|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
| Till och med jag som kör en 3-serie med 19" rft har inte en tendens till spårkänslighet. Det verkar som vissa har "otur" och andra inte. Har precis kört 470 mil i Europa och är mycket imponerad över bilens stabilitet i hög fart. Och en femma är säkert betydligt bättre. | |
|
Styrningen med X-Drive är vidrig. Funderade på att välja X-Drive men valde bort det fort med tanke på styrningen. Min är helt underbart stadig o grymt go i styrningen. Till och med min säljare påpekade styrningen i X-Drive. |
|
|
Smaken är som baken, jag undviker elektronisk servo så länge jag kan. Inget som går upp mot en hydraulisk i mina ögon - klassiskt och beprövat. Istället för en dator som skall pilla hela tiden för att spara 0,0001l/1000mil Min säljare framhöll den hydrauliska styrningen när jag var i bilhallen så även där - smaken är som baken. B ara man är nöjd och glad sen kan de ju kvitta vilket =) |
|
| Nog är det väl så att det är ett elektriskt servo, inte elektroniskt. Jag har alltid köpt till så mycket "servotronic" som gått på mina bilar för jag gillar inte tung styrning. Men vi har ju olika smak som sagt. Tror dock inte det har med spårningsproblemet att göra. | |
| Sen låter ju hydrauliska servon :) Det vet jag eftersom alla mina äldre bilar haft den gamla tekniken :) Haha vilken brandfackla! | |
|
Hur mycket påverkar servot i hög fart egentligen? Borde det inte vara helt ur spel? Efter lite 200kmh körningar på autobahn kan jag också konstatera att bilen är väldigt snabbstyrd och lite vinglig. Vill man ha sävligare beteende får man nog kika på Volvo eller Audi. |
|
|
Har nu kört 1000 miil med nuvarande bil, mest längs E4:an från Umeå i norr till Stockholm i söder, och jag har inte känt några problem med styrningen avseende riktningsstabilitet. Varken med de rft jag körde med i början och med de Dunlop jag kör med nu. Visst känner jag att styrningen är exakt men jag behöver absolut inte passa den. Själv gillar jag inte styrningen i volvo och audi, som jag upplevt som minst sagt diffus. Men smaken är ju som baken, delad. Så köp den du trivs bäst med. |
|
|
Precis tillbaka efter en vecka med 650mil längs Autobahn - vingligt och spårigt, lite påfrestande under sommaren när Autobahn har mer orange markeringar än vita... Två veckor kvar till leverans av nya Panameran dock :) Ngn som har erfarenhet av om Adaptive Drive tillvalet på ngt sätt påverkar styrkänslan i F10/11? |
|
|
Har e34, som kändes konstig, spårkänslig, vinglig, till slut hittade jag felet ena framstöt dämparen, gick bra neråt, men inte uppåt, tog stopp ien läge bytte dämparen allt ok |
|
|
Kan bara konstatera att nya bilen, utan xDrive, är lika stabil och fri från vibrationer som den andra. Original 19 tum RFT. Antar att den skulle spåra mycket om jag letade upp dålig asfalt med tydliga lastbilsspår, men då kör jag ju bredvid dem. Tror fortfarande att ni är ett fåtal som har dessa problem och då troligen har en trasig bil eller felaktiga däck. RFT-däcken är ju mycket mer bestämmande i hjulspår eftersom dom inte viker sig som vanliga däck, men det betyder ju inte att bilen är felkonstruerad vilket jag tycker antyds här. Min E61:a blev sådan sista veckorna, men då var den ju trasig. |
|
|
Micleg, jag kan väl iofs tycka att så länge BMW inte levererar med annat än RFT och om det nu är det som gör att vissa tycker den är spårkänslig så ligger väl problemet i BMW's knä? Det är ju deras konstruktion och val av däck.... |
|
|
