AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
15.874

Sälja 330d eller 335d?

Sida 1 av 3
Verdi
Sitter med två finfina bilar just nu. Ska sälja åtminstone den ena.

F31 330d xDrive M-Sport -13, 1600 mil, i trafik sen augusti, tillverkad 2013-06-21.
F31 335d xDrive M-Sport -14, 200 mil, ej i trafik ännu, bara hemkörd från England.

De har i princip samma utrustning och ser likadana ut.

- "Svensk"-utrustade. Menyer, handböcker på svenska, cold climate version osv.
- Safirsvart med tonade rutor.
- Navi pro
- Helskinn, förarstol med minne, elstolar
- Adaptivt chassi
- Variabel sportstyrning
- Xenon, inklusive den fina helljusautomatiken som anpassar sig efter omgivningen och kurvljus.
- Harman Kardon ljud
- Listpris 668tkr respektive 702tkr.
- Comfort access med "fotvift".
- Dragkrok

Det som skiljer är att 335:an har M-bromsarna medan 330:n har fri service och motor+kupévärmare samt är Mr Cap-behandlad.

Vad tror ni man kan få? Vilken tror ni är mest lättsåld?

Är inte sådär superstor konkurrens så "billigast på blocket" känns inte så svårt.

330d xDrive: Länk

335d: Länk

Har inte så bråttom men vill helst sälja innan maj är slut. Ännu tidigare är en bonus. Kan ordna finansiering och funderar på att acceptera vissa inbyten. I värsta fall. Bilarna är tyvärr momssmittade.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror att en 330d med xDrive, värmare och dessutom fri service borde vara den enklare av de två att sälja. Den har fått rulla av sig de dyraste milen, och xDrive-försäljningen stiger för varje år som går.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Vad är problemet? Lägg ut båda två!
Sanolikheten att du säljer båda 2 på samma dag är obefintlig.
Verdi
acey,
Jo, såklart blir 330:n rätt mycket billigare också. Men hur mycket? Skiljer ca 30tkr på nypriset så har tänkt mig en skillnad nu på 100-120tkr nånting.

Marin,
Det är planen. :) Samt att lägga sig nånstans runt 30-40 tkr under de billigaste demobilarna. Men ändå roligt med lite input.

Vill helst ha kvar 335:an såklart men får jag bra betalt för den så får den ändå gå.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Verdi! Det är roligt att båda bilarna har samma färg och lika spec. En möjlig fördel med att köpa ny bil som i vart fall exteriört är likadan som den gamla är att man kanske slipper avundsjuka grannar...

Å andra sidan vore det roligt att höra grannarnas kommentarer om du skulle ha de parkerade bredvid varandra på garageuppfarten:-)
Verdi
Joofa,
Hehe. Jo, det är lite speciellt. Bor i lägenhet och parkerar i ett stort garage utan fasta platser så ingen vet egentligen vilken bil som är min. Tror generellt sett att lägenhetsgrannar bryr sig mindre också... :)

Fast när jag kom hem från England kunde jag inte motstå att parkera precis bredvid den andra och ta en bild. :)

Just nu är jag dock lite stressad över försäljningen. Vill bara ha det överstökat. Är lite sugen på att sälja båda och köpa en "slit-och-släng"-bil för ca 200 tkr. Fast det blir nog svårt. De går riktigt bra, särskilt 335:an... :) Så den får nog hänga med ett tag till.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Hur blev det fri service på 330:an? Köpte du inte den i UK också?
Verdi
Japp. Men jag köpte till ett service-paket som innebär fri service i 5 år eller 50000 miles (=drygt 8000 mil). Dvs aningen bättre än det som ingår i Sverige. Kostade 5-6 tusen.
ar
457
argungu
118i -20
Behåll båda två, och åk alltid omkring i konvoj med frun/någon kompis körande i den andra! :-)

/Erik
Marknaden generellt är säkert större för en 330d X-drive än 335d X-drive. Ju dyrare en 3-serie blir ju fler börjar jämföra med en 5-serie pga utrymmen, komfort osv.

Sen är det väl mera tillfälligheter som gör vilken som vid varje tillfälle är mest lättsåld, framförallt vilka konkurrerande bilar som finns till salu vid varje tillfälle. Det finns säkert inte många 330xD -13 samtidigt som det säkert knappast finns mer än någon möjligen enstaka 335xD -14, så även där är det väl jämnt mellan bilarna.

Jag tror personligen att den dyrare blir mera svårsåld då den konkurrerar mera mot 5-serie bilar pga priset samtidigt som marknaden borde vara mera begränsad för den modellen. Det kan även bli lättare för dig att förklara varför du säljer den, just för att du precis köpt dig en ny 335d. Det finns ju alltid de som är skeptiska varför du säljer en i princip ny bil.

Att ta inbyte är en stor fördel, som kan "rädda" många bilaffärer! Var dock noga med att du inte tar bil i byte som just den ägaren känner att han vill bli av med för att den är så svårsåld.

Köpte du inte till fri service på båda?

