|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Jag tänkte pröva achilles men dom finns ju i 275 40 18 | |
| inte i 275 40 18 skulle det va | |
|
Håller med om egenskaperna på RFT. I övrigt stämmer allt som oftast den gamla sägen - man får vad man betalar för. mvh/ Anders |
|
|
Bara för att något är dyrt och premium behöver det inte vara bra. Köpte nya Michelindäck till min Mondeo i höstas innan vintern kom, dom skulle ju vara bra och allt. Såphala på barmark, antispinnlampan blinkar gärna även när det är torrt ute. Min 540 med betydligt mera motor rullar mycket lugnare när man trycker på trots att det sitter billiga AGI-regummeringar på vinterfälgarna. Visst, det är långt ifrån en vetenskaplig jämförelse då bilarna är så radikalt olika men rent subjektivt så känns inte Michelindäcken inte ens i närheten så dyra som dom är när man kör. Har också bra erfarenheter av Nankangdäck, tror det hette NS2 eller NS20, på båda bilar nämnda oven. |
|
|
AMS hade ett sommardäckstest i ett av sina senaste nummer. För er som inte är prenumeranter så finns det för 39 kr här. Länk Jag ser det som väl investerade pengar att få omdömen och fakta från en professionell källa inför ett däckköp, istället för att gå på anekdoter. Wilhelm Svenselius |
|
|
Var på däckverkstaden i morse (däckcenter vellinge) för att skifta till sommarhjul. De säljer Akilles och jag frågade om hur de är att köra på och hur man märker skillnad jämfört med premiumdäck. Han hade själv testat Akilles förra säsongen på en av sina bilar. Hans omdöme var att största skillnaden märks vid vattenplaning och bromssträcka vid vanlig körning. Kör man mest korta sträckor i stan är det ett vettigt och prisvärt alternativ - men till kunder som kör många mil eller har prestandabilar rekommenderar de inte Akilles eftersom de slits snabbare och tappar mycket av prestandan snabbare än ex premiumdäcken. Kollade priset och i dimensionen 225-45-17 var prisskillnaden 295kr jämfört med Conti SC5 som de hade kampanjpris på. 295kr per däck är billigt för garanterat bättre prestanda och hållbarhet |
|
|
W2k: Den här tråden tror jag inte direkt vänder sig till dem som vill ha grund för sitt däckköp. Tror snarare folk vill vädra lite erfarenheter om sina kinadäck bara. Dvs. icke mätbara faktorer. Testerna säger ju en sak, att dyra däck är bäst. Bromssträckorna visar ju detta. Bara för att de billiga däcken visar sig ha längre bromssträckor kan ju folks upplevelse av dem inte vara lika dåliga. |
|
|
tremolo: Det är precis det jag menar med anekdoter. Att en slumpmässig AP-användare upplever sina däck som bra, är ganska ointressant för mig. Han/hon har ju antagligen inte gjort något jämförande test sida vid sida med andra däck, utan skriver bara efter sina egna upplevelser. Dessa upplevelser är nog i många fall färgade av att man vill bekräfta att man gjort ett bra köp. "Haha, jag sparade flera hundra kronor på att köpa billiga däck fast de är lika bra som dyra!" (Seriösa) tidningar eller webbplatser som testar däck mot varandra har inga sådana influenser i sina bedömningar och därför litar jag mer på dem. Dessutom testar de däcken i situationer där det faktiskt gör skillnad på marginalen, såsom svår halka. Att billiga däck funkar utmärkt i vardagssituationer finns det inga skäl att tvivla på. Det är när det kniper som man har nytta av bra däck... Wilhelm Svenselius |
|
| +1. Vettigaste inlägget i denna tråd. | |
|
Sen måste ju även nämnas att de är skillnad på kina-däck och kina-däck om man uttrycker sig så. Man kan inte säga att alla är dåliga eller alla är helt okej, för så är det inte. Där tycker jag är en av dom stora skillnaderna i mot att köpa ett däck av ett mer välkänt märke, man får aldrig ett dåligt däck utan ett däck som är mer eller mindre bra. Köper man tex conti, perelli, good year, michelin etc så är det aldrig ett dåligt däck. |
|
|
W2k:Det enda jag säger är ju att det absolut sämsta och som totalt förstör köregenskaperna är RFT-däck, och det baserar jag på tusentals mil och många års körning. Även jag förstår ju att premiumdäck är bättre än kinagummi! Har man kört på RFT-däck här uppe i Norrbotten så förstår alla vad jag menar, de fungerar ju inte på något sätt när asfalten är kylsprängd, dubbdäcksliten och spårig. Det är när det kniper man behöver bra däck! ( & inte RFT ) |
|
|
