|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Är ny här och skulle gärna vilja ta del av er enorma kunskap och erfarenhet. Jag ska köpa en ny F11 och har lite funderingar kring vilken extrautrustning jag ska välja. Generellt kan sägas att jag är en lite småkinkig och halvsnobbig småbarnsfar som bor i sthlm och inte kör bil dagligen. Till exempel kommer jag att beställa en dieselvärmare enbart för att jag tycker fronten blir så mycket snyggare då (ihop med M-sport alltså). Det jag är helt säker på är följande: M-sport, X-drive, diseselsexa, spacegrå, svart skinnklädsel, komfortstolar, 19-tummare Det jag undrar över är: 530 eller 535? Dakota eller Nappa? Ventilerade säten eller inte? Panorama eller inte? (känns onödigt, men många tycks gilla detta, blir det för mörkt utan?) DDC eller inte? Solsyddsgardiner till baksätet eller inte? Jo, jag vet att jag måstet bestämma detta själv. Men det är svårt att bilda sig en uppfattning under korta provkörningar varför jag gärna vill ta del av era personliga erfarenheter. Min grundinställning är att 20 kkr hit eller dit egentligen inte spelar nån större roll, men jag vill heller inte ha någon utrustning som inte är prisvärd/användbar/gör nån större skillnad. Tacksam för input! | |
|
Min åsikt: Skillnaden i verklig förbrukning mellan 530d och 535d är nog lite större än på pappret, men annars 535d alla dagar. Dakota är nog bekvämt tillräckligt för de flesta men nappa såklart lyxigare. Ventilerade säten är inte speciellt snyggt, men skönt på sommaren om man inte har valt ljust läder och/eller tonade rutor samt solreflekterande framruta. Panorama gör stor skillnad för rymden i kupén, speciellt om man valt svart innertak. I kombination med VDC, m-sport, svart innertak, dieselsexan så kan bilen verkligen ändra skepnad från (något klumpig) sportkombi till ett familjelok... Solskyddsgardiner är ett klockrent tillbehör även om man har tonade rutor då toningen inte är så mörk. Glöm inte 4-zons klimat! |
|
|
Om du inte tycker att 530d räcker så skulle jag isåfall rekommendera en M550d. Jag skulle inte beställa kyla i stolarna då jag dels inte tycker att det behövs i en modern bil och sen tycker jag som ovan nämnts att det är riktigt fula säten man får. Iofs bättre med mörkt skinn än just skinn om du ändå vill välja de stolarna. Givetvis skall du välja komfortstolarna i vilket fall. Panorama tycker jag själv är ett givet val. Nappa är mycket skönare att sitta på, så det är ett bra val för den icke kostnadskänslige, solskyddsgardiner brukar jag speca på mina bilar, glöm som sagt inte 4-zons klima och inte minst värme i baksätet då jag antar att det är några som sitter där i er bil. Keramikapplikationer är läckert för en "halvsnobbig småbarnsfar" :-) härligt uttryck! Dragkrok tycker jag också att du bör ta med. DDC /Anders |
|
| Varför blir fronten snyggare med värmare ? | |
|
Soltaket: + ljusare inuti, speciellt om man har antracittaket + står man still är det ett trevligt sätt att vädra - kallras på vintern - ännu kallare kupé på morgonen - värmestrålningen från solen ännu kraftigare - högt stående sol bländar Lösningen på många av dessa situationer är att stänga innertaket men då försvinner ju själva vitsen med luckan. Trevligast är den I en och mulet väder. |
|
| Ang värmare: Antar att han menar att det pyttelilla Defa-intaget stör. Min kommentar är att det inte ens syns i det svarta gallret. | |
| "Trevligast är den i regn och mulet väder" ska det stå. | |
|
Tack för bra synpunkter. Det känns som man kan skippa ventilerade stolar. Fronten blir, enligt mig, snyggare för att man slipper LED-dimljusen. |
|
|
Glöm inte den adaptiva farthållaren. Klockren funktion i stockholmstrafiken. /mården |
|
