AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
36.228

Kan man justera den hemska BMW-styrningen? (F11)

Sida 4 av 7
Skapligt byte från 520d till Panamera :-)

/Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ja, det låter som ett lyft helt klart.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tycker man styrningen är viktigt så finns det färre bilar som är bättre :) Grattis!
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Synd inte alla kan göra så. Köpa en ny BMW och tycka den är kass i styrningen. Sen ah skitsamma jag köper en Porsche istället och ser om den är bättre:). En annan hade varit glad om man haft råd med en ny 116:)
la
76
lars316
Peugeot 207 -10
530e xdrive -20
Släng run flat däcken och jag ger garanti på att dina problem med styrningen är borta.

Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Mina runflat kommer säljas efter denna säsong. Tycker vår 1 serie är mer "köttig" i styrningen och där har jag lagt av runflat däcken.

Hoppas det blir bättre med vanliga däck på F11an.

//Kristoffer

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... inte säkert att icke-RFL däck löser detta. Jag har helt ok styrning (19", 245:or), men märker däckens "stumhet" när jag kör, samt att de når gränsen i kurvor tidigare. Iofs kul med lite däckskrik ibland ;)

----
BMW CS/SC #6212
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
BMW verkar vara känsligare vad gäller hjulinställning än "vanliga" bilar. Det beror på flera aspekter. Man har troligen försök jämka mellan de sportiga och kördynamisk egenskaperna och andra praktiska konsument aspekter. Toleranserna verkar vara mindre. Troligen har man haft problem i produktionen (som alla andra) med utfall och variationer. Camber, caster och toe-in är sånt man känner av. Camber och toe-in brukar vara lätt justerbart. Caster är sällan justerbart men är kanske inte fullt så viktigt som de andra parametrarna. Dock viktigt för den självstbailiserande verkan.

Camber kan inte justeras på F10/11 som jag förstått det. Bilen måste mätas och sedan får man beställa nu övre bärarm och montera och sedan kontrollmätas igen. Meyle har utvecklat en justerbar övre bärarm. Man justerar bilen till korrekt camber och sedan borrar men igenom de två delarna som kan rörasig gentemot varandra och slår i ett låsstift. En helt acceptabel lösning på ett oacceptabelt problem.

Ni kan ju tänka er vad OEM-verkstaden svara om man skulle fråga om camber...

Kanske är det så att det är denna lösning som kan hjälpa vissa av de som upplever spårighet mm.

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Ti
33
Tirol
520d-14
Man har ju dock svårt att se vad det är för kördynamik och sportighet man är ute efter att framhäva i en 520d kombi på bekostnad av trygghet, stabilitet, spårsäkerhet etc. - är det möjligheten till den där blixtsnabba kursändringen i 300km+ i slutet av start- och målrakan man vill erbjuda kunden tro? :)
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Det är väl samma grundkonstruktion oavsett motoreralternativ. Men jag håller med, varför samma på en 520d som en 535d eller 550i? Dock skiljer väl det en del i styvheter på vissa komponenter. Vad jag har sett på E60/61 är det samma bussningar i gummi på alla. Kan inte var helt teknisk optimalt, men troligen ekonomiskt.

Min erfarenhet från E61 är att chassit är känsligt för åldrada bussningar. Jag hade problem med oförutsedda spårbyten (2-3 dm i sidled) vid bara 4000-5000 mil. Jag bytee ganska många bussningar i jakten på källan. De som var roten till problemen såg inte alls sllitna eller sprukna ut. Men det blev skillnad som mellan natt och dag.

Att bilen är känslig i chassit har jag ett bra exempel på: tillräckligt fel på toe-in efter att ha bytt styrleder (inre+yttre) leder till att styningen självlåser sig. Inte speciellt kul. Fick backa för att komma loss. Det var på väg från verkstad till 4-hjulsjusteringen. Anledningen är att man gjort en fyrlänkskontruktion (detta är det maskinteknsika korrekta namnet) vad gäller stryningen i horisontalplanet. Man får då ett vituellt rotationscentrum för hjulet när man styr och inte längs en axel som går genom styrleden (jämför med "vanliga" konventionella hjulupphängningar). Dett har de tyska ingenjörerna gjort av någon anledning och det för med sig konsekvenser.

Som jag sagt, BMW verkar var extra känsliga på avvikelser i hjulgeometri. Jag justerar även mina nya bilar efter 3-4 månader. De är alltid utanför toleransområdet på något ställe och de blir alltid avsevärt och märkbart bättre.

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
ET
112
ETL
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej

jag har nu en bmw 530 xd f11 med M-paket och bland annat det där mer aktiva chassit där det går att styra stötdämpare och växellåda från en knapp. Det jag har blivit mest brydd av är att styrningen är så förbaskat trög när jag kör på sport eller sport + och ska svänga runt i stan. På landsvägen märks det inte och jag tycker bilen går i stort sett lika bra i höga farter som min gamla E61 med M-paket. Men jag tycker det är dumt att styrningen inte är mer fartkänslig, så att den blir mindre trög när jag ska runt i en rondell. Kan man åtgärda detta?

ET
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Så är min E61:a också med sport automat. Ganska tung styrd i just rondeller som du också märkt. Det ligger nog i program varan och jag har väldigt svårt att tro det skulle gå att ändra. Dock kör jag aldrig i sport läget så mig kvittar det.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Går det inte att justera styrningen precis som chassit och lådan i sportläget?
sport samt sport+ är ju inte riktigt anpassat för körning inne i stan med 30-50km/h ;)
ET
112
ETL
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Nä, att justera styrningen på samma sätt som växellådan och dämparna kan jag inte finna i menyn. Borde ju ha varit "skitenkelt" att lägga till även denna sak i menyn.

Om vägen i stan är bra så vill jag gärna köra med sportläget även där. På landsväg är sporten ett måste så inte barnen i baksätet blir sjösjuk.

ET
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är synd att BMW klumpat ihop en mängd inställningar under "chassi" och "motor". Jag skulle vilja ha den snabbare gasresponsen men utan det hysteriska sportläget på automatlådan som håller i växlarna allt för länge. Om jag vill ha snabbare gasrespons måste jag nu ha växellådan i manuellt läge för att kunna komma upp på 8:an på motorvägen exempelvis. Varför inte ge oss möjlighet att styra varje komponent individuellt? Det är väl det minsta man kan begära av "the ultimate driving machine".
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Acey, du kan med ett knapptryck ta bort inställningen motorkaraktär från läge sport i EDC om du nöjer dig med att skifta mellan M/S och normal med växelväljaren.
iDrive\inställningar\körläge\konfigurera sport\chassi

Lite fler val som du söker hade varit bra.
Kl
79
Klabe
328iA GT -14
Jag tolkar som att det kommer att gå att justera servoverkan separat i sport mod från och med MY2015.

" In SPORT mode, accelerator pedal progression and the characteristic map of the power steering can be adjusted independently from one another to meet personal preferences."
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Klabe: Ja, fast det ser ut att gälla enbart BMW 1 Series, BMW 2 Series, BMW 3 Series and BMW 4 Series.
Kl
79
Klabe
328iA GT -14
jhellstrom, så kan det nog vara nu när jag läser det en gång till. Sorry om jag missledde någon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.