Men BMW och många av oss andra tycker ju inte det är något problem. Ska testa icke-RFT friktion till vintern tror jag, men det är i så fall pga av att det blir 19 tum och jag misstänker att utbudet är för litet ned RFT då. Med friktion känns det som att det gäller att kunna välja exakt rätt däck. Sedan handlar ju tråden om styrning. Att det räcker med att byta däck efter egna preferenser tycker jag är en mindre åtgärd än att byta hela bilen... |
|
|
Har själv Adaptive Drive, 19" RFT och ingen som helst tendens till spårning, faktiskt. Man undrar ju vad det kan vara? ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Naturligtvis handlar detta om referenser, erfarenheter och preferenser. Vad har man kört för andra bilar att jämföra med, hur och i vilka situationer har man kört dessa och framförallt vad uppskattar man själv - hur vill man ha det, och där är ju alla olika. Sen kan jag ju tycka att ambitionen att bygga in en sportighet och "dynamik" i en bil som denna på bekostnad av stabiliteten som t.ex. Audi och Mercedes prioriterat är minst sagt tveksamt då bilen inte är till för sportig körning. Min nuvarande Pananera är inte ett dugg sportig i sin upplevelse och känsla men en dröm på Autobahn och jag kan nog garantera att jag ger många femmor en match när det börjar svänga också :) |
|
| Precis, som jag skrev vissa som upplever det, alla får ju inte alla fel heller, men de som har fel borde ju BMW åtgärda, jag tror ju inte att de som upplever spårigheten hittar på? | |
|
Självklart *kan* det ju vara fel på dessa exemplar av bilarna, men jag menar bara att det finns många som inte har problemet med det, vilket antingen betyder att det inte är ett konstruktionsfel alternativt är vi andra är oförmögna att uppleva det eller mindre kinkiga. Jag har bara haft Saabar innan mina BMW:ar och dom gick ju mest i tangentens riktning så jag kanske är onödigt nöjd med mina nuvarande bilar. Om det är ett fel på dessa exemplar ska BMW givetvis fixa det. Kraven ska vara höga. |
|
|
Vid ungefär 90 % av fallen med spårkänslighet beror det på felaktigt däckstryck, oftas för lågt. runt 8 % kan härledas till felaktig hjulinställning och resterande 2 % landar in på defekta/glappa hjulupphängningar, fälgar med fel ET m.fl. Sen kan vissa bilmodeller upplevas som mer eller mindre överstyrda men att hävda konstruktionsfel är rent nonsens. Jag sällar mig till skaran som har en klippstabil bil med 19" RTF, inte ens på spåriga småländska vägar finns det behov av att passa den, den är nästan för stabil. |
|
Verdi |
Nonsens. Felet är däcken. Och alla RFT är inte dåliga så att säga "RFT" räcker inte. Man måste speca märke och år också. F31 330d - 13 med Bridgestone RFT = spårig, bullrig, smäller över ojämnheter... F31 335d - 14 med Pirelli RFT = Mjuk, tyst, inte spårig. Exakt samma fälgar och dimensioner på båda bilarna. (19") Har precis bytt däck på 330d nu till Goodyear Eagle F1 (ej RFT) och den känns bra mycket bättre. Bilen känns lättare och mer komfortabel. Ska bli spännande att se hur det påverkar bränsleförbrukningen. |
|
Får man föra in begreppet stötig gång. Min F11 med 17" RTF spårar inte men är extremt hård och stötig i gången. Känns som inredningen skakar loss. Sitter lite äldre dubbdäck RTF på nu. Blir det bättre med nyare sommardäck? |
|
|
Jag trodde något var fel när jag bytte från 19" sommardäck 245/40-19 till dubbfria RFT däck i dimensionen 245/45-18. RFT/RFL däcken är otroligt stötiga, jag har inte heller aktiva stötdämpare men man vänjer sig snabbt. Men skillnaden på vanliga däck och RFT är STOR! Då jag ändå körde tidigare bil på 255/35-20 så är det gungigt ändå ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.