AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.646

Ont i magen, lambdasonder värms ej tillräckligt e46 330 *LÖST*

Sida 1 av 2
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Hejsan,

Jag besiktade bilen förra veckan och fick då beskedet att det kom upp felkoder på lambda. Vi pratar alltså om de 2 syresensorerna som sitter efter katten.

Mina värden är:

CO 0.0 (0.3). HC 007 (100)
CO 2500 0,0 (0,2) Lambda 1,01 (0,97 - 1,03)

Jag ligger ju inom gränserna och fick ingen 2a på besiktningen, dock måste felkoderna åtgärdas inför nästa besiktning, görs det inte det så blir bilen underkänd.

Nu har jag lämnat in bilen hos BMW och dom har nollat boxen, men koderna kommer tillbaks.
I datorn hos BMW så står det att sensorerna inte blir tillräckligt varma "uppvärmning otillräcklig", och mekanikerns teori är att mitt eisenmann sportsystem skapar för mycket luftflöde vilket gör att sensorerna inte blir tillräckligt varma.

Han var tveksam till om att det skulle hjälpa att byta sensorerna, utan alt. byta avgassystem till original.

Någon som hört något liknande? Tror ni felet är i avgassystemet eller i sensorerna? Är tacksam för input

Ha en fin Valborg

MVH Rasmus Sjöling
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Var sitter katten på din bil ?
På min gamla E39 satt dom integrerade med grenröret och således byter man avgasrör efter kattarna.
Jag är bara nyfiken hur din bil är byggd då jag ej har kunskap om 3serien.
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Katten sitter långt fram direkt efter grenröret om jag inte minns fel. Mitt avgassystem är bytt bakom katten. Jag försöker få fram info om Lambdan kan bli så sliten att den inte blir tillräckligt varm. Det vore det bästa och det kostar "bara 5500" att byta båda efter katten...
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Hittade även denna beskrivningen på alt felkälla:

lambdaregleringen brukar oftast sätta felmeddelande när motorn har blivit varm, under uppvärmningstiden av motorn så används inte lambdasensorn, när motorn har blivit varm och går under låg och mellanlast så kommer lambdaregleringen att justera bränsleinsprutningsmängden så att optimal bränsle/luftblandning uppnås. Feldetektering av denna brukas göra om lambdasensorn inte ger ut korrekt signal, även om lambdasensorn är hel så kan uppvärmningselement vara trasigt i denna, detta påverkar dock inte motorn sådär jättemycket, förutom att styrdonet inte får någon strömförbrukning på utgången som den är kopplad till och sätta felmeddelande om att värmelementet är trasigt.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Det stämmer vad du skriver i sista inlägget...uppvärmningen kan gå sönder men resten fungerar som det ska.
Det borde gå att mäta om du har avbrott i dom.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Skruvar du loss dom och skakar dom så kan det låta som "marakas" skvallrar precis som att något är löst i dom. Känns dock konstigt att båda skulle gå sönder samtidigt.

Men rullar ju många e46 med öppna avgasrör så hade det varit ett följd fel när man har annat avgasrör borde ju det vara mera känt.
Vad är koderna???

Om förvärmningen inte fungerar så så syns det på en kurva om man tittar på det med instrument den dyker när man gasar då det blir varmar och går upp sedan när man står på tomgång.
börja med att kolla så 2 trådar inte är av.
Men det låter lite konstigt att båda sonderna skulle gå samtidigt det finns ibland ett relä till förvärmningen och jag hade börjat med att kolla detta anslutning / funktion etc.
Att det skulle vara ditt avgassystem har jag väldigt svårt att tänka mig. Jag körde som du i stort sätt fast med "raka rör" samt en sportslutdämpare. Hade inga problem under 2 somrar.

Hoppas det löser sig :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror inte heller på avgassystemet så länge det är tätt - vilket det säkert är mht att avgasvärdena vid bilprovningens mätning inte tyder på syreöverskott.

