AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.374

Bmw e36, går varm vattenpump verkar ok? Bild

Sida 2 av 3
Lu
46
Ludwigsagner
328im Sedan -97
Har spolat ur och rent kylaren, var en hel del sand grus och smuts i den...
Kan jag på något sätt spola ur resten av kylsystemet?
Typ koppla på trädgårdsslangen på en av motorns kylarslangar, isf vilken?
/Ludwig
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
kolla om du har någon lättillgänglig slang vid torpedväggen.
Lu
46
Ludwigsagner
328im Sedan -97
Kan jag inte spola i kanalen bredvid termostat kanalen?
/Ludwig
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lossa termostaten och spola vatten "bakvägen" genom motorn och låt vattnet åka ut via nedre kylarslangsanslutningen mot motorn (som du lossar innan du börjar spola).

Om du har grus i kylarvätskan låter det som du har problem - är du säker på att det inte var rostflagor (vilket iofs tyder på att kylarvätskan inte bytts tillräckligt regelbundet)?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Lu
46
Ludwigsagner
328im Sedan -97
Kan mycke väl vara rostflagor jag såg! Ska testa spola ur motorn imorgon. :-) /Ludwig
Lu
46
Ludwigsagner
328im Sedan -97
Bilen har fått stå i en vecka nu och tänkte börja med den igen i helgen, har fått hem ny termostat och ny vattenpump.
Tog även en bild för jag undrar vart jag ska spola ur kylsystemet? I kanalen till vänster ska termostaten sitta, ska jag spola vatten i högra eller vänstra?
Länk
/Ludwig

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Hur känns viskokopplingen då? Trög o fin eller snurrar den lite för lätt kanske?

Då fläktar ju inte den på tillräckligt när du kör.

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Lu
46
Ludwigsagner
328im Sedan -97
Nej har inte märkt något fel alls med viskokopplingen, den är inte glapp. Snurrar lite trögt när man vrider den förhand men så ska det väl vara? :)

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, den ska vara lite trög när man vrider.

Men viskkopplingen är inte misstänkt, då motorn gick varm under färd (det behövs en mycket låg hastighet typ 30 km/h för att fartvinden ska vara tillräcklig för att kyla).
Lu
46
Ludwigsagner
328im Sedan -97
Aa jag körde nog 100-120km/h när jag såg lampan.
Någon som kan säga i vinken kanal jag ska spola?

Lu
46
Ludwigsagner
328im Sedan -97
Lite uppföljning då,
Har bytt vattenpump samt termostat.
Försökt mig på att lufta systemet (knepigt).
Fortfarande något fel...
Det känns som jag får någotslags övertryck i kylaren.
Jag kan köra ca 30min-1h med bilen och den håller temp. När jag sedan stannar och öppnar huven så låter det lite från kylaren, typ en pys ljud. Om jag öppnar kylarlocket så är det ett jävla tryck där i.. Så kanske de ska vara?
Om jag fortsätter köra mer än en timme så kokar kylaren tillslut iallafall. Dock så visar inte motortemp instrumentet att det håller på att bli för varmt innan jag ser det. Alltså kylarn kokar innan motorn blir överhettad?
Är kylarn paj? Kan det vara luft? (Eftersom problemet är så oregelbundet)?
Lite hjälp vore bra. Börjar bli redigt trött på denna bil..
Kan även tillägga att någon rem skriker ibland typ 3gånger/åktur. Brukar koppla ur och rulla en stund så slutar de. Kan det ha någon koppling till problemet?
/Ludwig

je
13
jeepnisse
318I Cabriolet-97
Kolla kylarlocket ,är det en brun sörja under locket så är det till 100 % topplockspackningen som gått !

Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Du ska ha ett visst övertryck i kylsystemet då du ändrar kokpunkten med detta.
Utan tryck kokar vatten vid 100°c om du har tryck tex. 2bar så kanske kokpunkten flyttar till 120°c
Lu
46
Ludwigsagner
328im Sedan -97
Ingen sörja under locket, lutar heller inte avgaser från kylarvätskan, inget klägg i oljan heller..

Lu
46
Ludwigsagner
328im Sedan -97
Hej igen.
Fortfarande inte fått fart på bilen..
Testat byta termostat igen. Ingen skillnad.
Är det någon som har någon mer ide?
Kan denna från biltema ge mig ett säkert svar:
Länk
Någon som testat den?
/Ludwig
ju
9
julaove
325i Cab -94
Provat med att ställa bilen så fronten står högt, skuva bort luftningen fyll vatten SAKTA tills det kommer ur luftningen, skruva på luftning och lock samt kör bilen med fullvärme och håll koll på tempmätaren.
Gör sedan om proceduren då den kallnat.

Kolla även så att lock och luftning verkligen tätar med tanke på ljudet du hör vid varm o avstängd bil
Lu
46
Ludwigsagner
328im Sedan -97
Har testat den luftningstekniken. Utan framgång..
Har nu en snabbfråga, ska jag kunna stanna min viskofläkt med handen utan problem när motorn är igång?
/Ludwig
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, man ska kunna stanna den - men det är inte bara att sätta in ett finger. Det är trots allt någorlunda drag i en frisk viskokoppling.

Nu har jag faktiskt inte dubbelkollat att det är viskofläkt på just denna modell, kan ju vara värt att kolla upp innan man sätter in fingrarna i en elfläkt :-)

Men du har inget problem med viskokopplingen. I dina tidigare inlägg så har du beskrivit att motorn överhettade under färd (ej stillastående) och att den även utan problem kunde stå på tomgång längre stund

Har du nu problem med att den överhettar på tomgång är det något annat fel, tex luft kvar i kylsystemet eller att det faktiskt är problem med toppen/topplockspackningen.
Lu
46
Ludwigsagner
328im Sedan -97
Ok tack, jag testade att köra in fingret och den stannade, och ja det är en viskofläkt.
Lät bilen stå ca 30min på tomgång idag. Den gick upp i temp som den skulle och la sig på normaltemperatur. Varvade även lite och höll den en stund på 2-3k varv. Även då höll den temp. Obs ingen onormal vitrök uppstod från avgassystemet.
Efter en stund gick jag fram och såg att det hade "ökat" med kylarvatten i expansionskärlet, ca 5cm högre än markeringen. Kände på övrekylar slangen den var hård och riktigt varm..
Testar öppna luftskruven och en jävla massa ånga kommer ut, filmade det hela länkar strax till videon.
Det känns som att något är fel med kylaren. Eftersom den övre kylarslangen var stenhård, vätskan i expansionskärlet hade ökat samt det var väldigt mycket tryck under luft skruven, men så kanske det ska vara?
Kände även på den nedre slangen, den var jummen och relativt mjuk...
Hittar inget som tyder på topplockspackningen. Funderar på att köpa något komptestkit på biltema, alternativt det jag tidigare länkade till.
Någon som har något förslag..?
/Ludwig
Lu
46
Ludwigsagner
328im Sedan -97
Här har motorn alltså stått på i ca 30min och jag tycker att övre kylslagen är väldigt varm och hård så jag testar öppna luftskruven, ska det vara såhär?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.