Kvalitetsupplevelse är i högsta grad ett extremt subjektivt begrepp då det är summan av FÖRVÄNTAD kvalitet i förhållande till UPPLEVD kvalitet! Dvs. merparten av de som köper billigast möjliga produkt av något slag, har oftast relativt lågt ställda förväntningar och har ett "förlåtande" förhållningssätt till produkten "då den var så billig". Motsatsen är då när någon köper det dyraste som finns på marknaden och har högt ställda förväntningar och är väldigt kritisk till eventuella brister i den upplevda kvaliteten "eftersom det var top-of-the-line - så skall den vara bäst på allt...". Det är därför många lågprisvaror kan komma högt i kvalitetsranking när köparna får säga sin åsikt - detta då varan (eller tjänsten) ändå överträffade de lågt ställda förväntningarna som köparen har pga. att produkten är just billig i inköp. Nej, som flera redan påtalat är enskilda "kundvittnesmål" därför helt irrelevanta om man vill få reda på en produkts verkliga prestanda - då är det ENBART oberoende seriösa test som gäller! Sedan får man inte glömma en viktig aspekt i helhetsperspektivet utöver rena säkerhets och komfortfrågor: Vad blir totalkostnaden utslaget över en viss sträcka (t ex. 5 000 mil) om man köper ett visst däck i förhållande till ett annat....då måste man räkna på däckets prestanda när det är halvslitet, livslängden, kostnader för ev. ombalanseringar när däcket slits pga bristfällig kvalitet och inte minst rullmotstånd som genererar kanske 100-200 liter merförbrukning sett över 3 000 mil... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Även jag har Achilles ATR Sport i min bil. 235/35-19 fram och 265/30-19 bak. Jag upplever också att det är riktigt bra däck. Jag har inte haft några som helst problem under de 2 veckorna (snart) som jag kört dem i vått & torrt. Upplever faktiskt också att de är bättre än de RFT som satt på mina 16" fälgar. Att tillägga är att jag var väldigt skeptiskt liksom många andra innan jag fick på dem och kunde prova dem. Bara för att vissa däck är dyrare än andra så betyder det inte att de per automatik är bättre, liksom i mångt annat! Mvh Sahi |
|
|
Hej Håller med. Vi körde med Nankang NS2 på frugans 323 coupe. Efter 3 säsonger (körde dock kanske bara 400 mil per säsong) så såg de nästan nya ut. De var tysta och bekväma. Funkar bra i regn. Köpte samma modell till min 850i (den rullar bara några hundra mil) och de funkar också bra. Tysta bekväma och spårar inte och då är det 265 i bak och 235 i fram. Jävligt bra pris var det också, 3500 kr för 4 st däck. |
|
|
Hade precis samma upplevelse, dock tvärt om. Hade billiga icke-RFT vinterdäck och bytte till nya premium RFT. Det var som dag och natt, plötsligt gick bilen att styra, igen svampighet samt att den gick tyst! Antar att nya däck är bättre än gamla, hur konstigt det än kan låta (och att skillnaden är större på vinterdäck). Funderar dock på icke RFT till sommaren, känns mer ok att stå vid vägkanten i sommarsolen än i vinterslasket.... /A |
|
| ang vinterdäck så är det inget jag sparar in på. Hakka 7 med dubb är det bästa jag kört på. Frugans 130 tar sig fram nästan lika bra som våra 4wd bilar :) | |
|
Har en Toyota Avensis med Michelin Energy på, man kan inte klaga på greppet, men de är bullriga och slits snabbt. Det blir nog Kina däck nästa gång. Någon som har erfarenhet av General? |
|
| Annars är mina erfarenheter att just Michelin är tysta men framförallt håller bäst. Körde över 4000mil med mina bakdäck på E91 Michelin PS2 255-35-18 och imponerande bibehöll de prestandan strax innan bytet. Helt klart det bästa däck jag kört på. Jämfört med Conti som jag tycker slits snabbare... | |
|
Michelin Energy-däcken har väldigt hög slitstyrka, kanske bäst på marknaden! Det är en av anledningarna förutom lågt rullmotstånd till att de faktiskt oftast är klart billigast sett ur totalekonomiskt perspektiv - kostnaden per kilometer blir låg även om inköpspriset kan vara lite högre än för "budgetdäck". Om de slits snabbt är något fel - antingen fel lufttryck eller felaktig hjulinställning och/eller slitna stötdämpare. Toyota brukar tyvärr ha rena "cykelpumpar" till stötdämpare och de blir inte bättre när de slits... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Michelin Energy har "tyvärr" fått ändrad gummiblandning för ett tag sedan. Den i vissa fall extrema livslängden vissa uppnått är nu nog ett minne blott. Slitstyrkan är fortfarande ok, men har nu närmat sig "normalt" genomsnitt. Kanske för att få bättre egenskaper i väta? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.