AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.654

köpråd 5-serie

Sida 2 av 2
Hej
@ M_Tech! - tack ör input, uppskattas verkligen i denna svåra situation!

Liten fråga - några av länkarna har N53 motorn och jag fattar att den har en del brister och det hade jag hoppast slippa..
Annars verkar bilen i flygstaden mycket trevlig:)

Vad gäller motorval, är det någon jag bör undvika som har kända brister?
Bränsleförbrukningen är inte jätteviktig för mig utan driftsäkerhet och små risker för dyra reparationer väger tyngst.
BMW verkar bytt delar av motorprogrammet 2012, ex blev 528i 4-cylindrig istället för 6.
Samma gäller 525d..
Är det någon anledning till detta? - bör man hålla sig till 4-cylindrig bil?

@kris - ingen touring för min del tyvärr
Rastapopulus, förstår inte vad du syftar på för brister med N53-motorn. Jag har f.n. två bilar med N53 och som fungerar helt problemfritt och t.o.m. bränslesnålt med tanke på prestandan. Den sexcylindriga motorn är även betydligt trevligare än fyran som introducerades senare i 528i. Anledningen till bytet till fyrcylindriga motorer var bara att pressa ned förbrukningen i EU-körcykeln ytterligare.

I så fall bör du var betydligt mer orolig för ett kamkedjehaveri på en N47 520d som tas upp med jämna mellanrum, även om den sannolikheten är liten. Om du är den nervösa typen skulle jag rekommendera att köpa en bil som innefattas av maskinskadeförsäkringen, vilken är 8 år, alternativt 10, 12, eller 15 000 mil beroende på försäkringsbolag.
Hej Epsilon.
Jag kan väldigt lite om BMW men måste köpa bil SNART så jag har kanske dåligt underbyggda kommentarer - vad gäller N43 kommer den från här:

Länk

Hur som så kommer jag att behålla bilen länge och kör lite (1000 mil) per år..
Jag är inte direkt den nervösa typen men vill köpa en bil med 2-4 år på nacken och helst under 10k mil - och jag vill ha den bilen som sannolikt ger mig minst problem på en 10-års horisont.

Såå-- till panelen-
4:a eller 6:an, bensin eller diesel i F10?
Jag inbillar mig att 184hk motorn var bullet proof:)
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
BMW har slutat bygga motorer som är "bullet proof".

/J.I
Som sagt, sök på N47 (som finns i 520d) så hittar du en hel del om kamkedjeras, vilket är betydligt värre än en temporärt lysande motorlampa eller små ryckningar.

Det finns inget bästa val som är "bullet proof". Bevis för detta är min fars 184hk diesel där turbon rasade efter två år och 8000mil. Det blev dock kostnadsfritt och med gratis lånebil under reparationen.

Välj bil efter dina förutsättningar och preferenser oavsett vad det står på modellbeteckningen.
Ok,
tack

Slutsatsen jag drar är att N43 är en motor med samma kvalitet och hållbarhet som
n47

Vad kostar det att montera dragkrok i efterhand??
Skit oxå, nu fick jag lite nojja...
Är N53 en motor med mindre risk för dyra haveri än N47 (i 520d jag tänkt)?
Jag letar bil i 200-250k klassen och då blir det 60-100km på mätaren.

En rasad kam-kedja är väl dyrt haveri och en tänd motorfels-lampa stoppar väl besiktning och bara herren vet vad åtgärd kostar.. insprutningar (piezzo-elektronik) och tändspolar lär oxå bli ett kostsamt kalas på en så gammal bil..

Har jag rätt eller fel?

Jag kanske är för feg för BMW när det ger sig.. - trodde inte dom hade sådana här problem...
köp en 245a lite törstig men du kommer väl att sova gott iaf. :)
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Gällande n47 så har väl bilar tillverkade efter 2011-03 (osäker på exakt månad här) inte problemet med att kamkedjan kan gå av. Problem med ev skönhetsrassel kvarstår dock om jag förstått rätt.
Tack Danielb - precis sån info jag letar efter.
Någon annan som har fler detaljer så mottages det tacksamt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.