AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
36.229

Kan man justera den hemska BMW-styrningen? (F11)

Sida 3 av 7
Mo
89
Mossbo
i3s
MB GLC
Jag håller med, däcken gillar jag inte heller, men på autobahn som du verkar nyttja ofta Tirol så går det normalt helt ok med RTF, jag har irriterat mig på dåliga vägar, med spår i. Fin asfalt/betong spelar det mindre roll.
Vindkänslighet som jag sade har mera med formen på bilen att göra.
Och jag ångrar också att jag inte tog Adaptive Drive.....fast jag bara kör 7000/år....återkoppla efter däckbyte tack, är nyfiken själv!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Håller med. Kör F11 530dA med hårda 19" RFT däck med adaptiva fjädring och bilen går verkligen hur fint som helst.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Känner heller inte igen mig i att 3:an skulle vara svajig. Jag har original RFT, rätt breda dessutom (bredare bak än fram) och den är ett riktigt motorvägslok, kräver extremt lite hjälp för att ligga stabilt i hög motorvägsfart.

Wilhelm Svenselius
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag upplever 3-serien (f31 330 xd) som lite svajig och svår att placera rätt på vägen, man får kompensera den ofta på motorväg. Iaf var känslan så med de 225/50-17 Hakka2 dubbfria däcken. Skall göra en koll igen när sommardäcken är på

mvh tobias
Är heller ingen fan av RFT men nog går dessa betydligt bättre på fina vägar och framförallt på s.k "tyst asfalt". Tyvärr är sådana vägar sällsynta i Sverige.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
De flesta fäck går bättre på fin asfalt, men rft däck är bedrövliga på dålig asfalt, det är skillnaden.
Ti
33
Tirol
520d-14
Har under gårdagens 860km och dagens 700km samt diverse incidenter - alla som vanligt orsakade av den allt större vägplågan lastbilschaufförer - klurat och känt efter och jag är nog lite inne på att det till viss del har med chassi att göra iaf. Bilen känns för tung och för hög i standardsättningen.

Vid snabbare rattrörelser och korrigeringar i kurvor känner man tydligt en "våg" av vikt gå igenom bilen, en rörelse i sidled som kanske inte enbart har med styrningen att göra. Finns det ngn här som experimenterat med fjädrar och stötdämpning och eftermarknads-komponenter?

Ngn som har ngr erfarenheter av tillvalet Integralstyrning och hur det påverkar styrupplevelsen i högre farter?

Tirol: Exakt den känslan du beskriver hade jag i min E91 325 när jag hade RFT-däck på den.

När jag satte riktigt däck på den blev det som en helt annan bil. Detta var dock flera år sedan, men jag tycker absolut du ska prova vanliga däck innan du ger upp.

/Micke
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag har integral aktiv styrning och jag har aldrig kört en mer riktningsstabil bil i Autobahn hastigheter. Det är så tufft att även bakhjulen svänger och i filbyte i höga hastigheter.

Du borde näsan prova en annan 520d och ser hur den beter sig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har du kört med bilen?

Det kan ju faktiskt vara så att dämparna och diverse bussningar börjar bli slitna...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ti
33
Tirol
520d-14
Bilen har bara gått drygt 5,500mil så det kan väl inte vara så att dämpning etc. börjat ge sig redan?

Integralstyrningen är också ett tillval precis som Adaptive Drive som demobilarna av ngn anledningen sällan innehåller så jag har aldrig provat det. Har kört andra 520 men bara tvåhjuls-drivet, det var ett tag sen nu men jag vill minnas att jag reagerade på det här med oroligt uppträdande på vägen hos de bilarna också.

Sen håller jag med de som kommenterat att detta fenomen kraftigt förstärks på sämre spåriga vägar med dålig beläggning.
Mo
89
Mossbo
i3s
MB GLC
Har idag kört en X1 sportline 2,0DxDrive med 18" fälgar 80 mil (pga omlack garanti på min 5-serie) och fan ta mig om den inte var stadigare på vägen.....den fula ankungen gick riktigt bra. Mycket tunnare däck och kortare hjulbas på den än 5an. Inga sido justeringar alls trots dålig beläggning stundtals, E4 norr. Hm.
Ti
33
Tirol
520d-14
Jag bytte ut femman istället för att börja fixa med däck, stöddämpare och annat - tack för alla tips och synpunkter dock!
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Tirol, vad bytte du till?
Ti
33
Tirol
520d-14
Panamera Diesel - underbar styrning!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Panamera Diesel - fin bil till 18.000 mil om året ;-)
Ti
33
Tirol
520d-14
Mmm, den kan rekommenderas :)
e3
336
e39520it
520dT -14
Bästa lösningen i en tråd hittills: Byter till en Porsche:D
Hehe

Det var ett komiskt skifte men man kan ju inte göra annat än att gratulera till en fin bil.
Ti
33
Tirol
520d-14
Väl värd sina extra 4tkr i mån :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.