AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
17.484

M3 eller Macan?

Sida 2 av 3
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
M2 såklart! Men den kommer du aldrig få igenom i riksdagen :)
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
M5 då? Stor, komfort.. och en satans prestanda. Lite gammal kanske, men nya står runt hörnet. Och finns med fyrhjulsdrift!

Jag var faktiskt och klämde på alfan i lördags. Inte QV, men väl den mer sansade varianten. En mycket fin vagn faktiskt! Något irriterade dock var att det var svårt att sitta bak eftersom fötterna knappt finner plats under stolen framför. Å andra sidan var det ett hav av plats i jämförelse med Carreran. Dessutom kändes både läder, knappar och annat vara av god kvalitet. Jag blev faktiskt positivt överraskad!

Jag hann även klämma på GT-R:en, men där får inte åttaåringen plats alls. Lite synd faktiskt...

M5an kan definitivt vara ett alternativ, jag hade faktiskt glömt av den lite. Men när kommer den i nya versionen? Vanliga femman är väl knappt släppt och M-bilarna brukar ju inte komma i brådrasket. M3 är också ett alternativ och efter att ha ägt ett par stycken så vet jag vad det handlar om. M2 har tanten lagt veto på, den är tydligen för ful... :-D

Beträffande vad som är en "riktig" Porsche finns det delade meningar om. Men jag har (efter att ägt Cayenne, Macan och Boxstrar) blivit mer och mer övertygad om att 911, Boxster och Cayman är "riktiga". Panameran kanske kan höra dit också, men suvarna är mer av vilka bilar som helst. Fina dock, inget snack om det, men inte tillräckligt speciella (enligt mig) :-)

Fortsättning följer...
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Inte nödvändigtvis jätte sent... Mars snackas det om lansering! Om man skall tro AMS Länk

Nu har jag så äntligen beställt en ny vagn! Och vad blev det då? Jo, en 911a (991.2 C2)!

Efter mina suv-misslyckanden kände jag att det var dags att gå åt det andra hållet. Lite som "vänd din andra kind till". Med detta har nya utmaningar utkristalliserats. Takräcke måste införskaffas, kortare takbox köpas, gummi-mattor specialbeställas och samtliga kommande bilsemestrar kommer att behöva utföras i kallingar respektive bikini! Får inte plats med så mycket mer...

Ungarna är grymt nöjda (de vet inte ännu att de kommer att växa ur bilen om två år) och frugan hotar med skilsmässa...

Den sistnämnda gick inte igång på variabel hårdhetsinställning på motorfästena, däremot att det är silverfärgade bälten gjorde henne, om inte knäsvag, i alla fall något mer förlåtande. Den yngsta undrar varför man köper en bil utan motor fram och den andra dottern har lovat att kräkas i påse om hon blir åksjuk. Ni förstår hur jag har det?

Blodpudding, nudlar och pölsa, här är jag, allt är förlåtet, ni är rätt goda i alla fall!

/Thomas
Kul att läsa, grattis till vad som kommer bli en helt underbar bil! Tro mig, det kommer dagar när frugan plötsligt tar porschen till jobbet, sen kommer du inte se bilen igen...
Känns ändå som ett genomtänkt val. Beställde du nytt eller blev det begagnat? Är själv sugen men först om ett år.
Det blev en helt ny...

Jag såg två anledningar till det. Det ena är att det tekniskt är ett stort steg framåt med 991.2. Bland annat turbomotorerna, chassi, elektronik och annat. Det andra är att det knappt går att få tag på en fin begagnad till ett rimligt pris. Som jag känner nu efter att ha lusläst annonser så är det tveklöst den bil som håller bäst andrahandsvärde. I vissa fall nästan löjligt högt...

Om något år finns det nog ett antal 991.2 ute på begagnatmarknaden till (kanske) rimlig(are) priser. :-) Och väntar man i tre år så lär nog nya 992 vara på ingång. Fast då har mina ungar blivit för stora skulle jag tro. För min del var det lite av nu eller aldrig.
Vet du när leveransen blir? Jag hörde av PC Malmö att 991.2 GTS kommer släppas i början på nästa år med leverans innan sommaren. Med tanke på vad som brukar ingå känns GTS som det vettigaste valet då priset blir ungefär detsamma som för en C2S med motsvarande utrustning.
Verdi
Det blir nog bra. Ska ni på långresa allihop så finns det hyrbilar också. :)

Har ni inte barnvagn och barnen är små nog att få plats bak så är det ju lugnt till vardags iaf.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
thomas74: Grattis till bilen, men framför allt måste jag säga att du uttrycker dig och skriver väldigt underhållande!
Kristoffer_L -> Leverans blir slutet av mars eller tidigt april. Japp, GTSen är på ingång och kommer nog att bli en riktig 'killer'. Dessutom brukar GTSerna vara extremt åtråvärda i andra hand. Tyvärr kan jag inte sälja fler kroppsdelar, så ekonomiskt blir det svårt för min del. Skulle tro att GTSen minst är 200kkr dyrare än bas-carreran. Kanske dyrare ändå... Och då har jag redan passerat miljonen med expressfart.

Verdi -> Vi har en bilsemester på planeringsstadiet på gång till Italien. Gäller att åka till något varmt ställe eftersom vi måste packa lätt! Ungarna är 5 och 8 så vi slipper i alla fall barnvagnar.

danielb -> Tack! :-)

Här är den i alla fall Länk
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Riktigt kul bilval! Blir riktigt sugen själv om ett par år. Mina döttrar är två år yngre så tid finns ännu ;)

Får man fråga, vad Porsche ger för rabatt på en sådan?
Verdi
thomas74,
Finns gott om nudiststränder i Tyskland också. Behövs inte ens badbyxor alltså!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Verdi: Badkläder i kolfiber eller Kejsarens nya kläder?:)

Asken
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Kul läsning. Och grattis.

Jag är själv sugen på en 991.2, men då helst s för att få bättre prestanda än M2. Jag har fått 6 procent rabatt när jag frågat på PC Sthlm. Men hört om andra mer trogen kunder som fått mer (men alltså bara på. Andliga modeller inte GT som tydligen säljs utan rabatt). Om du vill säga rabatt eller skicka PM vore jag tacksam.
På en vanlig Carrera bör det finnas lite mer att göra på priset men på modeller som GT3 är det listpriset enligt säljaren jag pratade med.
Har nu satt upp mig på en GTS och ett par procent verkar gå men mycket mer verkar svårt. Kanske inte så konstigt då PC Malmö hade bara 7 slottar lediga för GTS nästa år...
Dm3: Fick 8 procent senast jag var inne (Cayman 718S), säljer tydligen inget vidare så rabatten kan vara högre.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Intressant. Kan man få 8-10 procent på en carrera borde det knappt bli värdeminskning på kort sikt. Med dagens ränta blir det inte särskilt dyrt att förverkliga drömmen... tål att tänkas på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.