| Led-ljusen ett måste och 535 är ju klart trevligare än 530. Xdrive är inte heller fel. Jag tycker femman känns trång utan panoramataket. 20-tummare för att sticka ut lite är inte heller dumt. | |
|
-4-zons klima är klockrent, skönt med komfortmunstyckena fram -Comfort access ger fotviftsöppning av baklucka samt är skönt och stilfullt sätt att öppna och stänga bilen på. -Uppgraderat ljudsystem -LED-strålkastare, ingen personlig erfarenhet dock. -kupevärmare är bra till annat än att styla fronten -navpaket -RTTI är bra i Stockholmstrafiken. |
|
| "Komfortmunstycken"? Vad är det? Trodde 4-zons bara hade med baksätet att göra. | |
| De främre munstycken fram har fler inställningsmöjligheter, bl.a ett läge för dragfri ventilation vilket är skönt när AC:n går hårt en varm sommardag. Tittar man in genom gallret sitter det två rör i vardera munstycket, dessa finns inte på den vanliga kliman. Fungerar bra. Dessutom får man utblås i B-stolparna bak med 4-zonskliman. | |
| X-drive känns väl bortkastat? | |
|
... mycket av utrustningen är "bortkastad" om man inte själv känner man har glädje av den... ;) Jag är speciellt förtjust i exlusivlädret - jäklar vilken skillnad det är att sitta på och att känna på. Lyfter kupén mycket mer än vad jag trodde först. Och trots att jag har elfenbensvit så är det fortfarande vitt. OK, nu är jag en putsnisse, så... Panoraman är betydligt bättre i F11:an än mot E61:an. Mindre drag och bättre isolerad/tätad gör att den är betydligt trevligare att leva med. Ex på min tidigare E61:a var det bara att stänga i mitten av dec - det blev för kallt att köra omkring med den utan innertak (är 196). Nu använder jag nästan aldrig innetaket i F11:an. LED-ljusen är trevliga och ger snyggt utseende och skönt, vitt ljus i mörkret. Men ärligt talat klarar du dig fint med de adaptiva xenonljusen. SÅ stor skillnad är det inte. 4-zonsklimatorn borde var standard på alla varianter, nu är det väl bara M550d och 550i? 535d också, kanske? Både för baksätespassagerarna, men som XC60 skriver, du får möjlighet att ställa i dragfri ventilation fram. Bra! Adaptiv farthållare - lite långsam i tanken men ack så skön att ha i trafik. En no-brainer för mig numera. Och tillsammans med City Safe är det en bra försäkring att ha. Ventilerade stolar har jag haft i en bil, men tycker inte det gav det där extra jag ville ha. Så det valet skippar jag numera. VDC är bra - du får en riktigt skön komfort och den har du alltid nytta av, så fort du rullar i väg med bilen. :) Solskyddsgardiner - hade det en gång - bättre med tonade rutor bak. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Om du nu inte måste ha avgasrör på varsin sida så köp en 530Dx. De rabbatter som finns på den modellen just nu, i kombination med alla paket som man ändå inte får någon rabatt på i en 535d gör det väldigt dyrt för det där avgasröret. Lägg pengarna på bmw performance kitet och du har samma prestanda som en 535d fast klart billigare. |
|
|
Men powerkitet finns väl inte till 530d F10/F11 LCI än. Eller har jag missat något, brukar kolla då jag själv är spekulant på detta. |
|
| mduck: Vet inte, men det är väl ingen skillnad vad jag vet på LCI vad gäller 530D motorn. Men det är väl bäst att fråga handlaren, annars kan man väl alltid ta det senare så man märker en skillnad. | |
|
mduck: Du har nog rätt, iom Euro6 så försvann nog ppk från 530D. Kanske kommer det tillbaka. |
|
| Hade ni någon koll på vad som gäller med ppk till 530d LCI? Kommer troligtvis att beställa en 530d inom några månader, så det vore intressant att veta. | |
|
Hej Har beställt en ny 530d xdrive som byggs v27 med lev 31eller 32. Fick igår reda på att det är "kampanjpris" på ppk som gäller till sista september. Man får det för bara 16900 och ordinarie är ca 24600. Så det verkar som ppk finns till 530d. /mården |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.