Om värmningen styrs av ett relä (har inte själv kollat elschemat) så är det inte helt otroligt att det är just detta relä som är dåligt - kan iofs vara själva styrenheten som är knas, men det är nog inte så troligt.

Hur långt har bilen rullat och är sonderna bytta någon gång?

Har du mer "modifieringar" än sportavgassystemet?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde en sak:

Kom problemet efter bytet till sportavgassystemet eller har du haft det monterat tidigare utan att ha fått felkoder?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Jag tänkte också på det Niklas, det borde ju va mer känt och diskuterat isf.

Delorian: är det ett relä som sitter i anslutning till sensorerna eller bland de andra reläna?

Johan: bilen har rullat 13700 och vad jag vet så är dom inte bytta. Jag tror den rekommenderade gränsen går vid 14000 mil så det är ju inte fel att byta heller om det aldrig gjorts. Avgassystemet är det enda som är ändrat, är i övrigt original. När jag besikta bilen 2013 så va det inga problem, dock vet jag inte om besiktningsmannen använde obd när han läste av avgasvärdena. Avgasvärdena är ju i övrigt bra så frustrationen kryper sakta på :)

Falsterbo: hade du bra eller dåliga avgasvärden innan du bytte sensorerna?

Jag ska kolla om torque kan läsa av sensorerna..

Då ska vi se, koderna finns i länkarna:

Länk
Länk
Tourqe kan läsa av sensorerna
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Jag var nere förut och nollade koderna när bilen va kall, samt gjorde en ny sökning. Då kom det inga felkoder, men allt eftersom motorn blev varmare så kom först ena koden fram och tillslut den sista koden. Den känner alltså inte av att sensorerna är trasiga förrän dom ska användas. Men det låter väl ganska logiskt, ville bara bolla ut tanken. Att sensorerna tänds vid olika tidpunkt kanske beror på att dom är olika slitna men båda är på g att ge upp, vem vet. Mitt önsketänkande kanske vill att det ska va så ;)
Kolla med tourq 02 sensor voltage där ska du se dem pendla mellan 0-9 volt.
Kan det här vara samma som på din bil?
Mittenbilden K214

Länk
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Jag har läst av sensorerna nu, dom ligger och pendlar mellan 0,1 - 0,9. Jag vet inte hur torque räknar med en extra decimal. När jag kör så pendlar mätaren mellan 0,1 och 0,9, dem är aldrig konstant.
Tyvärr kom jag inte under bilen så jag kunde skruva loss sensorerna för å se om dom skvallrade eller ej. Jag blev inte mycket klokare, tror dock att det får bli en påhälsning på verkstaden igen
Dom ska pendla.
Dom fungerar.
La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Uppvärmning lambdasond fungerar på så vis att ett värmeelement i sonden matas med 12volt för att den ska bli varm och lambdaregleringen kommer igång så fort som möjligt.

Med tändning till skall du ha 12volt på plusmatningen till förvärmning lambdasond.

Går bilen som den ska för övrigt?
Vid vissa fel kan motorstyrenheten stänga av uppvärmningen av lambdan och då får du felkoder lagrade rörande uppvärmning.

Att ditt avgassystem skulle orsaka detta har jag mycket svårt att tänka mig.

Mvh Emil
P0056 är för bank 2 om jag inte minns fel, jag skulle börja med allt kolla den sensorn.
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Lardy: Jag tycker att bilen går bra för övrigt, tomgången kan vara lite svajig ibland vid kallstart, diffar på 100 kanske. men annars vet jag inte. Jag tog en sväng nytt och filmade samtliga sensorer i 90 km/h, torque. Att döma av att ingen verkar ha problemet relaterat till avgassystemet så lutar det nog åt att ersätta sensorerna alt relät.

Delorian: när jag googlar på det så hittar jag ingen specifik bild för e46, utan för e36, e30 mfl. Jag kollade inte jättenoga men om bytet av sensorerna inte fungerar så blir det till att felsöka ytterligare.
P0056 Heated Oxygen Sensor Control Circuit B1S2

Bank1 Sensor 2 jag hade börjat med den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.