|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag kör med ATE SL.6 DOT.4 som har lägre viskositet. Detta ska enligt tillverkaren göra abs och ASC systemen snabbare. Och det är klar skillnad. Abs ingreppen är betydligt rappare och käns mindre i pedalen. ASC+T ingreppen är numera så snabba att lampan knapt hinner tändas. SL.6 är har nästan samma våt o torr kokpunkt som racing blue. /F1 |
|
|
Här är 2 bilder... Länk Länk Billy aka Fantômas |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@F1 Power : Stämmer att den har lägre viskositet vilket är en fördel för moderna bromssystem - speciellt då det är kallt (dvs långt under nollan tex -20 eller -30 grader C). Det är då den gör störst skillnad (vad jag förstått), vid högre temperaturer så är min gissning att skillnaden avtar markant (jag har bara sett siffror för viskositet vid -40 grader C). Även Castrol har en likadan produkt som ATE SL.6, den heter Castrol React DOT4 Low Temp. @billy : Bra med bilderna! Var precis som jag klurade ut - att det är färgen som tvingar ATE att sätta dit den där dekalen (antingen behövs den när man säljer den på vissa marknader eller så är det en ny förpackning som tagits efter påtryckningar och som ny börjar användas mer och mer). |
|
bmw-slangen - Så den är ok att köra med ändå då ? Billy aka Fantômas |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, för tusan - se alla mina kommentarer tidigare i tråden! Har du verkligen missat alla mina inlägg fyllt med försvarstal för denna bromsvätska!?! :-) Bromsvätskan uppfyller (och mer därtill) alla normer som både biltillverkaren (BMW) och statliga organ sätter. Förutom att färgen är fel, enligt specen måste den vara bärnstensfärgad :-) Tydligen så är det nu framtvingat att om du inte uppfyller DOT-kraven MÅSTE du applicera en varningstext på din produkt om att den inte är lämplig för allmänt bruk. Och rent analt tekniskt så uppfyller inte ATE Racing Blue DOTkraven eftersom färgen är fel :-) Och således tvingas de tydligen sätta ovanstående nämnda label. Lite samma sak som att skriva i en bilannons att bilen är trafikfarlig och får inte framföras på allmän väg (då den fick en anmärkelse i senaste besiktningen att ena nummerskyltsbelysningen där bak inte fungerar). |
|
Anledningen till att racing blue är märkt "not for street use" eller " for raceing only" har med att det i vissa byråkratiska och myndighetsstyrande länder bl.a. USA, måste enligt lag alla bromsvätskor som används i vanliga bilar vara ljusgul eller bärnstensfärgad. Bara o googla så kan man läsa det. Därför blev ATE tvungen att sätta på varningstexten. ATE super gold är samma som racing blue fast bärnstensfärgad, och togs fram för USA marknaden. Här i Europa så är det helbilsgodkänandet som styr och därmed så är det upp till tillverkarna att konstruera o kravställa vilka vätskor som kan o får användas i ett fordon, så länge säkerheten uppfylls. Den blåa färgen är bara till för att lättare hitta lekage och underlätta byte, vätskan är DOT.4 och inget annat. /F1 |
|
|
En del använder sig alternerande av Ate racing blue och Ate super gold så att man lätt ser när det kommer fram ny bromsvätska (ny färg i förhållande till senaste använda färgen) vid oken när man byter bromsvätskan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hehe tack alla för BRA svar :) Billy aka Fantômas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.