AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.074

Felkod P0171 P0174

Sida 1 av 2
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Hej AUTOPOWER!

Detta problem finns lite överallt men vill bara höra mig för med att skapa ett eget inlägg. Felet kan bero på lite olika saker, först och främst kan det vara vakum läckage har jag läst.

Felkoderna beskrivs här: Länk

Jag har bytt båda främre lambdasonder. Detta hjälpte ej, den orange-lampan lyser.
Gick vidare till LMM och denna ser ut såhär: Länk

Frågan lyder. Kan felkoderna genereras på grund av att 2 st fästen har lossnat på min LMM?

Och om jag byter den till en ny, behöver man även uppgradera programvaran i bilen? Kommer bilen ens att starta om jag byter delen?

Tusen tack!!

Varför bytte du lamdasonder?
Det är blandningskoder du har troligtvisen luftläcka någonstans.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En LMM som är fysiskt defekt som din kan mycket väl ha avbrott eller skador på volframtråden eller andra vitala delar!

Du skall inte behöva programmera in en ny LMM - det skall bara vara att byta och starta motorn.

Undvik dock billiga kina-tillverkade LMM, de kan vara sämre än en trasig original LMM. Det är många som kliat sig i skallen lång tid vid felsökning efter att ha monterat en ny kina-tillverkad LMM, eftersom man då bortsett från att det faktiskt fortfarande kan vara LMM som spökar - efter byte till en original eller OEM-LMM (t ex. Bosch, Siemens etc.) har motorn plötsligt gått bra igen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det finns ett par gummipluggar bak på insuget som man kan kolla om de är hela så kan det vara en spricka i en bälg eller slang.
Falsterbo vad får dig att tro att det är sensorerna?
Felkodena som den lägger är blandningskoder, sonderna har hamnat utanför sitt reglerområde.
Du kan börja med några enkla kontroller.
Om du har detta insuget så finns en gummiplugg i bakkant av kortsidan.

Del #17
Länk
Länk

Så här ser den ut om du står vid förarsidans skärm och tittar, kan hända att man ser bilden upp och ned i vissa webläsare, wiren du ser är gaswiren.

Länk
uppe till vänster syns disan och höger ena luftintaget.

Min var rejält sprucken och föll av i handen när jag tog i den, bytte och fuletrimvärdena sjönk direkt.
Länk

Är det det som är felet så kommer lampan att släckas efter ett antal starter och lite körning och troligtvis kommer bränsleförbruknngen sjunka 1-2 dec enligt färddatorn.

Men eftersom din LMM ser rätt förstörd ut så skulle jag gissa att det är den.
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Tack för svaren! Hittade felet. Var ett hål i gummibälgen bakom LMM!
Byter även LMM till en bättre.

YAY!
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Tjena igen..

Å nej! Det visade sig att problemet kvarstår. Nu har jag bytt lamda fram, LMM, och insugsbälg "båda två". Det kommer och går. Trodde verkligen att jag hade löst det då det verkligen var ett stort hål i bälgen.

Lampan har börjat lysa igen. Har tänkt att lämna in bilen till BMW nästa vecka. Han jag pratade med sa dock att kolla dels detta först. Ska finnas en gummiplugg under insuget vid torpedväggen. Finns även massa andra saker man kan kolla, ex: DISA valve

Länk

Men jag hittar den verkligen inte. Måste man ta bort bälg först? Är det bakom insugspartiet? Nån som kan ta en bild längre upp från huven?

Massvis av tack!
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
@delorian

Du kanske kan guida en blind herre då du tippsade även om detta.

Tack!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilket fabrikat var det på den nya LMM?

No-name-LMM som är tillverkade i Kina är som jag skrev innan, oftast rent skräp och kan vara sämre än en trasig original-LMM...detta har fått många att riva sitt hår i felsökningen eftersom de förutsatt att den nya LMM är hel och därför utesluter den som en trolig felkälla.

Vad är det för fabrikat på Lambdasonden och är den skarvad eller köpte du en med rätt kablage från början?

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Såg en sak på din bild - den spruckna gummihylsan som sitter nästan rakt fram i mitten av bilden är med största sannolikhet en orsak till luftläckage!
Hylsan sitter på en "rörstump" som är öppen rakt in i insuget och med de sprickorna är det säkerligen läckage där.

Mvh
Johan B

Bilden är den jag laddade upp tidigare, jag hade problem med att lampan och felkoden kom och gick, hittade pluggen av en slump för 2 år sedan bytte den och problemet försvann, man såg direkt på fueltrimvärdena när man startade bilen att den ökade bränslemängden började gå ned för att till slut vara helt stabil.
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Jag vände bilden upp och ner. tror jag fattar bättre nu. Ska leta efter den igen. Hoppas på att det är det som är felet. Men jag antar att man måste ta bort gummibälgarna för att sen den eftersom den ser ut att sitta bakom.

@Johan B. Lamdasonderna jag köpte var bosh original. Och LMM var Siemens. Inga Kina grejer.

Tack för svaren.
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Har jag rätt? Att DISA är det jag pekat på bilden?

Länk
Ja det är rätt
Wiren är gaswiren och det upp till höger är kanten på luftfilterburken förarsida.
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Ok, ska göra ett försök och se om jag kan hitta den.

Ska bara köpa ett sådant slangklämsverktyg. Så man kommer åt lättare.

Antar att denna funkar bra.

Länk
Du behöver inga verktyg alls, delen syns utan att ta bort något och tas lätt bort för hand.
Den nya monteras lätt genom att ta lite såpa eller olja från oljestickan och smörja lite på pipen innan montering.
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Hitta den.

Behövs bytas? Den såg hel ut, lite sprucken när man trycker på den.

Länk
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Om det inte är denna gummiplopp så kanske jag vågar mig på att kolla DISA valve.

Om DISA ser bra ut så lämnar jag nog in bilen. Eftersom jag är nybörjare så vågar jag inte ge mig på att byta bränslefiltret vilket kan också orsaka dessa felkoder. Många saker det kan vara. "suck" Även programvaran kan behövas uppdateras.

Länk
so
43
sojjan1337
525i Touring e39 -02
Nu har jag kollat "spjälhuset" tror jag att det heter DISA.

Länk

Den såg bra ut, blir nog att lämna in :(
Pluggen är ju lite sprucken klart du ska byta den.
Pluggen kostar 13-15kr på bmw.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.