AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.927

Kort ljuslängd Xenon e91

Sida 2 av 2
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
Nu har jag varit på verkstaden. Förvisso fick jag tummen ur pga ett mer akut problem men bad dom även se över strålkastarna.
Automatiken fungerade utan problem men strålkastarna var ställda på tok för lågt. Han visade med tumme och pekfinger att den var ungefär 5-6cm för låg, i botten i princip. Han justerade upp dom till laglig gräns och vilken skillnad! Nu lyser det mer som en bakvänd svamp istället för endast rakt fram 15m. Den lyser upp hela periferi vinkeln och smalnar av desto längre från bilen den lyser. Det lyser 2-3ggr så långt. Helljuset är det samma med undantag för periferin som lyser upp mer.
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Det är väldigt vanligt med fel ljusinställning på nyare bilar, speciellt om de är så pass nya så de inte passerat första besiktningen. Jag kör lastbil till vardags och ibland undrar man hur folk vågar bränna på i 120km/h med ett halvljus som lyser 5m med en knivskarp horisontell linje och något lite längre till höger. Kan ju även vara så att folk inte vet hur sina bilar fungerar, de kan ju dippat ner ljuset manuellt om de kör halogen. Det är också väldigt vanligt med folk som bara kör DRL fram och släckt bak i mörkret. Men det är ju ett annat kapitel...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.