AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.075

Felkod P0171 P0174

Sida 2 av 2
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Jag gör så. Mitt sista försök. Hämtar de på Måndag.
Ska jag släcka lampan innan jag byter? Eller ska jag låta lampan lysa och hoppas på att den släcks av sig själv efter jag kör?

Hoppas!
Du ska byta och låta lampan vara tänd, har du lagat felet så kommer den att släckas, sedan raderar man den historiska koden.

Ingen ide att radera koden för att släcka lampan, det är självcheck och den ska man dra nytta av när man felsöker och reparerar.
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Hej!

Nu är gummiplupparna bytta. Lampan lyser fortfarande. Nästa test är att byta o-ringen till DISAN. Kan tydligen läcka där har jag läst. Vissa har jag sett har täppt med silikon.

Efter det ska jag göra ett smoke-test.

Det går att göra det på ett billigare vis.

sn
47
snacken
X3 2,0 d -15
Hade liknande fel och rykte mig höra ett luftväsande ljud lite längre in vid motorn. Kolla om du har något vacum vid oljepåfyllningslocket eller att motorn ändrar i varv när du tar bort locket. Jag bytte då cyklonen till vevhusventilationen och när jag delade den så var membranet hål på! Lampa släcktes efter det😄
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Kollar genast. Har beställt en ny packning med till DISAN.

Tackar.
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Nu när jag lyssnade på motorn efter ett tag så hörde jag något konstigt ljud. Vet inte om jag inbillar mig. Men jag har ju lyssnat tidigare. Motorn ändrar inte varvtal när jag tar bort oljepåfyllningslocket.

Det kommer något ljud från DISAN. tror jag. Men tidigare så tog jag ut den och kollade på den, och den såg hel ut. Men jag vet att man kan köpa ett repair"kit" och byta ut vissa delar på den. Ska som sagt testa och byta packning på den, kan smyga in luft där då den kan slitas ut.

Verkligen knepigt. Känns som jag har kollat allt nu. ;)

sn
47
snacken
X3 2,0 d -15
Sätter mu ännu era en peng på att membranet i cyklonen är paj till vevhusventilationen och inte Disan, just för att du inte har något vacum vid oljepåfyllningen. Ca 1800 spänn vid Schmiedeman för ett komplett byte och en em kväll å skruva. Jag tog bort hela insuget för å komma åt då det är trångt.

Fördelen är att man får 2 saker gjort samtidgt eftersom man då självklart byter insugspackningarna och då har uteslutit att det läcker där efter bytet.
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Felet är hittat!

Ventilkåpan var sprucken. Tack för alla inputs. Gjordes ett röktest på Mechanum i Mölndal. Kan rek, Anders där.

so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Andreas Hanson, var det visst som hjälpte mig. Toppenbra!!
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Som sagt!

Ventilkåpa+båda bälgar+skit i spridare/filter var felet hos mig.

Oftast är det luftläcka, sen kollar man lmm, spridare/bensinfilter

Länk
Har du en spricka i ventilkåpan så suger den in luft där.
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Precis, detta är bytt. Även ventilkåpspackning! Nu är det tätt och fint igen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.