|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Funderar på att köpa ny BMW privat. Hur kan jag ta reda på om det finns befintliga lån på bilen? Dessa ska ju lösas vid köp och jag vill försäkra mig på att säljaren inte har lån. Vill minnas att det ska stå utskrivet hos transportstyrelsen men är det alltid så? | |
|
Det ska stå kreditköp. Sen ska han skriva på kvittot att bilen är fullt betald. |
|
|
Det står i regbeviset om bilen har lån. Att säljaren skriver att bilen är fullt betald skyddar inte dig som köpare när banken kommer och knycker bilen från dig. ------- //Lövet |
|
|
Nej, Lövet har rätt som ganska ofta annars. Skall du vara 100-procentigt säker så måste du faktiskt följa fångeskedjan tillbaka till den senaste handlaren - men vem har lust med det? Att bilen är fullt betald innebär inte att alla kreditköp är lösta, utan bara att DU har erlagt full betalning till säljaren. Du gör ju som så att du betalar in lånet till banken, och överskottet till säljaren. |
|
|
Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar. Om du som säljare skriver över bilen till en köpare utan att få full köpeskilling kan du inte kräva tillbaka bilen såvida du inte anmäler Kredit hos transportstyrelsen. Det kan du inte göra som privatperson. ------- //Lövet |
|
| Det borde väl vara säljaren som löser lånet till banken, inte köparen? Man gör väl upp affären hos banken då så att allt går rätt till samt kvittens på att bilen är 100% skuldfri och efter betalning ens egen? | |
|
Problemet är när bilen är tagen som säkerhet. Lån kan man ha ändå men då är det upp till säljaren att lösa det när han fått pengarna. Men är det kreditköp och lånet inte löses så får man problem. |
|
|
Finns det kredit på bilen går det inte genomföra ägarbyte?! Är iaf vad jag fick reda på när mina föräldrar skulle sälja sin bil. Detta gällde iaf bil med lån hos ge money bank. |
|
| Det tycker jag låter rimligt man ska inte kunna för över en skuld genom att bara fylla i regbeviset på bilen det måste krävas mer. | |
|
Det går utmärkt att göra ägarbyte på regbevis med kreditspärr. Har gjort det själv flera gånger. Själva skulden förs förstås inte över, men kreditbolaget har fortfarande återtaganderätt på bilen. Man får också passa sig som köpare. Transportstyrelsen skickar nämligen ut nytt regbevis vid skuldbetalning så om du inte gör bytet samma dag som skulden betalas in så "dör" det gamla regbeviset. Då måste man vänta 3-4 dagar på det nya. Ska du som köpare betala skulden till säljarens kreditbolag så måste du alltså se till att göra ägarbytet _samma_ dag. ------- //Lövet |
|
|
Intressant! Spelar det roll eller skiljer det sig om man köper bilen privat eller från bilhandlare? Eller låt säga du är företagare och köper bilen från ett annat företag (bilhandlare)? |
|
|
Bilhandlare brukar använda sig av olika typer av datorlösningar (InfoTorg mfl) för att byta ägare, där kan det säkert funka annorlunda. Har ingen erfarenhet av det själv. ------- //Lövet |
|
|
Du kan vara lugn. Det går inte göra ägarbyte utan att skulden är reglerad ändå. |
|
| @Craile: det går visst. Precis som Lövet skriver ovan att han har gjort har jag själv också gjort vid ett par försäljningar. | |
|
Problemet kan väl bara uppstå när bilen står som säkerhet? Och syns det då ALLTID om man skickar ett SMS till transportstyrelsen? I så fall känns det ganska säkert så länge man ser till att skulden regleras samtidigt som man gör ägarbytet. Har säljaren t.ex. lånat upp på huslånet för att finansiera bilen har det väl egentligen inte ett smack med bilen att göra. |
|
| Där har du rätt marin, blancolån el utökat huslån kan inte drabba ett ägarbyte på bilen. | |
| Blancolån eller utökat huslån syns ju inte hos transportstyrelsen heller, så det är ju inget problem. | |
|
Precis. Är bara om bilen står som säkerhet. Då går det ej att byta ägare utan att skulden regleras. Är det bara ett blanco eller liknande så kvittar det. Ett lån kan aldrig följa bilen. |
|
|
1: Jo, det går fortfarande att byta ägare på en bil som är belånad med bilen som säkerhet. 2: Med detta sagt så följer lånet i princip bilen, inte låntagaren, eftersom om den som har tagit lånet struntar i att betala kan den nya ägaren få lämna ifrån sig bilen eller betala den en gång till till banken. |
|
| Bortse från Craile, det stämmer vad övriga skriver, lånet då bilen är säkerhet följer bilen. Är du fortfarande det minsta osäker så ring kreditgivaren, det gjorde jag. De rekommenderade just själva att göra upp affären på ett kontor. | |
|
Enligt transportstyrelsen så går det en förfrågan till kreditgivaren om dom godkänner ett ägarbyte om det ligger en kreditspärr på bilen. Säger kreditgivaren nej kommer inte ägarbytet att ske. Att säga att lånet följer bilen är väl egentligen en direkt felaktighet även om det nu tyvärr kan bli så att man måste betala lånet för att få behålla bilen om den är satt som säkerhet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.