|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
| Tillbaka i 520d F11 ett tag, nu utan RFT och visst är det skillnad, definitivt en del av förklaringen till beteendet jag inte gillade när jag startade tråden även om en viss spårkänslighet fortfarande finns kvar. Så ni som upplevt liknande besvär, det är definitivt värt att byta däck! | |
| Måste vara något fel på min femma, för den är RWD, 19 tum, RFT, ingen konstigt dödläge och helt utan spårningstendenser i motsats till min i jämförelse oroliga F31:a. | |
| Det låter onekligen otypiskt...:) | |
| Jag var aldrig helt nöjd med styrningen på min förra F11:a som hade RWD. Den kändes oexakt och lite orolig precis som du beskriver. Min nya F11:a som har xDrive och hydraulisk styrning känns helt suverän i styrningen. | |
|
Kanske ska tillägga att denna 520 inte har M-Sport chassi, kanske kan det också bidra till att denna känns bättre på vägen... En sak jag märkt tydligare nu när jag varit borta från Bmw ett tag och nu är tillbaka i en är hur instabil den känns vid hård inbromsning, man får verkligen hålla tag i ratten... |
|
| Tirol: hur breda däck och hur stora fälgar har du? Släng på original 17 så märks inga sådana tendenser. | |
| 18 tum original sitter på nu... | |
|
Känner inte alls igen era beskrivningar av hur bilen spårar och känns vid inbromsning. Måste vara något fel på era exemplar. Min E61:a var hemsk på slutet men där var nog något trasigt. Å andra sidan har jag ju en F31:a att jämföra med och den är lite mer vilddjur på vägen. Får min andra F11:a om en dryg månad så då får jag se om den är som ni skriver för den kommer ha RFT och RWD. |
|
| Upplevelsen är säkert individuell och sen beror det ju naturligtvis på hur bilen används också, men det är inte utan att jag längtar tillbaka till Panameran :) | |
|
Känns lite haltande att jämföra en instegsmodell med en panamera men så usel borde den inte kännas, har du kollat hjulinställningen och däckstryck är den nog OK. Sen är den kanske inte tänkt att hålla 150 blås i ingången till en kurva med fullt arbetande ABS och tro att ett standard chassie ska vara stabilt som en M5? Min F11 rullar på 19" RTF och känns otroligt stabil i alla situationer men det kan vara jag som kör som en käring också... |
|
|
Nu var ju iofs jämförelsen gjord just för att påvisa den stora skillnaden, inte likheterna. Vad gäller inbromsning och stabilitet så menar jag ingalunda någon form av racing utan upprepade hårda inbromsningar i stil med vansinnig lastbilschaufför kastar sig ut - ett problem som ökar i alarmerande takt på våra vägar - och när det gäller Autobahn så ligger farten vi de tillfällena ofta i registret 160-210km/h. Är det då lite spårigt underlag och vägen dessutom böjer så upplever jag Bmw:n som oroligare än flera andra fabrikat jag suttit i, inte bara Porsche. Många kommenterar detta med att det skulle vara medvetet för att skapa en dynamisk körupplevelse men jag har svårt att se hur denna "opålitlighet" uppmuntrar till att åka fort. Jag kan förstå att problemet inte framstår så tydligt om man som du säger kör som en "kärring" om du med det menar väldigt långsamt och försiktigt. |
|
| Tirol: Känner inte alls igen problemet. Upplever att det mesta är ganska odramatiskt i en F11 jämfört med mindre / lättare / sportigare bilar, inklusive hårda inbromsningar. Nu kör jag inte någon Porsche till vardags men låter som ytterligare ett däck-/hjulproblem då det verkar vara individuellt. | |
|
Man kan ju bara konstatera att det med tanke på antalet inlägg om detta finns väldigt många F11 med just däck-och hjulproblem i så fall. Någon som vet om BMW monterar RFT som standard på alla marknader? Tänkte faktiskt på det härom dagen när jag låg bakom en femma i hög fart på Autobahn att den bilen rörde sig ganska mycket över vägen... |
|
|
Min F10 som har 18" 245 Conti RFT är orolig, mkt instabilare än mina tidigare e61'or. Jag har gjort fyrhjulsinställning och det blev lite bättre. Men den spårar mkt och är svår att placera rätt pga den indirekta styrningen (el servo?) mvh Tobias |
|
|
Det är inte bara så att elservon spökar en del? Är ju inte första gången som något sådant skulle hänt... läs Audi xdrive har ju hydraulisk servo och den är klippstabil, ingen oro överhuvudtaget. tung och go i lägre hastigheter och rejält tung i sport/sport+ RFT däck, elservo osv inte blir det bättre känsla iaf |
|
| Min F11 520d är 100% stabil. 17" org med RFT. | |
|
Som långfärds bil är F11 allt för spårkänslig, speciellt på dåliga/spåriga vägar. Det är helt klart. Har haft alla andra märken, och byter mellan då å då. Den är dock favoriten på kurviga vägar och då man kör aktivt. Hade inte klagat med detta betende på 3-serie, eller med M-chassie å 20", men en vanlig x-drive med 17" ska inte behöva passas så mycket. Synd på en sån milslukare i övrigt. Undra just hur x4an klarar sig, men den kommer väl inte med komfortstolar är ja rädd. |
|
|
Och min 530d xdrive har "inga" spårningstendenser alls. 245or både sommar som vinter.... Våra vägar är verkligen inte bra, men min bil spårar inte och styrningen sitter som en smäck! |
|
|
Samma som mr duck - bilen går som på räls och jag har inga spårningstendenser alls. Trots 19" med RFT. Undrar just om smärre avvikelser i framvagnsinställningen kan ge dessa spårningstendenser? ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Jag hade samma problem efter jag köpte nya sommar däck(225x50x17 godyear) .Jag höjde trycket till 2.8 o 3.0, det är mycket bra nu! Jag tror att bilarna är bygda för att köras med hård gummi (RFT). IL |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.