|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag är åter blivit BMW ägare, en 320d xdrive av årsmodel 2010. Bilen har Bi-xenon, m-paket och adaptiva kurvljus. Den har helljusassistans. Jag vet inte om tidigare ägare har bytt lampor vid något tillfälle under bilens livslängd. Vet inte vilken information som är relevant så jag skriver ut allt. Helljuset har jag ingenting att säga om, lyser ok tycker jag. Men jag upplever halvljuset har dålig ljuslängd. Känns som att den har en ljuslängd på 5 meter framför bilen...Tycker nästan det är obehagligt att köra när det är mörkt om det inte är raksträcka eller upplyst. På ställen där dom vita filmarkeringarna är borta och det skiftar från 2-fil till enkelfiligt t.ex måste jag verkligen vara med i matchen. Bor uppe i Norrland så vi har ju snö vintertid och då är det ännu värre när det snöar. Nu kör jag givetvis med helljus så gott det går kvällstid (utesluter kommentarer som "man ska köra med helljus kvällstid dööööh....."). Nu har jag kört en liten skitbil mellan min tidigare bil som var en V50 AWD med bi-xenon. Jag kan inte minnas att jag tyckte dom hade en kort ljuslängd. Jag har bara goda minnen. Finns det någon lösning? Kan det hjälpa med nya/andra ljuskällor? Andra alternativ? Tack på förhand | |
|
Är bilen sänkt? Ska justera min lite efter jag sänkte min bil, upplever ljusbilden betydligt kortare nu mot innan. |
|
|
Tycker också att E91 har lite kort halvljus, men känner inte igen mig i din beskrivning. Jag skulle rekommendera att du kollar ljusinställningen och är det galet så be BMW justera. Då Bi-Xenon är självjusterande så är det lite mikkel vad jag fattat det som. Själv är jag inte helnöjd med helljuset, så det skall på ett par FF200 lampor innanför njurarna i sommar. //Anders |
|
| Tycker halv- och heljus funkar riktigt bra på min. Känns inte kort. | |
|
Bilen är inte sänkt med eftermarknadsprylar. Den har M-sportchassi, vet inte om det är lägre än standard? Jag trodde att det inte spelar någon roll vad du har för höjd/fälgar/osv iom att bi-xenon är självjusterande. Finns det ljuskällor som har längre/kortare ljusbild än andra? Om det isf kan bero på att företedda ägare bytt? Ribban: Hur menar du när du säger att du ska justera? Att du lämnar in den? |
|
|
Även om xenon är självjusterande så gör de det enbart i förhållande till en grundinställning. Denna grundinställning görs fortfarande manuellt. Det du behöver göra är att köra bilen olastad till en verkstad som har en Länk och vet hur man justerar lampor. ------- //Lövet |
|
|
Tack för tipset Andreas! Följdfrågan på de: Kan denna grundinställning ändras/rubbas med tiden om ingen förändring är gjord? Jag vet att ägaren innan mig hade en hundbur som han använde endast vid älgjakt. Han ägde bilen mindre än ett år då han flyttade från Norrland till Stockholm och var således inte i behov av bil dagligen. Kan det tänkas att han har justerat om ljuset om denna bur vägt tillräckligt för att rubba standardinställning? Känns långsökt att han under denna tidperiod (bur använd 3-4 ggr) gjort det? Vad väger en hundbur? Jag kollade besiktningspapprena innan jag köpte bilen och det var blanka. Bilden du länka till ser ut att vara en sådan dom använder på bilprovningen? Borde ha stått där om buren visat sig vara tillräckligt tung för att orsaka bländning och således tvingad att göra en justering för att få den godkänd? |
|
|
Mina var för lågt ställda på min första besiktning jag gjorde med min bil. Ingen anmärkning på tidigare besiktningspapper. De finns en skruv som du kan ställa upp lysena med. Jag gjorde själv detta. Prova med 1cm högre först och se om de blir bättre. Bländar ingen tillbaka så är de ju grönt. Samt att du kan justera det senare med besiktningsmannen på besiktningen. Du behöver en plattmejsel som går in i krysspåret och skruven sitter här: Länk Har aldrig själv provat på höger/vänster-justeringen. Men de har jag inte tyckt behövts |
|
| Jag har bokat tid för kontroll. Vill inte börja mixtra själv. Återkommer när jag fått lysena kontrollerade. | |
| zarg, om bilen dessutom har adaptivt ljus så faller vänstra halvljuset ner till halva höjden när du kör i farter under 40 km/h, det högra förblir dock på normal höjd. | |
| Jag råkade nyligen ut för samma sak på min E39. Det var tryckstaget till nivåsensorn på vänster fram som helt enkelt släppt. Då rasar ljuset ner till lägsta. | |
| Hade samma fel ner jag köpte min bil och det visade sig att det va samma fel som grizzly hade på sin bil. Det åtgärdades på garanti så vet inte vad den kostar att fixa. | |
|
Tack för alla svar! Jag har som tidigare nämnt bokat tid på verkstad. Jag återkommer med resultat |
|
|