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Anders, 335:an är bakhjulsdriven. Det, och det betydligt lägre priset på 330in bör göra den betydligt mer lättsåld. Och läget är extra gynnsamt då det knappt finns några begagnade 330d xdrive (eller för den delen 335or) till salu.
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
acey: 335d finns numera endast som xDrive (tyvärr).
Utbudet på båda modellerna är ju väldigt begränsat och som sagt även 335d är ju X-drive. Jag tror ändå att 330-n är betydligt lättare att sälja. Däremot är ju prissättningen hos BMW handlarna här hemma rätt så tuff på båda modellerna, men du har ju marginal att ta på antar jag? Vad kostar dessa båda i försäkring? DÄR är väl lite problemet antar jag, iom avsaknaden av vagnskada. Jag tror att du måste ligga minst 10-15% under motsvarande "svensksåld". Det är väl bara att sätta ihop ett bra annonser och åka och ta lite fina bilder nu i vårsolen och sätta ut annonserna nu direkt när det är lång påskhelg och en del kanske har lite tid över för att kika på bilar. Det är ju även bästa säsongen på året att sälja.

/Anders
Verdi
Anders,
Så kan det nog vara. En motsvarande F11 535d kostar dock minst 150 tusen mer.

Låter iaf bra att 330:n borde vara mer lättsåld. Planen har ju hela tiden varit att sälja den och köra 335:an 1-2 år. Vilket jag gör med glädje för det är en otrolig bil.

Kommer nog nöja mig med att sätta ut 330:n till en början. Skulle nog se lite för konstigt ut om samma kille säljer två nästan identiska bilar samtidigt. :) För det är ju samma spekulanter på båda i princip så folk skulle märka det. Skillnad om man säljer en X5 och en 1M eller liknande. :)

Verdi
Anders,
Tänker inte krypa 40-60 tusen för att vagnskada inte ingår. Det kostar ju bara en bråkdel att försäkra.

Finns bara 3 st 330d xDrive på blocket. Tycker den här Länk ligger närmast min. Den är dock svensksåld, 3-4 månader nyare. Dock nästan samma listpris så utrustningsnivån är ungefär densamma och de har gått ungefär lika långt.

Den ska de ha 564 900:- för. Säg prutning till 550 tkr och sen 15% avdrag på min? Det är 467 500:-. Rimligt?
Det låter som mycket bil för pengarna Verdi, så prova på det. Vad fick du att du skulle behöva krypa 40-60 tkr för att vagnskada inte ingår? Jag tror prismässigt, som du själv utvecklar ovan, att du bör ligga (minst) 10-15% under motsvarande svensksåld och antagligen i den övre delen av intervallet. Sen kan ju avgörande vara att din bil är svart och att det inte finns någon annan svart just nu till salu. Safirsvart är (av någon lite konstig anledning) den nästan lättaste färgen att sälja. En av anledningarna till att jag ofta köper svart. Har flera gånger blivit sittande med jättesnygga ex. vis blå bilar, men där man får höra, synd den inte var svart eller ev. silver, då hade jag köpt direkt.

Denna Länk är väl eg. den enda konkurrenten färgmässigt men den är ju inte leveransklar ännu (även om handlaren säkert lyckas hitta något hål att gå runt det om man nu prompt vill ha bilen direkt). Men på ditt pris ligger du ju rätt rejält under.

/Anders
Verdi
Den du länkar till är iofs en 335d men jag tycker också det ser rätt bra ut konkurrensmässigt. Fanns fler 330xd till salu i höstas och vintras av någon anledning.
Jo men den som söker en sexcylindrig diesel F31 jämför säkert även med den om man söker en svart bil, vilket många gör, därav den länken. Samtidigt kan man ju även tolka ett litet utbud som att intresset för modellerna är lite mindre, dvs betydligt mindre marknad än ex 320d. Men du får säkert bilen såld till ett bra pris jämfört med ditt inköpspris.

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ber om ursäkt, 335:an är också xDrive så klart.

Som sagt, det är nog inget snack om att 330:in kommer bli mest lättsåld, dessutom bör du väl ha finare marginal på 330:in iom pundkursens utveckling.

Jag tror ganska många sneglar på 335i om man beslutat sig för att gå på top-of-the-line modellerna, medan 330d saknar konkurrens i segmentet nedanför. En tvätt och ut med annons så ska du se att det nog kommer lösa sig ganska enkelt.

Med tanke på att du har lite marginal så finns annars möjligheten att sälja bilen på komission också. Lite mindre vinst, men man slipper endel huvudbry / förvaring / parkering / försäkring.

Verdi
Japp, klart mindre intresse än 320d såklart. Tar nog längre tid att sälja en 330d än en 320d helt klart.
Verdi
acey,
Så kan det vara. 335d har dock fördelen av att den är snabbare och snålare än 335i. Fast petrol heads som avskyr diesel lär föredra 335i ändå.

Jag bortser från vad jag gav för bilarna. Vill ha så mycket jag kan få ändå. ;)

Vad brukar det kosta att låta en handlare sälja den åt sig?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.