|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Ja i praktiken följer lånet bilen och det är ju det som är intressant i detta fall. Se alltså till att göra upp affären på bankkontor. | |
|
Jag har varit med om för många år sedan att kreditgivaren stod som delägare på registreringsbeviset. Då kunde man av förklarliga skäl inte göra ett ägarbyte med endast säljaren utan vi fick göra det på en bank där vi ringde upp kreditgivaren och betalade in kvarvarande summa och fick bekräftat att pengarna "var på väg" sen resten till säljaren. Onödigt jobbigt men det var i "boomen" av att alla vimpelhandlare började kunna erbjuda kredit till "alla" även mindre nogräknade personer. En annan gång har ägarbytet blivit ogiltligförklarat pga att kreditgivaren inte hade fått sina pengar innan transportstyrelsen fd.vägverket gjorde ägarbyte. Detta är ju som sagt 10+ år sen och alltså innan tekniken utvecklats som den är idag. Men ja än idag kan säljaren blåsa dig om bilen står som säkerhet hos kreditgivaren, dvs om han inte löser lånet med dina pengar och går under jorden. /Martin |
|
|
Dom godkänner det INTE utan att göra en kreditupplysning på nya ägaren och då måste den godkänna lånet. Aldrig hört att dom släpper igen ett byte när det är kredit på bilen. Är ju liksom en spärr av säkerhets skäl. |
|
| Craile: nu menar du väl om nya ägaren ska "ta över" lånet? Då görs ju samma kontroll som vid vanligt kreditköp/lån till bil. Jag har oxå köpt bil/gjort ägarbyte där det står kredit köp på regbeviset och TP har inte brytt sig om det. Ganska naturligt då det tar några dagar att reglera skulden osv vid köpet och innan spärren försvinner. | |
|
Dom behöver väl inte göra en kreditprövning på köparen om denne avser att betala bilen med egna pengar dvs inte ta över lånet på bilen. Är det inte så enkelt att man gör upp affären på banken. Ägaren som står på bilen får lösa lånet på bilen och sen kan man skriva över bilen på köparen. Mvh Kristoffer |
|
|
Ni trasslar till allting tycker jag :) Ett ägarbyte går att göra även fast bilen har kredit, de är inte transportstyrelsen som håller hand om krediten, är bara en upplysning. Det är själva kreditbolaget man kan komma i kläm med om inte allt sköts rätt. Skulden följer med bilen, är därför det är viktigt att kolla upp allt noga. Missar man att bilen har kredit, och de är en oseriös säljare kan det gå illa. Betalar du alla pengar direkt till säljaren och han struntar i att lösa skulden kan det gå så illa att kreditbolaget kräver tillbaka bilen av dig. Vad som sen händer rättsligt efteråt är en annan sak.. Ska man ta över det befintliga lånet som finns på bilen så ansöker man om det hos kreditbolaget(alla erbjuder inte detta men dom flesta gör det), sen godkänner dom den nya personen eller inte. Där ingår en kreditupplysning på den nya ägaren. Ska man inte ta över lånet så ber man säljaren om den senaste avin, ringer upp bolaget och kollar att den aktuella skulden stämmer. Båda går till banken. Nya ägaren betalar in resterande skuld till kreditbolaget, och ev resten direkt till säljaren. Skriv ägarbyte. Klart! Ofta är TP snabbare än banken och kommer därför komma hem ett ägarbevis där det står att bilen har kredit även fast du står som ägare. Efter ett par dagar kommer det ett nytt ägarbevis där det står att bilen är skuldfri. Svårare än så är det inte. |
|
| Haas, jag är inne på din linje med. Det är väl inte svårare än så :-)? Sen ska man såklart alltid väga in magkänslan, verkar papper, service och kreditinfo korrekt så känns det som att det ska mycket till för att det ska gå fel om man bara följer dina enkla tips. Nu är det förvisso BMW som är aktuellt men jag har ju kollat rundor på fler objekt. | |
| Haas: Exakt! | |
|
Jag har lite input på detta: Jag köpte en bil med kredit. Vi löste in skulden tillsammans enligt dagens aktuella belopp (senaste avin kan diffa något). Sedan fyllde vi i ägarbytet och postade det. MEN banken var snabbare är Transportstyrelsen så det utfärdades ett nytt ägarbevis eftersom skulden löstes och det beviset som vi gjort ägarbytet på var således ett "gammalt" bevis. Jag fick brev från Transportstyrelsen om att kontakta ägaren på bilen då denna har fått det nya beviset skickat till sig. Detta är såklart inga problem om säljaren har goda avsikter men det kan ju bli lite jobbigt. Jag har ju bilen och nycklarna och förhoppningsvis ett kvitto som visar att jag betalt bilen. Ägaren har nämligen ett ägarbevis på "sin" bil, numera utan kredit.... Dessutom om det går 10dagar efter att jag anmält försäkring och ägarbytet inte blir gjort (10dagar går fort om man ska skicka beviset mellan sig för att båda ska skriva på osv) så avslutas försäkringen och bilen har då varit oförsäkrad under tiden. Då får man ett brev från TFF... Jag har även köpt bil med kredit då transportstyrelsen varit snabbare är banken och som Haas skriver, då får man först ett ägarbevis med kredit och sedan någon dag senare kommer ett nytt men utan kredit. Att använda "Mina Fordon" appen är bättre och snabbare och man kommer inte i sitsen ovan. Och se till att skriva kvitto! |
|
|
Påtal om lån, Köpte en F10 i fredes som var Kreditköp, Vi gjorde köpet på banken såklart,förde över pengarna till kreditgivaren osv Jag har org kvitton eftersom pengarna kommer från mitt konto Kollade upp idag om ägarbytet har skett och det hade de men fortfarande som Kreditköp ? Är det Transportstyrelsen som är för snabba lr vad händer nu? Nya reg bevis har inte tryckts än iallafall fall |
|
|
Det tar ett par dagar innan kreditbolaget ändrar hos transportstyrelsen. ------- //Lövet |
|
|
Samme med min förra MINI Cooper S som jag köpte. Fick ägarbevis om kredit trots att vi löst krediten på förra ägaren och jag betalt bilen utan lån. Ett fåtal dagar senare kom ett nytt ägarbevis utan kreditangivelse. Mvh |
|
|
Kreditköpet är borta från bilen, Hoppas bara dom skickar rätt reg bevis med en gång |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.