Hej och god jul :) Jag lovade att återkomma, så bättre sent än aldrig! Min tid blev skjuten på.. från bådas sida och det hela mynnade ut i enbart en titt och inget mer. Dom ansåg att det var OK ljus. Xenon bländar mer än vanliga strålkastare och är således lägre stälda vart svaret. Jag har inte följt upp det sen dess av ren lathet antar jag, haft endel att stå i men inte så att det är en ursäkt. Nu är det dock på tapeten igen, eller har väll varit det ända sen det blev vinter och mörkt dygnet runt. Är rent ut sagt obehagligt att köra med halvljus på oupplysta vägar. Inge vidare roligt heller när det snöar lite mer. Om jag säger såhär: Det är bäcksvart ute, kör på en mindre väg utan vägbelysning så ser jag ungefär 15m framför bilen. Den lyser upp dessa 15 väldigt bra men efter 15 är det kolsvart igen. Springer det upp en älg skulle jag inte ha en chans att bromsa eller väja. Är detta verkligen som det ska vara? |
|
|
Hej och god jul :) Jag lovade att återkomma, så bättre sent än aldrig! Min tid blev skjuten på.. från bådas sida och det hela mynnade ut i enbart en titt och inget mer. Dom ansåg att det var OK ljus. Xenon bländar mer än vanliga strålkastare och är således lägre stälda vart svaret. Jag har inte följt upp det sen dess av ren lathet antar jag, haft endel att stå i men inte så att det är en ursäkt. Nu är det dock på tapeten igen, eller har väll varit det ända sen det blev vinter och mörkt dygnet runt. Är rent ut sagt obehagligt att köra med halvljus på oupplysta vägar. Inge vidare roligt heller när det snöar lite mer. Om jag säger såhär: Det är bäcksvart ute, kör på en mindre väg utan vägbelysning så ser jag ungefär 15m framför bilen. Den lyser upp dessa 15 väldigt bra men efter 15 är det kolsvart igen. Springer det upp en älg skulle jag inte ha en chans att bromsa eller väja. Är detta verkligen som det ska vara? |
|
|
Upplever samma sak på min, förvisso en pre-LCI, men kort är det. Mätte upp ljuslängden och det låg bra till, vi tänjde på gränserna och justerade upp det lite fortfarande lagligt. Blev lite bättre, men helt nöjd är jag inte, funderar på om det kanske är mina lampor som börjar bli dåliga. |
|
| Har precis samma problem. 10-15 meter ser man bra,sedan becksvart. Har bytt mina xenon lampor till Philips extra starka. Hjälpte inte ett skit. Men dyrt vart det. | |
|
Känner igen beskrivningen av ljusbilden på min förra E39: starkt jämnt ljus 10-15 meter för att sedan tonas ned ordentligt. Bytte till nya strålkastare och vilken skillnad det blev! Starkt, jämnt ljus i hela ljusbilden. M.a.o tror jag att reflektorn var sönderbränd/skadad. Dyr historia men efter det såg man vägbanan ordentligt. |
|
|
Jag skulle åkt tillbaka till verkstaden. Det är ingen rocketscience för en mekaniker att ställa in strålkastare. Halvljus skall falla av med en viss procentsats med ljuslängden oavsett om det är halogen eller xenon. Den ända skillnaden är ju färgen på ljuset. Att xenon skall lysa kortare är ju rena bullshit. |
|
|
Har också tyckt att mitt halvljus varit på tok för "kort" och fick mycket riktigt ett påpekande på besiktningen om att ljuset stod för lågt (dock ej tvåa). Dom ville inte justera eftersom man tydligen inte får göra det på bilprovningen när det är xenon. Besiktningsmannen förklarade däremot att det är enkelt och jag körde därför till "min" mekaniker och han fixade det hela på en halv minut med hjälp av en mejsel och ljusinställningsapparat och nu är det ok. Så precis som "tompathepilot" skriver så är det definitivt ingen "raketvetenskap" utan bara en enkel justering. Givetvis förutsatt att nivåregleringen funkar. |
|
|
Det är helt riktigt som Sahlin skriver. Däremot kan man ofta höra väldigt lustiga skrönor och förklaringar, både vid besiktning och från verkstäder. Skillnad mellan halogen ocj HID (xenon)? Inte skiljer det på färgen iaf, båda lyser ju vitt. Att man KAN dra upp HID till rent utryckningsblått, 6000-8000K är en sak, men normala originallampor är kritvita, på gränsen till gräddvita. Det finns halogen som är färgade till att ge mera blåtonat ljus än HID... men däremot är ljusstyrkan ung. tre gånger högre från en HID-strålkastare, jämfört med en laglig (55W) halogen. Innebär inte att det bländar mera, tvärtom kan man göra optiken med stor noggrannhet förutom att HID alltid har automatisk ljusviddsreglering (höjdjustering) samt strålkastarrengöring. Så bländningsrisken är inte större, tvärt om, så länge det inte rör sig om eftermonterat krafs där man sätter HID i strålkastare som är byggda för halogen och utesluter höjdjustering och även ofta strålkastarrengöring som ju inte är föreskrivet för halogen. Ett skitigt strålkastarglas med en HID som ger stor ljusstyrka kan blända duktigt, många tror kravet på rengöring är för egna bilens bästa, men det är till lika stor del för att de mötande inte skall bländas. Att man inte får skruva på justeringsskruvarna som ren "service" vid besiktning som man gjorde förr beror på att orsaken till t.ex för låg ljusbild kan vara att autoregleringen i bilen vid HID-strålkastare är defekt, permanent eller tillfälligt. Om man höjer ljusbilden och föraren kör iväg så kanske plötsligt regleringen funkar igen och drar upp ljuset till farlig bländning, detta är anledningen, inget annat, och att skruva på grundjusteringen är lika lätt som det alltid varit, speciellt om man har en utrustning för mätning som hos bilprovningen. Argumenten/förklaringen kan däremot vara väldigt krystad, allt från behov av en större datorstyrd justeringsmaskin till allt möjligt annat... FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.