|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
Hur vet jag om jag har RFT, det står tydligt på däcken? Vad är det hos dessa däck som ger de här effekterna? Någon som har Adaptive Drive på sin bil och kan berätta om det på ngt sätt påverkar styrkänslan? |
|
|
RFT-däcken har en mycket styvare stomme och övrig uppbyggnad för att kunna köras luftlösa (punktering) under en rätt lång sträcka. Detta gör tyvärr att de blir väldigt oflexibla och försöker därför flytta bilen i sidled så fort det blir lite ojämnt i vägbanan, i stället för att fjädra in och "sluka" ojämnheten. Dessutom bullrar de mer, är stötigare och rullar trögare - ja, de har faktiskt bara nackdelar gentemot vanliga däck om man bortser från att de kan köras lufttomma en viss sträcka. Det bör stå "RFT", "RSC", "SSR", "ROF", "ZP" (kan ev. finnas ytterligare beteckning) beroende på däckfabrikat (de har olika namn/förkortningar) på däcken. Om de är originalmonterade från BMW i Sverige är det garanterat RFT-däck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för den infon, det blir däcksbyte denna kommande vecka! :) Däcken är originalmonterade så med största sannolikhet RFT då. Lite märkligt att montera det som original när de har så många nackdelar - inte minst förbrukning vilket gissningsvis är heligt för tillverkaren - och punktering väl för de flesta är ganska sällsynt förekommande... Med drygt 1500mil varje månad så har jag dragit på mig EN punktering under de senaste 4-5åren. |
|
|
Om du tänker välja bort RFT bör du dock tänka på att du INTE har något reservdäck i bilen! Det finns dock ett så kallat M-mobility-kit hos BMW att köpa och det består av en liten kompressor och däcklagningsvätska. Pengarna som blir över när du köper billigare (och bättre) vanliga däck räcker med marginal att köpa det kitet... I Tyskland är RFT tillval och där kan det ju kanske göra lite nytta med tanke på att det är direkt obra att stanna och byta däck på autobahn, men BMW Sverige har av någon outgrundlig anledning valt att ha RFT som "standardutrustning" (vilket man givetvis får betala för inbakat i bilpriset). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, det låter bra. Ska precis till att beställa min ersättare till bilen jag kör nu och väljer jag BMW igen så ska jag absolut välja bort dessa däck. Jag hade Mercedes tidigare med ett liknande kit med kompressor och det fungerade utmärkt när jag åkte på en punktering som faktiskt var just på Autobahn. Ngn som hade tankar kring Adaptive Drive i detta sammanhang? |
|
| Kör du 1500 mil per månad? Imponerande körsträcka! Jag tror du kommer uppleva bilen bättre med vanliga däck. Vad är det för fabrikat på däcken du har nu? | |
|
Jo, det blir ngr mil - 650 förra veckan :) Kollade just, Bridgestone är märket, Touranza tror jag det står och de är märkta RFT. |
|
| Utan att du behöver gå in på några närmare detaljer, men vad jobbar man med när man kör så mycket bil? Säljare? Taxi? | |
|
Säljare med i princip hela Europa som arbetsfält. Behöver jag tillägga att Komfortstolar är ett givet tillval :) |
|
|
Tirol - kör du så mycket så är Adaptive drive en no-brainer! Jag upplever inte alls min bilen som livlig eller orolig, trots att jag har standard 19" RDC/RFT-däck - antagligen är det chassisättningen som motverkar däcken en smula? Du kan tyvärr inte välja bort RFT-däck, de kommer vare sig du vill det eller ej. vad du kan göra är att köpa bilen med standardhjul, sälja däcken till ÅF och använda fälgarna till vinterhjul. Sedan köper du nya fälgar med icke-RFT däck från exempelvis Tyskland till ett vettigt pris. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Jag har tyvärr inte lyckats hitta ngn demo som har Adaptive Drive så jag har aldrig testat det men det vore kul att få känna på en bild som har det... Bara för att klargöra, det är samma fälgar till RFT som till andra däck? De punkteringssäkra egenskaperna sitter endast i däcken? |
|
|
Det går utmärkt att montera vanliga däck på fälgar som har RFT-däck monterade. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Håller med dig i hur du upplever styrningen. Jag tycker också att min är orolig på vägen och väldigt vindkänslig. Körde tidigare Saab 9-3 2011 och den låg mycket stabilare på vägen och lättare att hålla på rak kurs. Jag har laborerat en hel del med hjulinställningen på min bil och testa lite olika varianter dock utan nån större skillnad. BMW gjorde en programuppdatering på bilen och efter det så blev styrningen något bättre. Det som gjorde stor skillnad var när jag satte på 20" på bilen med 285/30-20 bak och 245/35-20 fram då blev den betydligt stabilare på vägen och mindre svajig. Jag körde tidigare på 17" med vanliga däck. |
|
|
Intressant T-pwr, du gick alltså upp i dimension och fick ett stabilare uppträdande. Flera andra verkar hävda att det är åt andra hållet - mindre hjul ger bättre stabilitet. Du kör inte på RFT-däck då gissar jag? Den programuppdateringen du pratar om borde jag kanske ha redan om jag har årsmodell 14? |
|
|
Lustigt, flera testare upplever just körkänslan sämre med Xdrive är rwd. Bl a därför inte M3 kommer med Xdrive, man vill inte förstöra körkänsla och styrning enligt M avdelningen. Är man van vid Audi och MB så tycker man nog BMW generellt är instabil rakt fram, den kräver passning. En treserie är ännu värre. Mina 20" hjul upplever jag är både tystare och mer komfortabla än original 17" RFT uppsättning. Jag har två burkar med "däck på burk", något jag fick använt med rft däck också. Bmw anger ganska kort körsträcka med rft hjul sedan de gått hål på, låg maxhastighet också. Detta drabbade mig på Gotland förra året, fanns inga rft däck att få fram så,det fick bli däck på burk istället. Fungerade rätt bra. |
|
| jhellstrom - har du köpt original BMW 20" och vad har du valt för däck? | |
| Den adaptiva fjädringen är guld värd. Förutom att man kan ställa den i hårt, normalt eller extra mjukt läge så justeras stötdämparna automatiskt hela tiden för att svälja ojämnheter och gupp. Jag har nu kört 12000 mil i två olika bilar med den utrustningen och det finns inga nackdelar tycker jag. | |
|
Intressant att höra att du upplever Adaptive Drive så positivt Gorban - det låter som ett givet tillval vid beställningen av nya bilen då. Läste på ett annat utländskt forum där diskussionen om styrning också gick och där lyftes bl.a. byte av stöddämpare fram som en åtgärd för bättre styrkänsla och stabilitet - ngn som har erfarenhet av det? |
|
|
Byt däck först, efter du gjort det bytet kan du börja fundera på ytterligare åtgärder. Men med din körcykel kommer ett däckbytet snart och då kommer du märka en markant skillnad. Rent av löser det allt för jag tycker också problemen du beskriver låter däckrelaterade istället för kopplade till styrningen, __________ Mvh Grelle |
|
|
Är helt enig om att RFT är skräp, men min 3-serie rullar på RFT i 19" och ligger som ett strykjärn på vägen. Låg i 210 en sträcka i helgen och det var inga problem alls. RFT gör bilen lite extra spårkänslig men jag tror att det är något mer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.