|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte byta bromsvätskan i min alpina.. Vill ha en BRA bromsvätska (hög kokpunkt osv). Har ni några tips på vart man beställer och vilken rekommenderar ni? Samt hur mycket går åt ca till ett byte? Billy aka Fantômas | |
|
Motul RBF600 och ATE Blue Racing, har personligt bara testat motul vätskan men båda ska vara likvärdiga, läste dessutom ett smart tips gällande dessa, byt mellan dom varannan gång så ATE vätskan är blå ser du när du fått ut den gamla vätskan. Jag köpte av en kompis på meca men gissar att billigaste alternativet är att kolla ebay.de eller liknande. |
|
|
Okej tack för lite bra alternativ :) Låter ju lite smart med den "blå" vätskan så man ser när det kommer nytt ut vid bromsarna :) Billy aka Fantômas |
|
|
Bytte precis till ATE i min GTO varför står det på burken att den inte är för gatbruk? |
|
|
Till den blå ATE ?? Vad kostar den, vart köper du den?? Billy aka Fantômas |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag köper min ATE Super Blue Racing på AutoExperten, 250 SEK för 1 liter. Finns säkert billigare inköpsställen, men praktiskt att bara svänga förbi på vägen hem och ta ett par dunkar. |
|
Köpte min monkfishperformane.com |
|
Här finns en översikt över lite olika bromsvätskor. Länk Om ni byter ofta (dvs att man är närmare den torra kokpunkten än den våta) så finns det ett par intressanta alternativ. ATE Super Blue Racing har 280 grader i torr kokpunkt och literpris på 250 SEK. Biltema DOT4 har en torr kokpunkt på 271 grader och bara ett literpris på 55 SEK :-) Sen finns både Valvoline och Delphi DOT5.1 som båda har 270 grader som torr kokpunkt och har ett literpris på 130 respektive 175 SEK. |
@M34ever : ATE har många produkter, var det ATE Super Blue Racing du syftade på? ATE Super Blue Racing är DOT4 klassad och uppfyller således alla krav för gatbruk. @M34ever : Var stod det att den inte var lämplig för gatbruk? Hittar inget på min. Länk Länk Länk Många renodlade racingbromsvätskor brukar inte alltid uppfylla DOT3/DOT4 (AP Racing 600 är en av dessa) och det ligger ej heller i tillverkarens intresse att anpassa produkten för att uppfylla en specifikation som är inriktad mot vanliga fordon i trafik. Kunderna som köper dessa bromsvätskor brukar dessutom inte vara så intresserade av om det är DOT4 eller inte för den delen heller :-) Om den inte är DOT-klassad kan jag tänka mig att det kan stå en varningstext att den inte är lämplig för gatbruk. Det kan tex röra sig om att den inte klarar extrem kyla särskilt bra, eller andra egenskaper som inte är prioriterade i racingbilar. |
|
Min såg ut såhär Länk bilen såldes idag:-( så jag kan inte kolla vad som exakt stod längre bara undrade? Men det satt en liten lapp på där det stod att den inte vart till för gatbruk typ? På deras hemsida står det dock annat:-) Länk Mvh |
|
Ja, det är samma förpackning som min. Jag ser dessutom det står "DOT...nånting" nere i vänstra hörnet och det är DOT4 som står där. Var det Monkfish eller ATE som sa att det inte var för gatbruk? Blir något förvirrad av din beskrivning, du beskriver en produkt av ATE men länkar till en återförsäljare. |
|
Ska köra på den blå tror jag, blir ju enkelt som sagt att se när den nya frächa vätskan kommer fram.. Klarar man sej med en liter eller bör man ha 2 ? ? Billy aka Fantômas |
|
|
I min gick kanske bara drygt hälften åt. Vadå förvirrat skrev ju ovan att jag köpte den av monkfish och på burken jag fick satt det en lapp med texten på. Jag länkade till deras sida och burken jag fick? |
|
Var det ATE eller Monkfish som hade satt dit lappen? Det är viss skillnad. Oavsett så är den DOT4 så den är precis lika bra som vilken vanlig bromsvätska som helst, tror det står i de flesta instruktionsböcker idag att man ska använda DOT4 bromsvätska. |
|
Det vet jag inte men den såg "riktigt" ut så att säga. Kanske andra regler i UK? |
|
Tokmärkligt, men du har en poäng - kan ju vara något regelverk. Oavsett så var det ett bra köp :-) Och rekommenderas för andra också, och fungerar som sagt alldeles utmärkt året runt i vanliga bruksbilar - även om det skulle sitta märkliga lappar som säger något annat :-) |
Aha, tror jag vet vad det är - den blåa färgen :-) På min burk står det faktiskt "meets and exceeds FMVSS§571.116/DOT4/DOT3 (except blue colour)" och jag vill minnas att specarna säger att vätskan ska vara bärnstensfärgad. Sökte lite mer och det är tydligen fler som sett liknande saker skrivna på förpackningen, som tex "NOT FOR USE IN MOTOR VEHICLES USED ON PUBLIC STREETS, ROADS OR HIGHWAYS due to non conforming colour" :-) |
|
Billy, jag klarade mig på 1 liter, körde även kopplingen då. Använde också ATE Blue Racing, så man såg när den nya vätskan kom fram. |
|
|
Aero abuser, Tack !! Då borde jag klara mej på en liter med eftersom min är automat.. Billy aka Fantômas |
|
|
BMW-slangen precis:-) |
|
|
såg att jag hade en halvliter kvar av den "blå" racingbromsvätskan från ATE... Var inne och köpte en ny burk till igår... Och på den stod det också att den inte är till för gatbruk ????? Men inte på min gamla ?!?!? Återkommer med bild på det senare ikväll/natt ;) Billy aka Fantômas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.