|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej och glad påsk :-)Nu är det så att min 320 m52b20 gick igår varm men jag stängde av den fort och den kokade väldigt lite i max några sekunder. Idag rev jag kylaren och visko kopplingen har tagit ur termostaten och testat koka den i en kastrull den öppnade upp sig fint som dem skulle. Plockade sedan ut vattenpumpen och den ser fin ut, förmodligen bytt då den inte är i plast som original pumpen. Den är inte glapp och inte skev, inte trasig på något synligt sett, när jag snurrar på impellern så låter det inte illa heller. Kan jag då utesluta vattenpumpen eller kan det ändå vara den? Går nu i tankarna om att jag kanske fått stopp i kylaren eller något liknande? Luktade även på glykolen och det verkar inte vara någon olja i den, den såg röd och fin ut när jag dränerade systemet. Tacksam för råd och hjälp. Vart ska jag börja? | |
|
Bilder på pumpen, vad tycker ni om den? Hur vet jag om dem är ok? Länk Länk |
|
| Jag får inte fram någon bild, men det kanske bara är jag. | |
|
Om du trycker på länken, får du inte fram bilden då? /Ludwig |
|
| Nej. Jag får bara upp blank ruta. Längst upp till höger står log in/ sign up på båda länkarna. | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Inga bilder här heller :-( Man kommer till ImageShack men helt tomt. Verkar som vattenpumpen är ok (baserat på din beskrivning). Worst-case scenario är väl att topplockspackningen gått - kör till en verkstad så kan de mäta om det finns avgaser i kylarvattnet - då får du svar svart på vitt om topplockspackningen är ok eller inte. När gick den varm? Var det under färd eller var det när du stod stilla? |
|
Den gick varm underfärd, men står jag stilla på tomgång så går den inte varm. Endast om jag varvar upp den till 2000varv. /Ludwig |
|
Ok, om det bara hände vid stillastående så kunde man misstänka att det var viskokopplingen. Men så var ju inte fallet... |
|
Om topplockspackningen är dålig borde väl bilen koka även på tomgång? |
|
@Ludwigsagner : Jo, oftast är det så men inte alltid. När min topplockspackning gick sönder så var det lite sporadiskt. Först överhettande den en gång under färd. Sen gick det att stå på tomgång ett tag och även köra 5 mil. Någon dag senare överhettade den igen och då åkte den in på verkstaden. Så felet kan visa sig på olika sätt till en början. |
|
Finns det något annat än vattenpump, termostat & packningen? Typ stopp i kylaren eller något sådant? /Ludwig |
|
|
Luft i kylsystemet? Sitter expansionskärlet i kylaren eller löst? Inte ovanligt att expansionskärlen går sönder och ibland läcker de bara när de blir varma. Har varit med om det flera gånger både med lösa expansionskärl och det som sitter på kylaren. Vet att några motorer är rätt svåra att lufta. Har någon skruvat med kylsystemet tidigare? Bråkade med en m50b25 efter att jag bytt allt i kylväg. Tog en veckas luftande innan det vart bra. Är det lite luft kanske det inte märkts när det varit kallt ute. |
|
| Vet faktiskt inte om någon pillar där tidigare, kan va möjligt då vattenpumpen verkar vara bytt.. | |
| Testar med en ny bild på pumpen: Länk | |
|
Tog en print på bilderna och la upp dom här. Länk |
|
| Schysst! Någon som kan göra en synlig besiktning utav min pump? :) | |
|
Utifrån bilderna ser den ut att vara "frisk". Har du kontrollerat så att impellern sitter helt stumt på axeln och inte går att snurra när du håller mot på "remskive-sidan"? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Yes! Inget glapp varken "ut och in" eller "i sid led"... Och om jag håller i "skivan" så kan jag inte snurra impellern.. Känns som det bara är topplockspackningen kvar :-( Ska spola igenom kylaren imorgon och undersöka kylarens funktion samt expansionskälet. /Ludwig F.Ö någon som är sugen på att köpa min bil i delar? Ha-ha den är väldigt billig just nu... |
|
|
Tycker inte topplockspackning skulle göra så att den kokar utan att vattenmängden ändras, snarare drar den vatten så du får fylla på hela tiden , vatten i oljan eller ger avgaser i vattnet (i expansionskärlet). |
|
| När den kokade så var det inte direkt slut på kylarvätska utan nivån låg nästan som den skulle, tror inte den drar någon kylarvätska :-) | |
|
Då tror jag inte det är topplockspackningen utan det är något annat som bråkar för dig. Hoppas du hittar felet och slipper riva mer.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.