AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.069

Råd&Tips inför köp av ny F11

Sida 2 av 2
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Låter ju underbart med ppk. Då blir skälen att välja en 535d väldigt få.
Då blir det till att ringa och beställa ppk.
Finns dock fortfarande ingen officiell information?
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Och hur mycket mer effekt gav det?
Verdi
Är lite annan karaktär på 35d motorn. Lite roligare att köra. Men nog inte värt pengarna i det här fallet.
Jag har fått ett pris på 23000kr
286hk och 600Nm

Kan priserna verkligen hoppa och studsa på detta sätt.
Körs kampanjer endast lokalt?

Kanske man skulle maila BMW Sverige?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Verdi: Ja, det blir ju tydligen mer vridmoment tidigare på 3.0D med ppk, 35d blir mer ketchup om man granskar effektsiffrorna på bänkade bilar. Väldigt snarlik maxeffekt.
Verdi
jhellstrom,
Jag skulle säga att en 30d aldrig kan bli lika bra/rolig som en 35d även om det är samma maxeffekt. 35d har mindre turbolag och mer effekt högre upp i varvtalsregistret. Men för den skull är inte 30d dålig på nåt sätt. Absolut inte.
Vad jag har läst i tidigare tester som blir en 30d med ppk "roligare" än en standard 35d då turbon spinner upp tidigare. Men allt är säkert beroende på hur man själv upplever det.

Sedan så saknar man ju fortfarande en hel del hk och Nm upp till en äkta 35d. Och en trimmad 35d sopar ju fortfarande mattan med trimmad 30d ;)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ja, 35d ägarna lär väl aldrig komma överens med 30d ppk ägarna om vad som är bäst :)
Lite knepigt är det dock att BMW låter 30d få i stort sett samma effekt som 35d, åtminstone i bänk.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Verdi: Intressant, en som testat sin 335d i england har fått 334.6HK i bänk, i comfortläget. Om det nu spelar någon roll.
Verdi
mduck,
Alltså, en 30d PPK får ju effekten väldigt lågt i registret. Vid 1500-3000 varv är ju en 30d PPK starkare än en 35d. Däremot dör 30d tidigare. Känns lite som att den har astma. Och den behåller samma karaktär både med och utan PPK. Är inget fel i det. Beror på vad man föredrar. (vet inte ens själv vad jag föredrar. :-))
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Man kanske kan säga att femman passar bättre med 30d med ppk och trean som är sportigare passar bättre med 35d eller 35i.
skulle nog säga att både trean och femman passar med både och.
Själv tittade jag på en 3GT 335d men blev såld på 530d och så fanns den ju som business erbjudande med riktigt fet rabatt.

Så valet blev enkelt
Superfina motorer 30d och 35d =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.