|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag påstår att i princip samtliga lågprisdäck på marknaden är extremt mycket bättre än originalmonterade run on flat däck. Hur kan jag då påstå det? Jo nu har jag för tredje Bmw:n i rad slängt originaldäcken och ersatt dessa med "vanliga" däck, fast den här gången med marknadens kanske billigaste däck nämligen Achilles ATR i dimension 245/40 R19. Dessa lågprisdäck spårar ingenting, bullrar minimalt och är ljusår komfortablare än standard 17" Skillnaden blir faktiskt ännu större när run on flat däcken är lite nötta. För mig är det helt obegripligt hur BMW orkar envisas med detta på dom Svenska vägarna. Detta gäller mina tre senaste Bmw:ar av modell E61, E91 & F11. Köp kinagummi och bilen blir som ny! Tack för mig hej! | |
| Kul att du är nöjd! Måste dock fråga; hur är dessa däck i regn? | |
| håller med, borde vara valmöjlighet som med alla andra tillval. Välja däck precis som man väljer färg eller motor? | |
| Håller med TS! Man hade egentligen kunnat få betydligt billigare bilar också genom att slopa airbags och säkerhetsbälten. Dessa behövs ju bara vid extremsituationer och det händer ju nästan aldrig. Tänk vad vi kunder blir lurade, varför kan vi inte få välja bort dessa? | |
|
Regnegenskaperna är åtminstone inom svenska hastigheter absolut utmärkta, något annat har jag inte provat. |
|
thekinglives |
lars316:angående RFT däcken håller jag med dig, men va fasiken, riktiga lågbudget däck på en 12:a femserie för 250kkr+++....varför köpte du inte en Kia till dem också;) "19" är sjukt okomfortabelt också..... |
|
Kristoffer_L: Run on flat däcken har ABSOLUT inget med säkerhet att göra. Spårkänsliget som gör att bilen beter sig som en stövare, ytterst tveksamma regnegenskaper samt en ljudnivå som gör att man blir trött - inget av detta är acceptabelt. Nej run on flat däcken är en trafikfara långt mycket värre än de absolut sämsta kinagummina någonsin kommer att vara. |
|
|
Tja, i Tyskland är väl RFT tillval!? Och där om någonstans kan man ju faktiskt ha lite nytta av dem... Lars316, tänk då hur bra bilen skulle uppträda med "riktiga" icke RFT-premiumdäck i stället för kinadäcken! ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag försvarar inte RFT och håller med om att man borde kunna byta ut dem om man vill - men att gå till lågbudgetdäck och påstå att de är bättre än RFT och bättre regnegenskaper är inte vad jag upplevt. Bullriga, hårda och spårkänsliga kan jag hålla med om men det var inga problem med grepp eller vattenplaning. | |
|
Var inne på att testa Achilles ATR Sport med men blev blåst på de 18 tum fälgar jag köpte från Tyskland. Spännande någon vågar köra dem och dessutom är nöjd. De har överlag fått bra omdömen |
|
|
På min E 61:a samt E91:a bytte jag från rft till dyra premiumdäck, det är därför jag nu ville prova billiga däck, "alla" säger att det är skit men faktum är att skillnaden mellan rft däcken och billiga kinadäck är långt mycket större än skillnaden mellan premiumdäck och kinadäck. |
|
| Äntligen någon som hyllar dessa fantastiska däck som jag själv sjunger ut i ett 10-talet trådar, men får alltid kalla handen tillbaks. Trevligt Trevligt. | |
| Har Akilles testats av ADAC eller liknande? Finns testresultat på hur bra de är jämfört med tex premium eller däck i mellanprissegmentet? Skillnaderna är ju oftast tydligast i extremsituationer. | |
|
De här sticker nog i många ögon här inne :-) Kina däcken utvecklas väl dom med... |
|
| För min del sticker det inte i ögonen eftersom jag inte köpt däck sedan 2011 - roligare att byta bil istället :-) men jag är mest nyfiken. Som sagt, ser gärna att fler aktörer utmanar premiummärkena. Hankook är ju ett exempel på tidigare budgetmärke som blivit premium men de är ju inte billiga längre... | |
|
Jag har Nankang NS-20 på min. Har varit skeptisk mot dem, folk har sagt att de är värdelösa när det är vått, släpper o att de är livsfarliga osv. osv. Jag har visserligen bara kört 150 mil med dem men hittills tycker jag att de har fungerat. Jag har försökt att återskapa problemen som folk tycker att det finns med däcken, men inte lyckats. (kört spåriga vägar med vatten i spåren, i snöblandat regn, ösregn) |
|
|
Tremolo: för att verkligen märka skillnad måste man köra samma bil på samma sträcka med olika däck ungefär samtidigt :-) Men som någon skrivit, alla däck utvecklas till det bättre - hade dock gärna sett några seriösa tester på Akilles som det snackas om då det hade varit intressant hur mycket bättre eller sämre de är än premiumdäcken. |
|
|
Länk Ett utdrag från Autobilds bromstest 2012. 50 däck testade och Archilles ATR Sport placerar sig på 29:e plats när det gäller bromsprestanda i vått och torrt. Länk Motsvarande test 2013 (Archilles inte med). mvh/ Anders |
|
|
Mitt påstående är ju att det sämsta man kan ha på sin BMW är RFT däck! Min uppfattning är solklar: hellre kinagummi på min BMW än originaldäck Tack för mig hej! |
|
| Håller med ovan! | |
| Nankang NS-20 plats 21 av 50, helt ok med tanke på att jag betalade ca 1100 kr st för 265/30 ZR19 och 1000 kr för 235/35 ZR19 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.