roliga förslag? En M3a skulle kunna funka fortfarande, men den har ju hängt med ett tag nu...

/Thomas
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Av vagnarna ovan så känns nya Panamera som en klass för sig, men det hade varit jäkligt kul att satsa på Alfan om vi nu kan skita i ekonomin ett tag. En 500-hästars bakshjulsdriven Alfa borde väl alla ha ägt någon gång?

Okej tillbaka till verkligheten. Provkör Panameran, 911:orna växer för varje generation och med turboladdning så behöver en panamera inte kännas allt för off. Har man två bilar funkar Carreran med det känns som att om du behöver förlita dig på desss praktiska egenskaper för mycket så kommer du snabbt tröttna.

Det mest förnuftiga och praktiska valet är Mercan. Men också det tråkigaste.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Den bilen jag själv helst hade haft av dessa är carreran. Men det är svårt att leva i vardagen med en bil "utan" bagage och endast två dörrar. Jag hade en BMW cab ett tag som familjebil och alla tyckte detblev för jobbigt. I och med att du inte verkar tycka att andrahandsvärden är avgörande för bilvalet hade jag satsat på alfan. Verkar vara en fantastiskt rolig bil. Snygg är den också.
Hade jag möjlighet skulle alfan vara det självklara valet för mig. Tror inte kvalitén blir något direkt problem med lite reservation för barnsjukdomar på en helt nyutvecklad modell. Dom jag känner som åkt nya alfor på senare år har snarare haft mindre problem än dom som valt t.ex tyska och svenska bilar. Giulia är dessutom en riktig skönhet, t.o.m. ännu snyggare när man ser den live.

Nu vet jag inte vad en riktigt Porsche är för dig men tvivlar på att Panamera kommer att kännas mer Porsche än Macan bara för att man kommer ner lite. Det är en tvåtonskoloss hur man än vrider och vänder på det, om än med relativt sportig känsla för biltypen. Men nån sportbilskänsla har jag aldrig fått när jag testat Panamera. Sen är väl frågan om man klara av utseendet i längden?
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Jag tycker M3:an är det klockrena valet. Tillräckligt stor för hela familjen med bagage. Och prestanda som bräcker det mesta. Körglädje och kvalite. Har en E90 M3 själv och familj med en grabb på 4 år, och är supernöjd. F80:in är ju ännu större och går ännu bättre, det kan ju inte bli fel :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.